• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
یکشنبه 8 آبان 1401
کد مطلب : 175416
+
-

با شیوع آنفلوآنزا در مدرسه چه کنیم؟

این روزها که دوباره ویروس آنفلوآنزا بین افراد مختلف شیوع پیدا کرده، یکی از جاهایی که حسابی امکان ابتلا را افزایش می‌دهد مدارس است. برخی از کارشناسان معتقدند در مدتی که به‌خاطر شیوع ویروس کرونا، کودکان بیشتر در خانه مانده بودند و در اجتماعی با تعداد بالا (مثل مدرسه) شرکت نکردند، سیستم ایمنی بدنشان در برابر ویروس‌ها و میکروب‌ها پایین آمده است. این کارشناسان امید دارند با حضور اجتماعی دوباره و رعایت نکات و پروتکل‌های بهداشتی، سیستم ایمنی همگی بالا رود و با شیوع آنفلوآنزا با این شدت مواجه نباشیم. از سویی تراکم دانش‌آموزان در کلاس‌ها و عدم‌رعایت موارد بهداشتی می‌تواند در شیوع بیماری‌های واگیردار مشکل‌زا باشد. ضروری است خانواده‌ها و مسئولان مدارس، پیشگیری‌های لازم را در این خصوص انجام دهند. نکات و پروتکل‌های پیشنهادی برای جلوگیری از بیمار شدن فرزندان‌مان در مدرسه چنین هستند:
  افراد با مشاهده علائم آنفلوآنزا مانند تب، بدن درد، خستگی، بی‌حالی و... در خانه بمانند.
  سطوحی که دائم لمس می‌شوند یا وسایل مشترک به‌طور مرتب تمیز و ضدعفونی شوند.
  مسئولان مدرسه با مشاهده علائم بیماری، دانش‌آموز را از دیگران جدا کنند و به خانه بفرستند.
  به دانش‌آموزان کوچک‌تر تذکر داده شود تا جای ممکن از وسایل مشترک استفاده نکنند.
  اطلاع‌رسانی لازم درخصوص فراگیری بیماری آنفلوآنزا با تهیه و توزیع بروشور و پوستر در مدارس صورت گیرد.
  توصیه می‌شود به افرادی که بیماری قلبی، ریوی، کلیوی، دیابت و ضعف عمومی دارند و نیز سالمندان و کودکان، واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند.
  دانش‌آموزان و مسئولان مدرسه می‌توانند 24ساعت پس از رفع کامل تب بدون مصرف دارو و البته با گواهی سلامت از طرف پزشک، به مدرسه برگردند.

آنها که باید واکسن آنفلوآنزا دریافت کنند
افراد مسن بالای 65سال، افراد با سیستم ایمنی ضعیف، کودکان 6ماهه تا 5ساله، کادر بهداشت و درمان، افراد چاق با شاخص توده بدنی بالای 40یا بیشتر، خانم‌های باردار، مبتلایان به بیماری‌های مزمن (قلبی، دیابتی، کلیوی و ریوی)

آنها که نباید واکسن آنفلوآنزا دریافت کنند
بیمارانی که آنفلوآنزا دارند، افراد مبتلا به آلرژی نسبت به هریک از مواد تشکیل‌دهنده واکسن، کودکان کوچک‌تر از 6ماه، افراد دارای واکنش آلرژیک نسبت به واکسن آنفلوآنزا در گذشته

آنها که باید قبل از دریافت واکسن با پزشک مشورت کنند
افرادی که به حساسیت به تخم‌مرغ دارند و آنان که سابقه ابتلا به سندروم گیلن باره داشته‌اند



 

این خبر را به اشتراک بگذارید