• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
سه شنبه 19 مهر 1401
کد مطلب : 173539
+
-

درگذشت فیلسوف فرانسوی

یاد
درگذشت فیلسوف فرانسوی

برونو لاتور، فیلسوف و جامعه‌شناس شهیر فرانسوی در ۷۵ سالگی شنبه‌شب در پاریس درگذشت. لاتور یکی از بزرگ‌ترین روشنفکران معاصر فرانسوی و از چهره‌های ‌اندیشه بوم‌شناختی بود. لاتور برنده جایزه هولبرگ در سال ۲۰۱۳ و جایزه کیوتو در سال ۲۰۲۱ برای همه کارهایش، روشنفکری غیرقابل طبقه‌بندی بود که به تحقیقات میدانی توجه داشت. این نظریه‌پرداز فرانسوی در زمینه علم، فناوری و سیاست، در خط مقدم توسعه و بسط نظریه شبکه کنش و ظهور مطالعات علم و فناوری در اروپا قرار داشت و بسیاری از مفاهیم مورداستفاده او، کاربردهای فرارشته‌ای و میان‌رشته‌ای یافته است.
لاتور از ۱۹۸۲ تا ۲۰۰۶ استاد مدرسه عالی معدن پاریس و سپس از ۲۰۰۶ استاد سیانس‌پو پاریس بود. او همچنین به‌عنوان استاد فلسفه قاره‌ای در مدرسه اقتصاد لندن تدریس می‌کرد. شهرت او برای کتاب‌های زندگی آزمایشگاهی، ما هرگز مدرن نبوده‌ایم و علم در عمل است. لاتور در سال۲۰۲۱ و به‌دنبال بحران کووید ـ ۱۹ به خبرگزاری فرانسه گفته بود که بحران‌های تغییرات آب و هوایی و همه‌گیری به طرز وحشیانه‌ای مبارزه بین طبقات جغرافیایی ـ اجتماعی را آشکار کرده و سرمایه‌داری گور خودش را کنده است. اکنون بحث ترمیم است.
کتاب‌های «ما هیچ‌وقت مدرن نبوده‌ایم» (نشر علم، 1393) و «رویارویی با گایا ‫» (نشر علم ‫، ۱۳۹۹) با ترجمه‌رؤیا منجم، «کجا فرود بیاییم؟ جستاری در اقلیم‌شناسی سیاسی» (فرهنگ معاصر ‫، ۱۳۹۹) با ترجمه عبدالحسین نیک‌گهر و «پایان جامعه، آغاز جمع: مقالاتی درباره اندیشه برونو لاتور» (دانشگاه باقرالعلوم(ع)، ‫‬ ۱۳۹۹) ترجمه گروهی کتاب‌هایی است که از لاتور به فارسی درآمده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید