• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 11 مهر 1401
کد مطلب : 172758
+
-

همیشه جذاب

امیر قلعه‌نویی پرافتخارترین سرمربی تاریخ استقلال است اما در عین حال نبرد او با این تیم هیچ‌گاه عادی نبوده است

همیشه جذاب

در تاریخ لیگ برتر استقلال فقط یک قهرمانی بدون امیر قلعه‌نویی داشته است. او پرافتخارترین سرمربی تاریخ این باشگاه به شمار می‌آید و اسمش طوری در تار و پود آبی‌ها تنیده شده که حتی تندروترین منتقدانش هم نمی‌توانند آن را انکار کنند. با این همه اما، شاید بتوان گفت وزن محبوبیت قلعه‌نویی هم‌سنگ دستاوردهای او نیست و شاید به همین دلیل باشد که حضور امیر با تیم‌های دیگر در مقابل استقلال تقریبا هرگز یک مصاف عادی نبوده است. حواشی بسیار زیادی از رویارویی‌های قلعه‌نویی با استقلال ثبت شده که در نوع خودش بسیار عجیب است. از همین رو ملاقات امروز قلعه‌نویی در قامت سرمربی گل‌گهر سیرجان برابر استقلال هم حائز اهمیت مضاعف است.

  این بازی مساوی نمی‌شود
نکته جالب توجه در مورد تقابل‌های پرشمار امیر قلعه‌نویی با استقلال این است که او یا می‌برد و یا می‌بازد. یعنی به ندرت مصاف تیم‌های قلعه‌نویی با استقلال منجر به ثبت نتیجه مساوی شده است. طی 29تقابل قبلی بین امیر و آبی‌ها، این مربی 10بار برنده بوده، 14بار شکست خورده و تنها 5مسابقه به تساوی انجامیده است. در فوتبالی که نرخ مساوی‌هایش بسیار زیاد است، چنین نسبتی نشان از جذابیت همیشگی تقابل‌های قلعه‌نویی با استقلال دارد. اگر قرار باشد انصاف به خرج بدهیم، باید بگوییم اغلب این بازی‌ها هم زیبا و تماشاگرپسند از آب در آمده است.

  گناهش چیست؟
چنان که گفتیم قلعه‌نویی افتخارات بسیار زیادی برای استقلالی‌ها کسب کرده و قاعدتا تقابل او با این تیم باید کم‌التهاب باشد، اما اتفاقی که رخ داده دقیقا برعکس است. اینکه چرا دست‌کم گروهی از هواداران استقلال چندان از قلعه‌نویی استقبال نمی‌کنند می‌تواند دلایل متنوعی داشته باشد. برخی بر این باورند که او کامیابی استقلال را تنها در حضور خودش می‌خواهد و مایل نیست دیگر مربیان روی نیمکت این تیم به موفقیت برسند. یک‌بار فرهاد مجیدی زمانی که دستیار وینفرد شفر بود، بعد از پیروزی استقلال برابر سپاهان قلعه‌نویی به صراحت این مسئله را عنوان کرد. در همین راستا عده‌ای از هواداران مثال می‌زنند که قلعه‌نویی در دوره اول حضورش در سپاهان بازیکنانی مثل خسرو حیدری و فابیو جانواریو را با خودش به این تیم برد و استقلال را ضعیف کرد. هر چند قلعه‌نویی بارها این موضوع را توجیه کرده و گفته: «خودشان نمی‌خواستند بمانند. از خسرو بپرسید داشت به کدام تیم می‌رفت.» برخی دیگر هم به ادبیات آمیخته به منت قلعه‌نویی اشاره می‌کنند؛ اینکه بارها گفته در دسته 3 هم استقلال را رها نکرده و به نوعی اجر کارهایش را از بین برده است.

  داستان‌های فراموش‌نشدنی
از تقابل‌های قلعه‌نویی با استقلال قاب‌ها و حکایت‌های جنجالی و عجیب زیادی به جا مانده که به این راحتی فراموش نمی‌شود. او یک‌بار بعد از متوقف کردن آبی‌ها با مس کرمان مشتش را گره کرد که هنوز هم تصویر داغی در فضای مجازی به شمار می‌آید. زبان‌درازی مهدی رحمتی به قلعه‌نویی در حاشیه بازی استقلال و تراکتور هم تصویر مهم دیگری است، مثل دست ندادن فرهاد مجیدی با او در لیگ هجدهم و البته مصاحبه بسیار تند و باورنکردنی قلعه‌نویی بعد از باخت گل‌گهر به استقلال در جام حذفی که به خاطرش چند ماهی هم محروم شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید