• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 2 خرداد 1397
کد مطلب : 17376
+
-

مذاکره فراکسیون‌ها برای کرسی‌های هیأت رئیسه

قریب به 10روزی می‌شود که محمدرضا عارف،  کاظم جلالی و حمیدرضا حاجی‌بابایی، رؤسای 3فراکسیون سیاسی بهارستان گاهی با واسطه و گاه بی‌واسطه بر سر انتخابات هیأت رئیسه و ترکیب آن برای سومین سال مجلس دهم در حال رایزنی هستند. (سومین دوره انتخابات هیأت رئیسه مجلس قرار است 7و 8خرداد‌ماه برگزار شود.)

از خبرهای منتشر شده اینطور به‌نظر می‌رسد که عزم 3فراکسیون تعامل و ارائه لیست مشترکی برای 12جایگاه هیأت رئیسه است؛ الگویی که در سال قبل رعایت شد اما به‌دلیل بدعهدی برخی اصولگرایان در دومین اجلاسیه مجلس دهم، امیدی‌ها دیگر اعتماد چندانی به آن ندارند و برای استمرار این الگو به‌دنبال ضمانت‌های اجرایی هستند.

همین هم سبب شده است که هنوز هیچ کدام از فراکسیون‌های مذکور در مورد مصادیق به فهرست مشخصی نرسیده‌اند تا بر سر آنها با هم وارد مذاکره و تعامل شوند،  در همین راستا هم بهروز نعمتی از جانب فراکسیون اصولگرایان مستقل خبر داده است: تعیین مصادیق و گزینه‌های نهایی اعضای هیأت‌رئیسه مجلس در سال سوم،  منوط به جمع‌بندی‌های رؤسای فراکسیون‌های سه‌گانه مجلس است و این رایزنی‌ها همچنان ادامه دارد.

برنامه امیدی‌ها برای انتخابات هیأت رئیسه

محمدرضا تابش،  عضو هیأت رئیسه فراکسیون امید از برنامه‌های محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید برای انتخابات هیأت‌رئیسه پارلمان سخن گفته و تأکید می‌کند: هنوز در فراکسیون امید،  برای انتخابات هیأت‌رئیسه مجلس،  وارد مصادیق نشدیم. بعد از اینکه تکلیف ائتلاف مشخص شود،  درباره مصادیق در فراکسیون بحث و تبادل نظر می‌شود و به آن ورود می‌کنیم؛ راجع‌به مصادیق در فراکسیون هنوز صحبتی نشده است. وی درپاسخ به این سؤال که آیا فراکسیون امید با دیگر فراکسیون‌‌ها برای انتخابات هیأت‌رئیسه مجلس ائتلاف می‌کند یا خیر؟  به تسنیم گفته است: اینکه برای انتخابات هیأت ‌رئیسه با دیگر فراکسیون‌ها ائتلاف می‌کنیم یا خیر را نتیجه ائتلاف مشخص می‌کند.هنوز چیزی مشخص نیست. او احتمال ائتلاف فراکسیون امید با فراکسیون‌های دیگر برای انتخابات هیأت‌رئیسه را مشروط دانسته و می‌افزاید: اگر مبنای ائتلاف بین فراکسیون‌ها برای انتخابات هیأت‌رئیسه مجلس،  منطق و عقلانیت باشد و سهم‌خواهی نباشد،  براساس وزن فراکسیون‌ها،  می‌توانیم ائتلاف انجام دهیم.

لاریجانی رقیب ندارد

به‌رغم نشست‌ها و رایزنی‌های روسای 3فراکسیون سیاسی بهارستان و تأکید تابش بر مشخص نبودن برنامه امید برای تعامل با دیگر فراکسیون‌ها اما مهرداد لاهوتی، سخنگوی فراکسیون مستقلان مجلس در شرح آخرین وضعیت مباحث صورت گرفته و تصمیم‌گیری‌ها درباره هیأت رئیسه مجلس در فراکسیون متبوعش خبر داده، آنچه در فراکسیون ما مطرح است این است که اگر دو فراکسیون دیگر بپذیرند ما یک لیست واحد برای اعضای انتخاب شده و معرفی آنها برای هیأت رئیسه ارائه کنیم. سخنگوی فراکسیون مستقلین مجلس ادامه داد: در هر صورت در حال رایزنی هستیم تا با اجماع نظر هر سه فراکسیون یک لیست واحد ارائه دهیم و آن بدعهدی‌هایی که در دوره قبل رخ داد دیگر اتفاق نیفتد. وی با بیان اینکه موضوع کاندیداتوری عارف برای ریاست هم منتفی است و چنین موضوعی وجود ندارد،  به فارس می‌گوید: از آنجا که علی لاریجانی رقیب خاصی ندارد به‌احتمال قوی گزینه هر 3فراکسیون برای ریاست مجلس، لاریجانی است.

 مطهری و پزشکیان می‌مانند

مهرداد لاهوتی ادامه می‌دهد: یکی دیگر از گزینه‌های موجود این است که با توجه به عملکرد علی مطهری و مسعود پزشکیان و رضایتمندی اعضای فراکسیون مستقلین از فعالیت آنها در سال گذشته به‌عنوان نواب رئیس درصورتی که فراکسیون‌های دیگر لیست ندهند ما آمادگی این را داریم که لیست ارائه نکنیم و گزینه ما به‌عنوان نواب رئیس همین دو شخص باشد.

او می‌افزاید:در هفته جاری نشست ویژه‌ای متشکل از اعضای هیأت رئیسه هر 3فراکسیون مجلس برگزار خواهد شد و بر این اساس تصمیم نهایی برای ارائه لیست انتخابی برای هیأت رئیسه مجلس اخذ می‌شود. فراکسیون مستقلین و فراکسیون امید در حالی برای ابقای نواب رئیس مجلس رایزنی می‌کنند که برخی از اصولگرایان به‌دنبال تغییر نایب‌رئیسان مجلس به‌ویژه علی مطهری هستند؛ تکاپویی که به‌نظر می‌رسد خیلی از سوی مطهری جدی گرفته نمی‌شود.

یک کرسی برای زنان

در کنار اخباری که از رایزنی‌های 3فراکسیون منتشر شده، حضور یک زن در ترکیب هیأت رئیسه مجلس خبر دیگری است که ترکیب این هیأت در سال سوم را تغییر خواهد داد. در همین راستا شنیده شده است پروانه مافی، نماینده تهران ازجمله نمایندگان زنی است که حضورش در جایگاه هیأت رئیسه هم مورد تأیید فراکسیون امیدی‌ها ست و هم از جانب طیف لاریجانی در بهارستان یعنی اصولگرایان مستقل مورد همراهی قرار می‌گیرد. البته هنوز فراکسیون امید درباره زنی که به‌عنوان کاندیدای حضور در هیأت رئیسه به صحن مجلس معرفی کند به جمع بندی نرسیده و قرار است نمایندگان زنی که تمایل به حضور درهیأت رئیسه دارند در جلسه مجمع عمومی اعلام کاندیداتوری کنند و هرکدام رأی بیشتری داشتند به صحن یا برای تعامل با دیگر فراکسیون‌ها معرفی شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید