• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
پنج شنبه 5 آبان 1401
کد مطلب : 175230
+
-

ایده‌هایی برای تهران 1404

مراسم اختتامیه نخستین رویداد ایده‌پردازی پایتخت در برج میلاد برگزار شد و طرح‌های برتر انتخاب شدند

گزارش
ایده‌هایی برای تهران 1404

 دیروز، برج میلاد شاهد گردهمایی متفاوتی بود؛ نخبگان، دانشجویان، متخصصان، مدیران و... همه‌وهمه آمده بودند تا با ارائه ایده‌ها و طرح‌های نو و البته خلاقانه، گره‌ای از مشکلات کلانشهرها به‌ویژه پایتخت بازکنند و قدمی در راستای تحقق شعار «تهران ایده‌آل رو بسازیم» بردارند. نخستین رویداد ایده‌پردازی تهران1404، روز گذشته در سالن همایش‌های برج میلاد به خط پایان رسید و مراسم اختتامیه با معرفی 15طرح و در نهایت انتخاب 3ایده، با حضور معاونان شهردار تهران در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک، فرهنگی و اجتماعی، امور مناطق، خدمات شهری، مالی و اقتصادی، برگزار شد.
به گزارش همشهری، جلب مشارکت شهروندان و نخبگان در حل مسائل شهری، رویکرد شهردار تهران است و ازاین‌رو برای نخستین‌بار رویداد تهران1404 با هدف شنیده‌شدن صدای مردم و نخبگان اجرایی شد.
شهردار تهران عصر دیروز در اختتامیه این رویداد گفت: «وقتی شهرها بزرگ می‌شوند و نام کلانشهر‌ها بر آنها نهاده   و جمعیت آنها روزبه‌روز بیشتر می‌شود، مشکلات اداره آنها نیز  افزایش پیدا می‌کند. رفع مشکلات نیز چیزی جز تحول را نمی‌طلبد و نمی‌توان به‌صورت عادی و متداول شهر را اداره کرد؛ چراکه باعث کهنه شدن مشکلات می‌شود که ماحصلی جز رنج و عدم‌آسایش و آرامش‌ شهروندان را در پی نخواهد داشت.» علیرضا زاکانی با بیان اینکه در شهر تهران تحول در ۴ حوزه را پی می‌گیریم، اضافه کرد: «به‌دنبال شهرداری الگو، شهر الگو، شهروند الگو و شهر هوشمند هستیم.»به‌گفته زاکانی، نخستین رویداد ایده‌پردازی حاصل یک حرکت 5ماهه است: «خشنودیم و باافتخار بیان می‌کنیم که این مسیر با یک اعتقاد و امیدی آغاز شده و تجربه گران‌سنگی است که برای همه کشور مفید است؛ لذا بستری فراهم شد که بتوانیم با ایده‌های خلاقانه همکاران خود در مدیریت شهری، فرهیختگان و اندیشمندان شهر و کشور و نوجوانان و جوانان‌مان مسیر میانبری برای عبور از مشکلات و رفع نابسامانی‌ها و رسیدن به تحول مطلوب چهارگانه خودمان داشته باشیم.» زاکانی در پایان خاطرنشان کرد: «نتیجه این رویداد به جد مورد حمایت ما قرار می‌گیرد. در این رویداد، نخستین محصول ایده‌هاست که با همه کلانشهرها به اشتراک می‌گذاریم، دومین محصول شناخت ایده‌پردازان و انسان‌های فرهیخته است تا زمینه جذب آنها را در مدیریت شهری فراهم کنیم و سومین محصول پیاده‌سازی‌ این ایده‌هاست.»  دیروز در حاشیه مراسم اختتامیه این رویداد محمدعلی الفت‌پور، مسئول مرکز نوسازی و تحول اداری شهرداری تهران به همشهری گفت که این رویداد شکل گرفت تا صدای مردم و نخبگان بهتر و در مکانیزم علمی‌تر و دانشی‌تر توسط مدیریت شهری شنیده شود.
 سال گذشته که فراخوان این رویداد منتشر شد 1500ایده توسط مردم، نخبگان، دانشگاهیان و کارکنان شهردار تهران، ارائه و در مرحله نیمه‌نهایی 118ایده برتر در 5محور انتخاب شد. الفت‌پور 5محور اصلی رویداد تهران1404 را تشریح و عنوان کرد: «حوزه شهرسازی(بهسازی شهری)، حوزه مالی و اقتصادی(درآمد پایدار شهری)، حوزه فرهنگی و اجتماعی(مشارکت محلی)، حوزه حمل‌ونقل و ترافیک(آلودگی هوا و ترافیک) و خدمات شهری(مدیریت هوشمند و نوین پسماند)، محورهای رویداد هستند. البته تصمیم داریم این رویداد را به‌صورت فصلی برگزار کنیم و چند هفته دیگر طی فراخوانی از شهروندان درخواست خواهیم کرد تا خودشان موضوع رویداد بعدی را انتخاب کنند و برای حل آن هم ایده بدهند.»

داوری توسط معاونان شهردار تهران
پس از راهیابی 118طرح به دوره نیمه‌نهایی، 5پنل تخصصی متناسب با محورها مربوطه تشکیل شد و شرکت‌کنندگان در حضور متخصصان و مدیران کل برنامه‌ریزی معاونت‌ها، طرح‌ها را تشریح کردند و در نهایت هم 15طرح به مرحله نهایی رسید. داوری این طرح‌ها به‌عهده معاونان شهردار  بود که پس از جمع‌بندی 3طرح برتر انتخاب شدند. نقطه قوت این رویداد، ضمانت اجرایی آن بود که به‌گفته مسئول مرکز نوسازی و تحول اداری شهرداری تهران، بانک‌شهر متعهد شده تا از ایده‌هایی که قابلیت برگشت سرمایه‌ دارند در بستر مالی و اجرایی، تا سقف 10میلیارد تومان حمایت کند. به گفته الفت‌پور 118ایده در این رویداد نهایی شده که ممکن است برخی از آنها نیاز تهران نباشند یا بنا به دلایلی نتوان در تهران عملیاتی‌شان کرد اما در سایر کلانشهرها کاربرد داشته باشند؛ بنابراین این فرصت به کلانشهرها داده شده است تا از ایده‌ها و طرح‌های ارائه شده برای حل مسائل شهری استفاده کنند.

مکث
شکوفایی استعدادها در سایه رویداد تهران1404

اولین رویداد ایده‌پردازی تهران1404 فرصتی بود که مدیران شهری در اختیار نسل جوان و آینده‌ساز گذاشتند تا استعدادهایشان شکوفا شود و به همین دلیل جوانان شرکت‌کننده از شکل‌گیری این رویداد رضایت داشتند و خواستار تداوم آن بودند.
*صبا صفدری با 17سال سن کوچک‌ترین شرکت‌کننده در این رویداد بود. طرح او دستگاه خشک‌کن خورشیدی زباله بود که خروجی آن آب‌مقطر و کمپوست است. صفدری با بیان اینکه از شرکت در این رویداد حس خوبی دارد، گفت: «این یک فرصت برای ارائه دادن ایده و دیده‌ شدن بود که امیدوارم مدیران شهری به طرح‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشند و زمینه کاربردی و اجرایی‌ شدن آنها را فراهم کنند.»
*احد کرد دانشجوی دانشگاه هنر تهران هم با اپلیکیشن مشارکت شهروندی در این رویداد شرکت کرده بود. در این طرح شهروندان می‌توانند در بازسازی المان‌های شهری مشارکت کنند و در ازا شهرداری تهران هم می‌تواند بلیت رایگان اتوبوس و مترو در اختیارشان قرار دهد یا تخفیفات عوارض پیش‌بینی کند.
*سیدامیرحسین حسینی طرحی برای مقابله با سرقت تجهیزات ترافیکی و شهری ارائه داده بود. براساس ایده او تابلوهای شهری و ترافیکی از جنس رزین ساخته می‌شوند که سبک هستند، قابلیت بازیافت ندارند و در مقایسه با تابلوهای امروز 30درصد کاهش هزینه دارند. نخستین تابلو برای محور بزرگراهی شهیدلشکری در منطقه21 ساخته شده که پس از دریافت مجوز از سوی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران به‌زودی نصب می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید