• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
یکشنبه 8 آبان 1401
کد مطلب : 175489
+
-

بدرفتاری با سالمندان به ۱۲۳ گزارش شود

«آمار دقیقی از سالمندآزاری در کشور وجود ندارد اما با شیوع کرونا، میزان سالمندآزاری به هر دلیلی رو به افزایش است و می‌تواند به‌خاطر افزایش آگاهی مردم نسبت به خدمات اورژانس اجتماعی باشد؛ چرا که آنها اکنون می‌دانند هنگام سالمندآزاری به کدام نهاد – شماره تماس ۱۲۳- باید گزارش دهند.»‌ محمدرضا حیدرهایی، سرپرست دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با بیان این مطلب به ایرنا، می‌گوید: «مردم اکنون می‌دانند که سالمندآزاری الزاما جسمی نیست و ممکن است آزار عاطفی هم باشد یا سالمند مورد غفلت قرار گرفته باشد. سالمندان نیازهای ویژه‌ای دارند و لازم است به لحاظ عاطفی مورد توجه بیشتری قرار گیرند اما بعد از شیوع کرونا در چند سال اخیر، میزان گزارش سالمند‌آزاری به سازمان بهزیستی کشور زیاد شده است.» او درباره اینکه با دریافت گزارش سالمندآزاری چه اتفاقی برای سالمند می‌افتد؟ توضیح می‌دهد: «هنگام دریافت گزارش به محل مراجعه و با فرد آزارگر مصاحبه می‌کنیم. اگر مددکاران با مصاحبه، تشخیص دادند که همچنان امکان حضور سالمند در خانه وجود دارد، این اتفاق می‌افتد اما اگر آزار به حدی باشد که نیاز باشد سالمند بیرون از خانه برود، او از خانواده جدا و به مرکز نگهداری سالمندان ارجاع داده می‌شود.»
 به‌گفته این مسئول، خط اورژانس اجتماعی با شماره ۱۲۳ به‌صورت شبانه‌روزی در همه روزهای هفته و به‌صورت کاملا رایگان آماده خدمات‌رسانی به مردم است: «مردم می‌توانند موارد کودک‌آزاری، همسرآزاری و سالمندآزاری را با این خط در میان بگذارند و کارشناسان می‌توانند مردم را در این زمینه راهنمایی کنند. حتی اگر در همسایگی هم کودکی مورد آزار قرار می‌گیرد، می‌توان با ۱۲۳ تماس گرفت. همچنین سالمندان در همه کشور و در هر استانی با خط ۱۲۳ تماس بگیرند به آنها خدمات‌رسانی می‌شود. به مردم اطمینان می‌دهیم که تماس‌ها کاملا محرمانه خواهد بود و اطلاعات‌شان افشا نمی‌شود.»‌
 او همچنین درباره شهریه‌های سنگین خانه سالمندان هم بیان می‌کند: «بسیاری از مراکز نگهداری بهزیستی در حوزه سالمندی به بخش خصوصی واگذار شده‌ و هزینه‌هایی دارند که باید تامین شود. با وجود این مددکاران اگر سالمندی را شناسایی کنند که نیاز به حمایت داشته باشد، این کار را می‌کنند. نیاز به حمایت در بررسی‌های مددکار و بازدید از منزل سنجیده می‌شود و اگر این نیاز طبق دستورالعمل محرز باشد که لازم است در مراکز دولتی نگهداری شود، به مراکز نگهداری دولتی ارجاع می‌شوند.»‌ حیدرهایی درباره رها شدن سالمندان در اماکن عمومی و خیابان هم می‌گوید: «با توسعه شهرنشینی و تغییر سبک زندگی شاید برای برخی خانواده‌ها سخت باشد که چند نفر کنار هم زندگی کنند و نگهداری سالمند درکنار خانواده مشکل باشد؛ بنابراین برای این مسئله باید برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شود. هرچند که آمار سالمندان رها شده در کشور نسبت به سال گذشته تغییر چندان محسوسی نداشته است.» 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید