• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
یکشنبه 1 آبان 1401
کد مطلب : 174739
+
-

تصویرسازی از تهران1404

مراسم اختتامیه جشنواره ایده‌پردازی تهران1404 چهارم آبان برگزار می‌شود تا ایده‌های برگزیده معرفی شوند

گزارش
تصویرسازی از تهران1404

تهران امروز در دورانی به سر می‌برد که مشکلاتی از قبیل ترافیک، حمل‌ونقل، آلودگی هوا، مدیریت پسماند، فرایند ساخت‌وساز و... این شهر را نیازمند ایده‌های تازه کرده است؛ اینکه چگونه می‌توان از مشکلات شهر به نفع شهروندان کاست تا پایتخت به شهری زیست‌پذیرتر تبدیل شود.
به گزارش همشهری، مدیریت ششم شهری از ابتدای شروع فعالیت، برنامه‌ریزی خود را تا پایان سال1403 اعلام کرد تا وضعیت شهر تهران را بهبود ببخشد؛ این در حالی است که کم‌کم به پایان برنامه 5‌ساله سوم شهر تهران نزدیک می‌شویم و مدیریت شهری مشغول تنظیم برنامه چهارم شده؛ برنامه‌ای که این‌بار 4ساله تدوین می‌شود تا چشم‌اندازها و الزامات دقیق‌تر و روشن‌تری را در برنامه بگنجاند. در عین حال، برای آنکه ترسیم بهتری از آینده نزدیک پایتخت صورت بگیرد، مرکز نوسازی و تحول اداری شهرداری تهران نیز با برگزاری رویداد ایده‌پردازی تهران1404 در تلاش است تصویر قابل‌قبولی از پایتختِ1404 ارائه دهد.
این سازمان چندی پیش با ارائه فراخوانی از شهروندان درخواست کرد تا ایده‌های خود را در 5محور به جشنواره ایده‌پردازی تهران1404 ارسال کنند. رئیس مرکز نوسازی و تحول اداری شهرداری درباره علت برگزاری این رویداد گفت: «مدیریت شهری تهران به‌منظور جلب مشارکت عموم شهروندان تهران، متخصصان و دانشگاهیان، نخستین رویداد مردمی ایده‌پردازی شهری تهران با عنوان «تهران1404» را اجرا کرد. این رویداد مشارکت عمومی در حل مسائل مهم و دارای اولویت کلانشهر تهران و دیگر کلانشهرهای ایران را دنبال کرد.» محمدعلی الفت‌پور ادامه داد: «هم‌افزایی مؤثر و هدفمند جامعه علمی، دانشگاهی و اندیشگاهی با مدیریت شهری، اشتراک دانش و انتقال تجارب موفق کلانشهرها در حوزه مدیریت شهری، بهره‌برداری از راهکارها و پیشنهادهای خلاقانه جامعه علمی، کارمندی و شهروندی در حل چالش‌های شهری، بهبود فرایندهای اولویت‌دار شهرداری تهران و افزایش رضایتمندی شهروندان از اهداف این رویداد به‌شمار می‌آید.»
بدین‌ترتیب، نخستین رویداد ایده‌پردازی مردمی شهری تهران به‌عنوان قدم اول مشارکت عمومی در حل مسائل اساسی پایتخت و کلانشهرهای ایران برگزار شد. البته مراسم اختتامیه رویداد ایده‌پردازی تهران1404 قرار است 4آبان‌ماه برگزار شود. از میان ایده‌های ارسال شده، 115ایده در روز اختتامیه به داوری گذاشته شده و 15ایده به مرحله نهایی صعود خواهند کرد.
رئیس مرکز نوسازی و تحول اداری شهرداری تهران در این رابطه گفت: «در روز اختتامیه این ایده‌ها در 5پنل تخصصی توسط 5داور به رأی گذاشته می‌شوند و از این تعداد 15ایده به مرحله نهایی راه پیدا می‌کنند. در محله نهایی هیأت داوران یک ایده را به‌عنوان برترین ایده انتخاب خواهند کرد.» البته 15ایده راه‌یافته به مرحله نهایی قابلیت اجرا در شهر تهران را خواهند داشت.
الفت‌پور درباره نحوه داوری نیز گفت: «ایده‌های ارسال شده در 2مرحله توسط ارزیابان متخصص در محورهای مربوطه ارزیابی شده‌اند. در بخش کارکنان ارسال ایده از طریق سامانه نظام پیشنهادها و ارزیابی نیز از طریق همین سامانه انجام شد. در بخش مردمی و دانشگاهی نیز ارزیابی توسط ارزیابان تخصصی صورت گرفته است.»
رئیس مرکز نوسازی و تحول اداری شهرداری تهران گفت: «اولین دوره رویداد را پشت سر گذاشتیم و این رویداد به‌طور فصلی با عناوین دیگری از اولویت‌های مدیریت شهری برگزار می‌شود.»

مکث
5 محور رویداد ایده‌پردازی تهران1404

فرایند صدور پروانه ساختمان
سازوکارهای جدید درآمد پایدار شهری
مدل و نحوه مشارکت‌های مردمی و اجتماعی در مدیریت شهری
روش‌های خلاقانه و نوین در مدیریت پسماند و بازیافت
طرح‌ها و ایده‌های نو در رفع مسئله ترافیک و حمل‌ونقل عمومی

وضعیت رویداد ایده‌پردازی تهران1404

1443 ایده به رویداد ایده‌پردازی راه یافته‌اند.
286 ایده در حوزه ترافیک و حمل‌ونقل عمومی
259 ایده در حوزه مشارکت‌های مردمی
270 ایده در حوزه مدیریت پسماند
276 ایده در حوزه درآمدهای پایدار
352 ایده در حوزه صدور پروانه ساختمانی
115 ایده راه‌یافته به مراسم اختتامیه رویداد ایده‌پردازی
15 ایده به مرحله نهایی راه می‌یابند.
یک ایده به‌عنوان ایده برگزیده انتخاب می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید