بلندمرتبهسازی، راهگشای بجنورد
طرح جامع بجنورد 3سال زودتر از موعد، بازنگری میشود تا این شهر با وجود افزایش جمعیت قابل توجه خود امکان توسعه عمودی را داشته باشد
فقط 18 سال از استان شدن خراسان شمالی میگذرد، اما همین 18سال کافی بود تا چالشهای زیادی دامان بجنورد را به عنوان مرکز استان بگیرد؛ شهر بجنورد پیش از استان شدن خراسان شمالی بهعنوان یکی از شهرهای خراسان بزرگ فقط 176هزار و 726نفر جمعیت داشت، اما طی سالهای گذشته جمعیت آن به بیش از 228هزار نفر رسیده است تا افزایش جمعیت، سکونتگاههای غیررسمی و آلودگی هوا به مهمترین مشکلات این شهر تاریخی تبدیل شود. همین دغدغهها و سایر مشکلات موجب شده است طرح جامع این شهر که عمرش به 20سال پیش برمیگردد، 3سال زودتر از موعد و امسال بازنگری شود.
به گزارش همشهری، کارشناسان، بجنورد را بعد از زاهدان و مشهد در زمره بزرگترین شهرهای دارای مناطق حاشیهای ایران میدانند که بیش از 70هزار نفر از جمعیت 228هزار نفری آن در حاشیه زندگی میکنند؛ حاشیهنشینیای که محصول تقسیم خراسان به 3استان و تبدیل بجنورد به مرکز استان است تا این شهر رتبه دومین شهر دارای بیشترین سکونتگاههای غیررسمی کشور را هم بهخود اختصاص دهد.
طرح قبلی پاسخگو نیست
مسئولان شهری بجنورد و کارشناسان، طرح جامع و تفصیلی کنونی مرکز استان را ناقص و نیازمند بازنگری میدانند؛ طرحی که پیش از مرکز استان شدن بجنورد تدوین شده است و پاسخگوی نیاز امروز نیست.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی با اعلام این خبر که طرح تفصیلی بجنورد 3سال زودتر از موعد بازنگری میشود، میگوید: طرح جامع و تفصیلی مرکز خراسان شمالی قرار بود در سال 1404بازنگری شود، اما با توجه به توسعه عمودی و نیاز به بررسی بیشتر، امسال و 3سال زودتر از موعد، مطالعه و بازنگری میشود.
قاسم قاسمی با تأکید بر اینکه افزایش تراکم و طبقههای ساختمانی در این طرح درنظر گرفته میشوند، میافزاید: محدودیت در بلندمرتبهسازی یکی از مشکلات این شهر است.
مهمترین محورهای طرح جامع
آنچه مدیرکل راه و شهرسازی تأکید میکند، نکتهای است که شهردار بجنورد نیز در گفتوگو با همشهری بر آن صحه میگذارد.
جواد حمیدی تأکید میکند که مهمترین مشکل شهروندان بجنورد هماکنون محدودیت در افزایش طبقههاست؛ درحالیکه این ظرفیت طبق قوانین شهرداری و شهرسازی وجود دارد.
او با بیان اینکه خراسان شمالی یک استان نوپا و جوان است که طرحهای جامع و تفصیلی آن جوابگوی مرکز استان نیست، تأکید میکند: پیگیر هستیم با توجه به ظرفیتهای بجنورد و درخواستهای شهروندان در این حوزه طرح جامع را زودتر آماده و مراحل قانونی تصویب آن را طی کنیم.
بهگفته حمیدی، در بازنگری طرح جامع بجنورد، مواردی ازجمله افزایش طبقات و توسعه عمودی، بازگشایی و تعریض معابر براساس پهنهبندیها و انتقال صنوف آلاینده به مکانهای مشخص بهصورت ویژه دیده خواهد شد. او توضیح میدهد که پراکندگی صنف خدمات خودرویی در مرکز استان موجب بروز مشکلاتی از قبیل آلودگی صوتی، آلودگی سیمای شهر، سد معبر و ایجاد گره ترافیکی شده است و به همین دلیل بهصورت مشخص، ساخت شهرک خودرویی علاوه بر ساماندهی این صنف، موجب رونق اشتغال و درآمد پایدار شهری خواهد شد. بهگفته حمیدی، با ایجاد این شهرک خودرویی، ساماندهی صنوف و جمعآوری مشاغل آلاینده از سطح شهر محقق و بخشی از مطالبه شهروندان در این زمینه پاسخ داده میشود.
مصوبههای آلایندگی در طرح جامع
علاوه بر کمبود تجهیزات ایمنی و آتشنشانی و املاک قولنامهای، همانطور که شهردار بجنورد اشاره میکند، آلودگی هوا هم از معضلات این شهر است؛ آلودگی هوا که با افزایش جمعیت طی سالهای اخیر و افزایش فعالیت صنوف آلاینده شکل جدیتری بهخود گرفته و بیش از پیش مطرح شده است.
مدیرکل محیطزیست خراسان شمالی توضیح میدهد که موضوع انتقال صنایع آلاینده ازجمله صنوف خودرویی و سنگشکنها در مصوبه استانداری دیده شده است و شهرداری هم این مصوبه را در طرح جامع درنظر میگیرد. رضا شکاریان با بیان اینکه توپوگرافی کاسهای شکل شهر بجنورد موجب ماندگاری گردوغبار در آن میشود به همشهری میگوید: بهدلیل شکل توپوگرافی بجنورد طبق مصوبه کارگروه اضطرار آلودگی هوا، آلایندگی واحدهای آلاینده باید 30درصد کمتر از عدد استاندارد اعلام شده به آنها باشد، زیرا درصورت بروز گردوغبار و آلودگی، شکل کاسهای شهر، این آلایندگی را در خود حفظ میکند و حتی وزش باید هم نمیتواند چارهساز باشد.
شهردار بجنورد پیش از این نیز از دریافت ۱۲ مصوبه از وزیر کشور برای رفع چالشهای شهری آن خبر داده بود. الحاق ۲۷۰هکتار اراضی به محدوده شهری، ارتقای درجه شهرداری بجنورد از ۱۰به۱۱، بازگشایی ادامه خیابان طالقانی در مسیر فرودگاه، تملک املاک ضلع غربی امامزاده سیدعباس(ع) در راستای اجرای طرح توسعه امامزاده، وصول مطالبات شهرداری از دستگاههای اجرایی، دریافت قیر رایگان و… از مصوبات وزیر کشور برای شهر و شهرداری بجنورد بوده است.