• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 1 آبان 1401
کد مطلب : 174807
+
-

بازگشت به نوکمپ

ارنستو والورده پس از 2 سال‌ونیم در میان استقبال هواداران به بارسلون برمی‌گردد

بازگشت به نوکمپ

بارسلونا پس از پیروزی 3 بر صفر مقابل ویارئال، امشب یک دیدار سخت دیگر هم در آستانه بازی برگشت این هفته برابر بایرن‌مونیخ در پیش دارد. ژاوی به مصاف استادش، ارنستو والورده می‌رود. بیلبائو با والورده که 2‌سال‌ونیم پس از اخراج از بارسا بیکار بود، جانی تازه گرفته است.
   ژاوی در این فصل در لالیگا با اینکه ال‌کلاسیکو را واگذار کرده، عالی نتیجه گرفته؛ بهتر از انریکه و برابر با بهترین عملکرد گواردیولا. ژاوی در 10‌بازی اول لالیگا فصل 23-2022 (25امتیاز، 8برد، یک‌مساوی، یک باخت، 24گل زده و 4گل خورده)، لوییس انریکه در 10بازی اول لالیگا فصل
15-2014 (22امتیاز، 7برد، یک‌مساوی، 2باخت، 23گل زده و 4گل خورده) و گواردیولا در 10‌بازی اول لالیگا فصل 09-2008 (25امتیاز، 8برد، یک‌مساوی، یک‌باخت، 34گل زده و 8گل خورده).
   پابلو مارتین پائز گاویرا ملقب به گاوی، جایزه پسر طلایی نشریه توتواسپورت را نیز از آن خود کرد. گاوی 4روز قبل و در مراسم توپ طلای فرانس فوتبال، جایزه کوپا (بهترین بازیکن جوان فوتبال) را نیز از آن خود کرده بود. توتواسپورت از سال2003، هر ساله این جایزه را به بهترین بازیکن 21ساله (یا کمتر) که در سطوح اول لیگ‌های اروپایی بازی می‌کنند، اهدا می‌کند. با احتساب جایزه سال 2005 لیونل مسی و پدری در سال گذشته، این جایزه برای سومین‌بار به نماینده‌ای از بارسلونا رسید تا آبی‌اناری‌ها در این زمینه، در صدر جدول در کنار منچستریونایتد قرار گیرند. اسامی برندگان کلی از سوی توتواسپرت ایتالیا؛ پابلو گاوی (بهترین بازیکن جوان اروپا)، فلورنتینو (بهترین رئیس اروپا)، بنزما (بهترین بازیکن مرد اروپا)، الکسیا پوتیاس (بهترین بازیکن زن اروپا) و پائولو مالدینی (بهترین مدیر ورزشی اروپا). البته خیلی دنبال منطق نگردید، سلیقه‌ای است.
   بدون بوسکتس ترکیب بارسلونا بهتر، دونده‌‌تر و هجومی‌تر است. پدری و گاوی در کنار دی‌یونگ بازی بهتری ارائه می‌دهند تا بازی کنار بوسکتس. پدری در کنار بوسکتس 68‌بار لمس توپ و در کنار دی‌یونگ 102‌بار لمس توپ داشته است. گاوی کنار بوسکتس 57‌ لمس توپ و کنار فرنکی 78 لمس توپ در کارنامه‌اش به ثبت رسانده است.
   بار اصلی گلزنی بارسا همچنان روی دوش بازیکن لهستانی است. گلزنان برتر بارسلونا در این فصل: لواندوفسکی (15گل)، فاتی و دمبله (روی‌هم 3گل).
   لواندوفسکی این فصل در لالیگا تعداد گل‌های بیشتری (11) نسبت به بازی (10) دارد، او در لیگ قهرمانان اروپا (5) بیشتر از بازی (4) گل زده و روی هم رفته در این فصل تعداد گل‌های بیشتری (16) نسبت به بازی (14) برای بارسلونا دارد.
   لواندوفسکی سومین بازیکن تاریخ شد که در قرن بیست و یکم بیش از 600‌گل به ثمر می‌رساند. فقط کریستیانو رونالدو و لیونل مسی در قرن بیست و یکم بیشتر از او گل زده‌اند.
   بوسکتس با پشت سر گذاشتن کاسیاس و راموس به دومین بازیکن با بیشترین پیروزی در لالیگا بعد از مسی تبدیل شده اما از درون باشگاه خبر می‌رسد که بارسلونا برای فصل آینده هیچ‌یک از 4کاپیتان فعلی خود را نگه نمی‌دارد؛ بوسکتس، پیکه، آلبا و سرخی روبرتو.
   فرانک کسیه در 157‌دقیقه‌ای که در لالیگا بازی کرده، 3کارت زرد گرفته است. از میان تمام بازیکنانی که در این فصل حداقل 100‌دقیقه در 5‌لیگ برتر بازی کرده‌اند، کسیه بالاترین درصد کارت را دارد؛ یک کارت زرد در هر 52‌دقیقه.
   اینیگو مارتینس که با بارسلونا توافق شفاهی برای انتقال دارد، امشب با تیم آینده‌اش روبه‌رو خواهد شد. این بازیکن که در ماه مه 32‌ساله می‌شود، از تمدید قرارداد خودداری کرد و می‌خواهد به بارسا برود. احتمالا این آخرین باری است که او در نوکمپ به‌عنوان میهمان حاضر می‌شود.
   دیروز صدوبیست‌وسومین سالگرد نخستین تبلیغی بود که گامپر در روزنامه‌ها برای جست‌وجوی بازیکنان فوتبالی که بعدا تیم بارسلونا را تاسیس کردند، انجام داد. 47روز پس از این اعلام، نخستین بازی بارسلونا که مقابل یک تیم انگلیسی قرار گرفت برگزار شد و هر 2‌تیم به‌دلیل کمبود بازیکن در آن روز با 10‌بازیکن به میدان رفتند.
   بارسا در 20بازی آخر خانگی‌اش به بیلبائو نباخته؛ 17برد و 3‌تساوی. این بهترین عملکرد یک تیم در بازی‌های خانگی مقابل تیمی دیگر است. آخرین بار یوپ هاینکس کبیر در سال2001 اتلتیک را در نوکمپ برنده کرد.
   در 18بازی قبلی 2‌تیم در این ورزشگاه تنها یک‌بار بیلبائو نباخته و مساوی کرده که به نوامبر سال2018 مربوط می‌شود.
   بارسا در 5 بازی پیاپی در نوکمپ گلی دریافت نکرده که بهترین عملکرد ژاوی است اما با رکورد گواردیولا از آوریل تا دسامبر2011 که در 12بازی پیاپی خانگی تیمش گلی نخورد خیلی فاصله دارد.
   با اینکه ورود والورده وضعیت تیم را بهتر کرده، اما بیلبائو در 3‌بازی آخرش در لالیگا برنده نبوده و 2‌تساوی و یک‌شکست متحمل شده که از دسامبر2021 با هدایت مارسلینو گارسیا تکرار نشده بود.
   در 236رویارویی پیشین 118برد به آبی‌‌اناری‌ها رسیده، 79برد برای بیلبائو و 39تساوی. 436گل زده برای بارسا و 330گل برای اتلتیک.

والورده دوباره به نوکمپ بازخواهد گشت. فقط 9‌بازیکن  از بازیکنانی که زیرنظر والورده در بارسلونا بازی می‌کردند، هنوز در باشگاه حضور دارند؛ پیکه، آلبا، بوسکتس، روبرتو، دی‌یونگ، ترشتگن، دمبله، فاتی و آرائوخو.

بیلبائو عملکرد بدتری نسبت به بازی‌های خارج از خانه مقابل یک‌تیم مشخص دارد که برمی‌گردد به رویارویی‌های این تیم از سال2000 در زمین دیگر تیم کاتالونیایی یعنی اسپانیول که بیلبائو 14شکست و 9تساوی ثبت کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید