نبش قبر بنزین
3سال از تغییر سیاست بنزین دولت در آبان 1398میگذرد. اتفاقی که نقدهای بسیاری به آن وارد شد. در ادامه نیز بهواسطه تداوم تورم سرکش، ثمرات آن ناپیدا باقی ماند. حالا اما، مالک شریعتی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با ایسنا، از ایجاد سازوکاری برای مقابله با قاچاق سوخت از نیروگاهها خبر داده و گفته است: بهزودی با واقعی شدن قیمت سوخت نیروگاه بهدنبال قانون مجلس، جلوی قاچاق سوخت از نیروگاهها نیز گرفته میشود. او به تجربه تغییر نظام توزیع یارانه در حوزه آرد و نان اشاره میکند و میگوید: در بازار محدود نان و آرد براساس آمار اعلام شده با اصلاح سیاست توزیع یارانه و جلوگیری از قاچاق 4هزار میلیارد تومان صرفهجویی شده از نظر من با واقعی شدن قیمت سوخت نیروگاهها این رقم صرفهجویی باید به بیش از ۱۰برابر برسد. جدای از اینکه جامعه بنا به تجربیات گذشته، دل خوشی از مطرح شدن خبرهای مرتبط با تغییر قواعد توزیع انرژی و برجستهکردن مباحث مربوط به قاچاق سوخت در رسانه ندارد، توجه به این نکته ضروری است که از سال 93تفاهمنامه سهجانبه جلوگیری از قاچاق سوخت میان شرکت ملی پخش فراوردههای نفتی، ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و نیروگاههای کشور منعقد شده و طبق این تفاهمنامه نیروگاهها به تجهیزات کنترل و نظارت مجهز شده و اطلاعات آنها به شرکت برق حرارتی و شرکت ملی پخش فراورده ارسال میشود، پس اگر قوانین و قواعد قبلی کارکرد درستی داشته باشد، هرگونه قاچاقی از نیروگاهها انجام شود باید قابلپیگیری باشد. از سوی دیگر واقعیسازی قیمت انرژی برای نیروگاهها هرچند روی کاغذ برای مصرفکننده اثری نداشته باشد اما در عمل میتواند تبعاتی برای او داشته باشد؛ پس قبل از نسخهپیچی برای حوزه انرژی، جوانب احتمالی آن را بسنجید.