• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
شنبه 7 آبان 1401
کد مطلب : 175331
+
-

کرمانشاه به کریدور بزرگراهی غرب وصل شد

پیگیری
کرمانشاه به کریدور بزرگراهی غرب وصل شد

با افتتاح بزرگراه کرمانشاه-کامیاران 42کیلومتر از کریدور بزرگراهی شمال‌غرب به جنوب‌غرب کشور در استان کرمانشاه تکمیل شد. به گزارش همشهری، کریدور بزرگراهی غرب کشور به‌طول 1482کیلومتر، مسیری ترانزیتی است که از مرز بازرگان در آذربایجان‌غربی آغاز می‎شود و تا بندر امام‌خمینی(ره) در خوزستان ادامه می‎یابد. این کریدور از ۵استان آذربایجان‌غربی، کردستان، کرمانشاه، لرستان و خوزستان می‌گذرد.
تکمیل بزرگراه کرمانشاه–کامیاران یکی از مصوبه‌های سفر رئیس‌جمهوری به استان کرمانشاه بود و حالا با تکمیل و افتتاح این پروژه، کرمانشاه به یک‌کریدوربین‌المللی‌متصل‌می‌شود. طول مسیر افتتاح شده ۴۲کیلومتر است که ۳۳کیلومتر آن تا سال۱۴۰۰ به بهره‌برداری رسیده بود و کار تعریض ۹کیلومتر باقیمانده نیز به سرانجام رسید.
با اجرای این جاده ترانزیتی، یک موقعیت ممتاز تجاری و مبادلاتی برای استان‌های نوار غربی کشور به‌ویژه کرمانشاه ایجاد می‌شود.
بهزاد باباخانی، معاون اقتصادی استاندار کرمانشاه، در این‌باره به همشهری می‌گوید: بی‌شک افتتاح این بزرگراه برای کرمانشاه با داشتن بیش از 2میلیون نفر جمعیت، دستاوردهای اقتصادی همراه خواهد داشت. زیرا علاوه بر ارتباط بین استان‌ها، امکان دسترسی به بازارهای کشورهای همسایه در حاشیه دریای خزر، ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس فراهم و محصولات و کالاها از کرمانشاه به آسانی به این کشورها صادر خواهد شد.
یکی از محورهای بسیار مهم مبادلاتی از کرمانشاه به اهواز و بنادر ساحلی خلیج‌فارس از مسیر اسلام‌آباد، پل‌دختر و اندیمشک میسر بوده است. با تکمیل کامل کریدور بزرگراهی شمال‌غرب به جنوب‌غرب کشور، دسترسی تازه از مسیر هرسین، خرم‌آباد، پل‌زال و اهواز ایجاد خواهد شد که با طی کردن مسیری کوتاه‌تر، موقعیت تجاری ویژه‌ای نیز برای استان کرمانشاه‌به ارمغان می‌آورد.

جاده‌ای ایمن برای تجارت
استاندار کرمانشاه، نیز مسیر کرمانشاه به کامیاران را یک مسیر کلیدی برای توسعه مبادلاتی کشور توصیف می‌کند و می‌گوید: بزرگراه کرمانشاه -کامیاران یکی از محورهای مبادلاتی بسیار مهم استان است که در ادامه به راهگذر تجاری شمال‌غرب کشور و مرز بازرگان و سپس ترکیه و اروپا متصل می‌شود. به‌گفته
بهمن امیری‌مقدم، این پروژه بزرگ با رکود مواجه بود و تکمیل آن به یک مدیریت جهادی و میدانی نیاز داشت. استاندار کرمانشاه با اشاره به اینکه با افتتاح این پروژه، محور کلیدی کرمانشاه به کامیاران به‌صورت کامل دوبانده می‌شود، می‌گوید: این مسیر پرخطر و پرحادثه به جاده‌ای ایمن برای تردد تجاری و مسافری بین 2استان تبدیل خواهد شد. 200پروژه با اعتبار ۳۳هزارو۷۴۲ میلیارد تومان در کرمانشاه به تصویب رسید که حدود ۲۵۰میلیارد تومان آن سهم پروژه بزرگراه کرمانشاه به کامیاران بوده است.
کرمانشاه با بیش از 8هزار راه اصلی، فرعی و روستایی از نظر جغرافیایی در مرکزیت شهرهای بزرگ غرب ایران همچون خرم‌آباد، همدان، ایلام و سنندج واقع شده و با هر یک از این شهرها حدود ۲ساعت فاصله زمانی دارد. باتوجه به این ظرفیت‌ها، تقویت زیرساخت‌های محورهای مبادلاتی و مسافری، یکی از اولویت‌های اصلی در کرمانشاه است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید