• چهار شنبه 28 شهریور 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 18
یکشنبه 8 آبان 1401
کد مطلب : 175447
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/lOOlV
+
-

در دهمین شنبه امید و افتخار، نخستین مرکز مدیریت یکپارچه پسماند شهری تهران و 55غرفه تحویل پسماند خشک به بهره‌برداری رسید

افتتاح مرکز مدرن برای پسماند تهران

گزارش
افتتاح مرکز مدرن برای پسماند تهران

 در دهمین شنبه امید و افتخار، نخستین مرکز مدیریت یکپارچه پسماند شهری(MRF) و ۵۵غرفه دریافت پسماند خشک با حضور جمعی از مدیران شهری در محدوده کوهک چیتگر واقع در منطقه22 شهر تهران به بهره‌برداری رسید.
به گزارش همشهری، اگرچه حلقه اولیه و اصلی زنجیره کاهش حجم پسماند به جداسازی زباله‌های تولید در مبدأ وصل است اما این زنجیره آنقدر پیچیدگی دارد که تکمیل هر حلقه از آن می‌تواند نتایج مؤثری در حفظ محیط‌زیست شهرهای بزرگ و سلامت شهروندان داشته باشد. در اینکه شهروندان باید تا حد ممکن زباله کمتری تولید کرده و پسماندهای ارزشمند و خشک را از پسماندهای ‌تر جدا کنند، شکی نیست اما جدا از این، در دنیای امروز مدیریت پسماند تولید شده هم در جای خود بااهمیت است. دنیای امروز، بازگشت پسماندهای باارزش به چرخه مصرف و تولید انرژی از پسماندهای جمع‌آوری شده است. بر این اساس، در تهران با جمعیت ساکن بیش از 9.5میلیون نفری، طبق طرح جامع مدیریت پسماند، هر سال باید پروژه‌های ویژه‌ای به اجرا درآید تا کم‌کم دست مافیا از طلای کثیف کوتاه شده و از محیط‌زیست و سلامت مردم حفاظت شود. مرکز مدرنی که دیروز با حضور تعدادی از مدیران شهری در کوهک تهران افتتاح شد، دقیقا قرار است به همین روند کمک کند؛ مرکزی که باعث پردازش و کاهش حجم پسماند تولیدی مناطق5، 21و 22 پیش از ارسال به آرادکوه می‌شود.
سایت MRF پهنه کوهک پذیرنده پسماند مخلوط شهری 3منطقه غرب تهران به حجم 730تن در روز بوده و تعداد خطوط تفکیک پسماند در این سایت، 3خط شامل 2خط فعال و یک خط رزرو با ظرفیت 250تن در هر شیفت کاری 8ساعته است. زمانی که در بهره‌برداری یکی از 2خط فعال مشکلی ایجاد شود و نیاز به تعمیر و نگهداری داشته باشد، خط رزرو جایگزین می‌شود.

میزان دفن زباله به کمتر از ۱۰درصد می‌رسد
محمدمهدی عزیزی، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند تهران در حاشیه مراسم بهره‌برداری از نخستین مرکز مدیریت یکپارچه شهری در مرکز مدیریت یکپارچه پسماند شهری شماره یک(کوهک) گفت: «امروز نخستین مجموعه مدیریت یکپارچه پسماند شهری در حریم شهر ایجاد شد. در این مراکز مدیریت پسماند و تفکیک آنها با اولویت جداسازی حداکثری پسماند با ارزش در مبدا صورت می‌گیرد. در فاز اول برای ایجاد این مرکز ۵۰میلیاردتومان سرمایه‌گذاری شد و همچنین از ظرفیت 100درصدی بخش خصوصی نیز استفاده شده است. در این محل پسماند مناطق۲۱، ۲۲ و ۵ دریافت می‌شود و ظرفیت دریافت ۷۵۰تن ظرفیت پسماند در این منطقه وجود دارد و زباله‌ها پس از پردازش به آرادکوه منتقل می‌شوند. البته هدف ما این است که اقدامات لازم برای جداسازی زباله‌های ‌تر و خشک را در همین منطقه انجام دهیم تا دیگر زباله‌ها به کهریزک نروند و برای انجام این کار در حال همکاری با بخش خصوصی جهت سرمایه‌گذاری هزار میلیارد تومانی هستیم و در بازه زمانی ۳ الی ۴سال دیگر این کار انجام می‌شود. به‌دنبال این هستیم تا دفن زباله در شهر تهران به کمتر از ۳۰درصد برسد و البته شهردار تهران تأکید دارد تا این میزان به کمتر از ۱۰درصد برسد.»

3برابر شدن تعداد مراجعان غرفه بازیافت
عزیزی درباره بهره‌برداری از 55غرفه بازیافت در کنار نخستین مرکز مدیریت یکپارچه پسماند شهری(MRF ) هم گفت: «55غرفه دریافت پسماند خشک به‌عنوان مشوق‌های خوبی برای شهروندان به‌شمار می‌روند و با ابتکارات صورت گرفته تقریباً ۳برابر افزایش مراجعه‌کننده در این غرفه‌ها وجود دارد.
در غرفه‌های سنتی فقط شوینده تحویل شهروندان داده می‌شد، اما اکنون در ازای تحویل پسماند خشک گل به شهروندان می‌دهیم و آنها می‌توانند از هایپرپسماندها نیز مواد مورد نیاز خود را دریافت کنند.
همچنین در منطقه۱۵ فضایی برای بازی کودکان در ازای دریافت پسماند خشک ایجاد شده است و مجموعه‌ای در منطقه۱۰ نیز روزانه یک‌تن پسماند خشک دریافت می‌کند.» مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند تهران درباره انتشار بوی نامطبوع در این منطقه هم با تأکید روی این موضوع که مشکلی از این بابت وجود ندارد، در تکمیل صحبت‌هایش گفت: «۴ماه است که تست سرد این مرکز انجام شده است و شکایتی درخصوص بوی نامطبوع وجود ندارد.»

آمادگی کامل برای بارش‌های پاییزی
عزیزی در پایان از آمادگی کامل سازمان مدیریت پسماند تهران برای بارش‌های پاییزی خبر داد و گفت: «آمادگی لازم برای مقابله با نزولات آسمانی و بارندگی‌ها را داریم و امروز ۳۰۸دستگاه ماشین‌آلات تخصصی در حوزه برف‌روبی و ۵۰۰دستگاه ماشین عمومی وجود دارد و ۶۰۰نیروی انسانی نیز به مجموعه شهری افزوده شده‌اند.»

  افتتاح کارخانه نخاله ساختمانی تا یک‌ماه آینده
پرویز سروری، نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران در مراسم بهره‌برداری از نخستین مرکز مدیریت یکپارچه پسماند شهری(MRF) و ۵۵غرفه دریافت پسماند خشک با اشاره به این موضوع که حلقه مفقوده در استفاده بهینه از امکانات، مدیریت تغییرات است، گفت: «ما معمولا از سرعت تغییرات عقب‌تر هستیم و اگر نتوانیم خود را با سرعت تغییرات تطبیق دهیم، این عقب‌افتادگی بیشتر و عمیق‌تر می‌شود لذا باید از مدیریت استاتیک به مدیریت دینامیک برسیم و خودمان را مولد کنیم تا خود را به تغییرات جهانی برسانیم. باید با مراکز دانش‌بنیان ارتباط برقرار کنیم تا یک هم‌افزایی در این زمینه ایجاد شود. هر چه ارتباط شهرداری با بخش خصوصی و ظرفیت‌های دانش‌بنیان بیشتر شود، موفقیت‌های بیشتری نیز در حوزه‌های مختلف حاصل می‌شود. این راهی است که تازه شروع شده و ۷پهنه دیگر را ایجاد می‌کنیم و یک کارخانه نخاله ساختمانی نیز تا یک‌ماه دیگر افتتاح می‌شود. سعی می‌کنیم در شورای شهر اقدامات خود را با سرعت تغییرات تطبیق دهیم.» همچنین لطف‌الله فروزنده، معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران نیز در این مراسم اظهارنظر کوتاهی داشت و گفت:«پروژه امروز از 2ویژگی استفاده از تکنولوژی بومی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برخوردار است و سیاست ما در شهرداری این است که این فرایندها را توسعه دهیم.»
به گزارش همشهری، در مراسم دیروز مهدی بابایی عضو شورای شهر تهران،   حسین نظری معاون خدمات شهری، جلال بهرامی معاون حمل‌ونقل و ترافیک، شینا انصاری مدیرکل محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، سیدسعید صدرزاده دستیار شهردار در حوزه ارتباطات و مطالبات مردمی، حمیدرضا حاجوی شهردار منطقه۲۲، احسان شریفی شهردار منطقه۵، غلامرضا شنگی شهردار منطقه۱۷، رضا پوریافر شهردار منطقه۲۱، عبدالمطهر محمدخانی سخنگو و رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران و جمعی دیگر از مدیران شهری حضور داشتند.

مکث
10درصد زباله‌های کشور متعلق به تهران است
  حمیدرضا طهوری، مشاور وزیر کشور در امور فناوری

خوشبختانه در کشورمان وضعیت مدیریت پسماند قابل‌قبول است، اما در حوزه پردازش و تفکیک زباله دچار عقب‌ماندگی و مشکلاتی هستیم. ۲۰میلیون تن زباله سالانه در کشور تولید می‌شود که سهم شهر تهران و 2شهر از شهرهای شمالی کشور هر کدام ۱۰درصد از کل این میزان تولید زباله است. هم‌اکنون ۵۰درصد از زباله‌های جمع‌آوری شده در تهران دفن می‌شود و باید اقداماتی مناسب برای کاهش آلودگی زیست‌محیطی پسماندهای شهر تهران انجام شود. برنامه وزارت کشور در این حوزه کاهش نقاط جمع‌آوری زباله در کشور از ۷۰۰نقطه به ۳۰۵نقطه است که این کار با استفاده از روش‌های نوین و بی‌خطر‌سازی‌ زباله و تفکیک آن از مبدا میسر است. وزیر کشور در ابلاغیه‌ای در اواخر سال قبل ۱۰فرمان را درخصوص تفکیک زباله از مبدا، استفاده از استارت‌آپ‌ها و.... صادر کرد که راهکارهای لازم را جهت استفاده مدیران شهری در جهت مدیریت پسماند شهرها ارائه می‌داد. هم‌اکنون اتفاقات خوبی در این حوزه در کشور روی داده و خوشبختانه وضعیت شهر تهران در حوزه مدیریت پسماند از متوسط کشور بالاتر است. مشارکت بخش خصوصی به‌خوبی در حال انجام است و شرکت‌های دانش‌بنیان با شهرداری همکاری دارند. یک نوگرایی در مدیریت پسماند شهر تهران دیده می‌شود. به‌طوری که با روش‌ MRF میزان زباله‌های ریجکتی کمتر می‌شود.

مکث
مراکز مدیریت یکپارچه پسماند شهری در ۸نقطه از شهر تهران
 مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران  

یکی از ویژگی‌های پروژه MRF مشارکت بخش خصوصی به‌شمار می‌آید که در ۸نقطه از شهر تهران این مشارکت در حال انجام است. ویژگی دیگر این پروژه بحث فشرده‌سازی‌ پسماند ریجکتی است؛ در حالی که تا پیش از این، این کار در فضای باز اتفاق می‌افتاد و مخاطرات زیست‌محیطی ایجاد می‌کرد، اما امروز به جهت تصفیه شیرابه پسماند و فشرده‌سازی‌ پسماند بیش از ۸۰درصد مجموعه زباله‌های تهران در ایستگاه‌های میانی پردازش و تفکیک می‌شود که کاهش هزینه را نیز در برخواهد داشت.   ایجاد کارخانه‌های مختلفی را در این حوزه خواهیم داشت که یکی از آنها بازیافت خاک و نخاله است که مجموعه بزرگ بازیافت خاک و نخاله تا چند وقت دیگر افتتاح می‌شود. علاوه‌بر این قرارداد یک زباله‌سوز با حجم چندین برابری زباله‌سوز موجود در سازمان پسماند در حال انعقاد است و تا حدود 3سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید