• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
سه شنبه 19 مهر 1401
کد مطلب : 173638
+
-

شهرهای اوکراین، زیر موشک‌باران روسیه

رویداد
شهرهای اوکراین، زیر موشک‌باران روسیه

ارتش اوکراین اعلام کرد چندین شهر این کشور دوشنبه دست‌کم با 83فروند موشک روسیه هدف قرار گرفته است. این حملات چند روز پس از حمله اوکراین به پل کریمه و انفجار خودروی بمب‌گذاری شده روی این پل صورت می‌گیرد؛ حمله‌ای که روسیه آن را تروریستی خوانده است. به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، در نخستین ساعات روز دوشنبه دست‌کم 6 موشک به پایتخت اوکراین اصابت کرده است. این نخستین حملات روسیه به کی‌یف از ماه ژوئن تاکنون است. مقام‌های اوکراینی تأیید کرده‌اند که به‌دنبال حمله به زیرساخت‌ها و تاسیسات انرژی برق بسیاری از مناطق قطع شده است. آسوشیتدپرس نیز گزارش داده، در این حملات که شهرهایی چون ژیتومیر، ترنوپل، دنیپرو، خارکیف و خملنیتسکی هدف قرار گرفته‌اند 70خانه صدمه دیدند و دست‌کم ۱۹ نفر کشته و ۶۰ نفر زخمی شدند. شبکه الجزیره اما تعداد کشته‌ها را 11نفر اعلام کرده است.
حملات موشکی به کی‌یف و شهرهای دیگر اوکراین در حالی رخ داد که مجمع عمومی سازمان ملل متحد قرار بود پیش‌نویس قطعنامه‌ای درباره الحاق 4 منطقه اوکراین به روسیه را بررسی کند. ولادیمیر پوتین اخیرا با امضای فرمانی 4 منطقه اوکراین را ضمیمه خاک روسیه کرده است.

واکنش‌ها به حمله روسیه
ولادیمیر پوتین دوشنبه با تأیید حملات موشکی گسترده کشورش به زیرساخت‌های انرژی در اوکراین تأکید کرده «کی‌یف درصورت حمله اوکراین به روسیه باید منتظر پاسخ‌های فوری و سخت باشد.» پوتین همچنین تأیید کرده این حملات در واکنش به «حمله تروریستی» به پل ارتباطی با شبه جزیره کریمه صورت گرفته است. او در این‌باره گفته: «به پیشنهاد وزارت دفاع و مطابق با برنامه ستاد کل، حملات گسترده‌ای با تسلیحات دوربرد با دقت بالا علیه زیرساخت‌های انرژی، نظامی و ارتباطی اوکراین انجام شد.» وزارت دفاع روسیه هم اعلام کرده است که این کشور در حملات دوشنبه به اهداف خود رسیده است.
سویاتوسلاو یوراش نماینده پارلمان شهر لویو که یکی از مقاصد حملات موشکی روسیه بوده، گفته: «موشک‌باران کی‌یف هیچ فرقی با آنچه در 8ماه گذشته در جریان بوده ندارد. حملات موشکی بخشی از جنگ است.» به گزارش الجزیره، این نماینده اوکراینی با خودداری از اظهارنظر درباره مسئولیت اوکراین در حمله به پل کریمه گفته: «اولین خطا را مسکو مرتکب شد که کریمه را به خاک روسیه ضمیمه کرد.»
پل‌ کریمه موسوم به «کرچ» که بر اثر انفجار خودرویی بمب‌گذاری شده تخریب و غیرقابل تردد شده سال ۲۰۱۸، چهار سال پس از الحاق کریمه به روسیه افتتاح شد. این پل استراتژیک شبه‌جزیره کریمه را به خاک روسیه وصل می‌کند و گفته می‌شود که مسکو از آن برای ارسال تجهیزات نظامی به‌منظور تقویت نیروهای نظامی مستقر در جبهه‌های جنوبی و شرقی استفاده می‌کند.
سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) حملات موشکی روسیه به شهرهای اوکراین را محکوم کرده است. ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو، حملات روسیه را وحشتناک خوانده و گفته «ناتو تا هر زمان که لازم باشد به حمایت از مردم اوکراین ادامه خواهد داد.»
دیمیتری مدودف، معاون شورای امنیت روسیه، نیز دوشنبه‌گفته حملات اخیر به اوکراین نخستین مرحله از حملات پیش‌بینی شده است. به‌گزارش یورونیوز، مرد شماره 2 شورای امنیت ملی با تأکید ضمنی بر ادامه‌دار‌ بودن این حملات خواستار برچیده شدن کامل قدرت سیاسی در اوکراین شد. در این میان اتحادیه اروپا حملات روسیه به شهرهای اوکراین را مصداق بارز جنایات جنگی خوانده است. پیتر استانو سخنگوی دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا، همچنین از الکساندر لوکاشنکو رئیس‌جمهوری بلاروس، خواسته که اجازه ندهد از قلمرو کشورش به‌عنوان پایگاهی برای انجام حملات موشکی به اوکراین استفاده شود.جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز گفته از این حملات روسیه به غیرنظامیان در اوکراین شوک زده است. امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه، ضمن ابراز نگرانی شدید نسبت به حملات گسترده موشکی روسیه به اوکراین وعده داده که پاریس کمک‌های نظامی بیشتری در اختیار کی‌یف قرار دهد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید