• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
سه شنبه 19 مهر 1401
کد مطلب : 173592
+
-

جولان ربات‌ها در توییتر

ربات‌های نرم‌افزاری در توییتر می‌توانند با لایک و ری‌توییت به افکار عمومی جهت دهند و این مسئله حتی معامله ۴۴‌میلیارد دلاری خرید این پلتفرم را ماه‌هاست معلق کرده است

اینترنت
جولان ربات‌ها در توییتر

ربات‌های توییتر و اکانت‌های فیک این شبکه اجتماعی این روزها بار دیگر جنجالی شده‌اند. در جریان اغتشاشات اخیر بحث‌های زیادی درباره صحت و سقم میزان استفاده از هشتگ‌ها، لایک‌ها و ری‌توییت‌ها به‌ویژه درباره اکانت خارج‌نشین‌ها مطرح شد. کار به جایی رسید که در برخی توییت‌ها میزان ری‌توییت‌ها(بازنشر توییت‌ها) به میزان قابل‌توجهی از میزان لایک آنها بالاتر بود که مسئله‌ای غیرمنطقی به‌حساب می‌آید. همچنین در برخی توییت‌ها میزان لایک و ری‌توییت در کمتر از چند ثانیه پس از پست به عدد عجیبی می‌رسید که عملا بحث انسان‌بودن لایک و ری‌توییت‌کننده‌ها را زیر سؤال می‌برد.
اخیرا هم گروهی از کاربران توییتر اقدام به بررسی میزان فالوئرهای فیک گروهی از افراد خارج‌نشین کردند که نتایج آن قابل توجه بود و در مواردی نشان می‌دهد که برخی از آنها بیشتر از ۶۰درصد کاربر فیک داشته‌اند.
این بررسی مثلا میزان کاربران فیک مهناز افشار را ۶۱.۴درصد، شبکه‌ معاند و سعودی ایران اینترنشنال را ۵۲.۱درصد و صدای آمریکا را ۵۴.۶درصد نشان می‌دهد. شخصی مثل مسیح علی‌نژاد هم بیشتر از ۵۲درصد فالوئر فیک در توییتر دارد. این نتیجه برای سیما ثابت و پوریا زراعتی مجریان ایران‌اینترنشنال  48.9درصد و ۵۲.۱درصد فالوئر فیک گزارش شده است.
دسترسی به ابزار بررسی کاربران فیک توییتر کار سختی نیست. کافی است در گوگل twitter fake follower را سرچ کنید تا به چندین ابزار بررسی برسید. با وارد‌کردن نام‌کاربری این ابزار با توجه به وضعیت فعالیت اکانت‌ها درصد کاربران فیک اکانت‌ها را تشخیص می‌دهد.

جنجال رباتیک 
به گزارش همشهری، واقعیت این است که الگوریتم توییتر به‌راحتی قابل گول‌خوردن است. به همین‌خاطر توییتر چند وقتی است که 2 نوع نمایش فید یا لیست توییت‌‌ها را برای کاربران قرار داده است. به‌صورت پیش‌فرض برای کاربران اما توییت‌هایی نمایش داده می‌شوند که از نظر الگوریتم توییتر مهم‌تر هستند. این اهمیت هم براساس میزان لایک و ری‌توییت تشخیص داده می‌شود. کاربران می‌توانند به‌صورت دستی این نمایش پست را براساس تاریخ تغییر دهند اما معمولا این کار خیلی کم اتفاق می‌افتد.
یک ربات توییتر یک نوع ربات شبکه اجتماعی است که کنترل حساب توییتر را از طریق API توییتر به‌دست می‌گیرد. ربات ممکن است اقدامات مستقلی را مانند انتشار توییت، باز نشر توییت، درج علاقه‌مندی، دنبال‌کردن، لغو دنبال‌کردن و ارسال پیام مستقیم به حساب‌های دیگر را انجام دهد. یکی از استفاده‌های نامناسب از ربات‌های توییتری؛ خودکارسازی کامل فعالیت‌های یک حساب کاربری توییتر است به‌طوری که کلیه فعالیت‌های آن حساب براساس قواعد از پیش تعیین شده‌ای صورت پذیرد.
در واقع قرار نبوده ربات‌ها برای این سوءاستفاده طراحی شوند. ازجمله استفاده‌های مناسب از ربات‌های توییتری انتشار خودکار اطلاعات مفید، تولید خودکار محتوای جالب و محتوای خلاقانه و ارسال پیام خودکار به‌صورت مستقیم برای دیگر کاربران توییتر به‌حساب می‌آید.
 هم‌اکنون اما در شبکه‌های اجتماعی از وجه منفی ربات‌های نرم‌افزاری استنفاده می‌شود. این ماجرا در اینستاگرام به‌ویژه درباره تعداد فالوئر وجود دارد. بسیاری از افراد اکانت‌هایی را دیده‌اند که چندین هزار فالوئر دارند اما تعداد لایک‌ها و انگیجمنت پست‌های آنها بسیار پایین است.

 چالش جهانی 
با توجه به نقش مهم شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان رسانه‌های دنیای جدید در شکل‌دادن به افکار عمومی چندین سال است که این ربات‌ها به چالشی جدی تبدیل شده‌اند. براساس گزارشی که آتلانتیک منتشر کرده، مجموعه‌ای از ربات‌های توییتر نقش مهمی در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا داشتند که باعث شد دونالد ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا انتخاب شود. براساس این گزارش‌، استفاده از ربات‌ها باعث شد تا ترامپ بتواند به میزان بسیار بیشتری باعث دیدن توییت‌های خود در کمپین انتخاباتی‌اش شود.
وضعیت ربات‌های توییتر آنقدر بد است که اخیرا باعث جنجالی مهم در جریان پیشنهاد خرید ۴۴میلیارد دلاری توییتر توسط ایلان ماسک شد و کار را به دادگاه کشاند. ایلان ماسک که کارآفرین مشهوری به‌حساب می‌آید، در ماه آوریل دلیل انصراف از این معامله بزرگ را اطلاعات ناقص توییتر در مورد حساب‌های کاربری جعلی، ربات‌ها و اسپم در این شبکه اجتماعی اعلام کرد.
تیم ایلان ماسک در آن زمان اعلام کرده بودند که با ابزار تشخیص ربات‌ها نشان می‌دهد حداقل ۳۳درصد اکانت‌های توییتر ربات یا جعلی هستند. با احتساب رقم ۴۰۰میلیونی کاربران جهانی توییتر این ادعا نشان می‌‌دهد که بیشتر از ۱۳۲میلیون ربات و کاربر جعلی در توییتر روزانه مشغول فعالیت هستند.
این در حالی است که گروهی دیگر این رقم را بسیار بیشتر می‌دانند. به‌عنوان نمونه، دان وودز، رئیس بخش جهانی شرکت امنیت سایبری F5 در گفت‌وگو با بیزینس استاندارد اعلام کرده که احتمالا ۸۰درصد اکانت‌های توییتر ربات هستند.
براساس گزارشی که نیویورک‌تایمز منتشر کرده، توییتر می‌تواند با اصلاح الگوریتم‌های خود به‌راحتی جلوی این ربات‌ها و اکانت‌‌های فیک را بگیرد اما آنطور که ماسک گفته است در میان مدیران این شبکه اجتماعی اراده‌ای برای این مسئله وجود ندارد. تعداد کاربران بیشتر حتی اگر ربات باشند برای هیچ‌کس آب نداشته باشد، برای توییتر نان خوبی دارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید