• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 1 آبان 1401
کد مطلب : 174750
+
-

توسعه پوشش گیاهی کشور یک ضرورت است

با توجه به اینکه کشور ما در منطقه خشک و نیمه‌خشک قرار دارد، توسعه پوشش گیاهی امروز امری ضروری در کشور است. عباسعلی نوبخت، معاون وزیر و رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور این نکته را در سفر دیروز به استان گلستان و در نشست منطقه‌ای حدنگاری (کاداستر) استان‌های شمالی کشور اعلام کرد.
به‌گزارش همشهری، طی 5دهه اخیر ایران نیمی از جنگل‌های خود در رویشگاه زاگرسی و هیرکانی را از دست داده است. مشکلاتی از قبیل راهسازی، طرح‌های اشتغال، ویلاسازی، آتش‌سوزی و قطع درختان همواره بلایی برای درختان شمال و غرب کشور بوده و اگر طرح‌های جامع تنفس و حفظ جنگل‌ها از سال96 اجرایی نمی‌شد قطعا این روند سرعت بیشتری نسبت به وضع فعلی می‌گرفت. با وجود این روند، افزایش صدها درصدی قیمت زمین و ویلا آنچنان به جان جنگل‌های شمالی و زاگرسی افتاده که سازمان منابع طبیعی را بر آن داشته تا برای جنگل‌های ارزشمند هیرکانی و بلوط‌زارها سند تک برگی بگیرد.
در نشست دیروز سازمان منابع طبیعی که با حضور رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، رئیس سازمان امور اراضی، استاندار و رئیس‌کل دادگستری گلستان و مدیران کل ثبت و امور اراضی استان‌های گلستان، مازندران، گیلان و اردبیل در گرگان برگزار شد، نوبخت گفت: به دستور رئیس‌جمهور باید ظرف مدت ۴سال، یک میلیارد اصله نهال در کشور تولید و در مناطق مختلف غرس شود. وی تأکید کرد با توجه به اینکه کشور ما در منطقه خشک و نیمه‌خشک قرار دارد، توسعه پوشش گیاهی امروز امری ضروری در کشور است. رئیس سازمان منابع‌طبیعی همچنین طی سفر اخیر خود به استان گلستان، ضمن دیدار با مردم و ذینفعان بخش زیارت گرگان و کوهمیان آزادشهر، از پروژه‌های آبخیزداری این دو بخش بازدید کرد.
نوبخت با اشاره به اهمیت اثربخشی این پروژه‌ها در مدیریت سیلاب گفت: سرمایه‌گذاری در این پروژه‌ها از بسیاری از خطرات و آسیب‌های احتمالی پیش رو جلوگیری به‌عمل می‌آورد و خسارات جانی و مالی را به حداقل کاهش می‌دهد. وی همچنین اضافه کرد که اجرای پروژه‌ها را باید مردم لمس کنند و به نقطه امیدبخشی برای زندگی برسند. رئیس سازمان منابع طبیعی همچنین گفت: اجرای این پروژه‌ها بدون توجه به نگرش و جامعیت آن نمی‌تواند به نتیجه مناسبی منجر شود و مدیریت جامع آبخیز امری مهم است و باید تصمیم‌گیرندگان به این باور برسند که به سمت مدیریت جامع در حوزه آبخیز گام بردارند. وی هدف از اجرای پروژه‌های آبخیزداری را افزایش پوشش گیاهی و جلوگیری از مخاطرات و کاهش خسارات ناشی از سیلاب‌ها دانست.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید