• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
پنج شنبه 5 آبان 1401
کد مطلب : 175200
+
-

مطالعه تازه برای حذف پرتودرمانی و شیمی درمانی

دانش
مطالعه تازه برای حذف پرتودرمانی و شیمی درمانی

مطالعات جدید نشان داده است پس از جراحی، برخی از بیماران مبتلا به سرطان می‌توانند با خیال راحت از پرتودرمانی یا شیمی‌‌‌درمانی خودداری کنند. به گزارش‌ای پی نیوز، محققان به‌دنبال راه‌های  رد پیشنهاد شیمی درمانی و پرتودرمانی در بیمارانی هستند که با برداشتن توده سرطانی درمان می‌شوند و نیازی به تحمل و جبران عوارض جانبی مضر و هزینه‌های غیرضروری درمان‌های تهاجمی نیستند.
یک مطالعه جدید از آزمایش خون برای تعیین اینکه کدام بیماران مبتلا به سرطان روده بزرگ می‌توانند پس از جراحی شیمی‌درمانی را رها کنند، استفاده کرد. مطالعه دیگر نیز نشان می‌دهد که برخی از بیماران کم‌خطر سرطان پستان می‌توانند پس از لامپکتومی (جراحی که در آن منطقه سرطانی عضو برداشته می‌شود) از پرتو‌درمانی خودداری کنند.
مطالعه سرطان روده بزرگ که توسط دولت‌‌های استرالیا و آمریکا و گروه‌های غیرانتفاعی تامین مالی شد، روز شنبه توسط مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شد. استیسی کوهن از مرکز سرطان فرد هاچینسون در سیاتل که سرطان روده بزرگ را مورد بررسی قرار داد، گفت: یافته‌ها به پزشکان اجازه می‌دهد فقط روی بیمارانی که نیاز به شیمی‌‌درمانی دارند متمرکز شوند. بسیاری از بیماران مبتلا به سرطان پس از جراحی شیمی‌درمانی می‌شوند، حتی اگر نیازی به آن نباشد. داروهای استفاده شده در شیمی‌درمانی می‌توانند با عوارض جانبی مانند حالت تهوع، کم خونی و مشکلات حافظه همراه باشند. اما تعیین دقیق اینکه کدام بیماران ممکن است به درمان بیشتر نیاز نداشته باشند تاکنون مشکل بوده است. به‌گفته دانشمندان آزمایش خون می‌تواند به پزشکان در این مورد کمک کند. در این مطالعه 455بیمار که عمل جراحی شدند آزمایش خون منطبق با مشخصات ژنتیک تومور دادند تا تکه‌های باقیمانده از DNA سرطان شناسایی شوند. در نهایت فقط بیمارانی که نشانی از سلول‌های سرطانی داشتند شیمی‌درمانی شدند که فقط 15درصد از گروه مورد تحقیق را تشکیل می‌دادند. 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید