بازسازی فوری 10قطار مترو در انتظار تامین منابع مالی
تعمیرات اساسی۱۷۰ دستگاه واگن مترو، ۶۸۰ میلیارد تومان و اورهال (بازسازی اساسی) ۶۸۰ اتوبوس، ۲۷۲ میلیارد تومان منابع مالی مورد نیاز دارد. این ارقام را بررسیهای کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران نشان میدهد. به گزارش همشهری، سیدجعفر تشکری هاشمی که ریاست این کمیسیون را برعهده دارد، میگوید: «ناوگان حملونقل شهری طی دوره گذشته با بیمهری مدیریت شهری مواجه بود و از تعداد واگنهای مترو و اتوبوسهای موجود کاسته شد. به همینخاطر، از حدود ۱۵۰۰ دستگاه واگن متروی تهران، نزدیک به نیمی از آنها نیز نیازمند اورهال (تعمیرات اساسی) هستند. نیاز به تامین ناوگان حملونقل عمومی باید در قالب برنامههای میانمدت دنبال شود اما برای عبور از وضعیت اورژانسی حملونقل شهری که عموماً در نیمه دوم سال، مسائل و مشکلات آن افزایش پیدا میکند، میتوان با تزریق مبلغی بهمراتب کمتر از هزارمیلیاردتومان ناوگان حملونقل عمومی را احیاء کرد.» او افزود: « این مبلغ در مقیاس بودجههای رایج برای اجرای مأموریتهای کلیدی مدیریت شهری، رقم قابل توجهی به شمار نمیآید و تنها حدود دو درصد از بودجه سال۱۴۰۱ شهرداری تهران را شامل میشود اما با آن تا پایان امسال میتوان کیفیت و کمیت خدماترسانی به شهروندان در ناوگان حملونقل همگانی را بهصورت محسوسی ارتقاء داد. هزینه تعمیر اساسی هر دستگاه واگن، ۳تا۴میلیارد تومان برآورد میشود و علاوه بر آن، ۷۰۰دستگاه اتوبوس فرسوده را نیز درصورت اورهال میتوان وارد خطوط کرد که تعمیر اساسی هر دستگاه اتوبوس نیز ۳۰۰تا۴۰۰میلیون تومان هزینه دارد.»
این در حالی است که مدیرعامل شرکت بهرهبرداری متروی تهران اورهال ۱۰ رام قطار را از میان قطارهای نیازمند تعمیر بسیار ضروری عنوان کرده است. بهگفته حامد عباسی نامی این قطارها هم مربوط به خط ۵ و هم برای سایر خطوط شهری هستند که باید منابع مالی آن تأمین شود. او با اشاره به اینکه کاهش سرفاصله حرکت قطارها به اورهال و تعمیرات قطارها بستگی دارد، گفت: «هر چقدر منابع مالی در اختیار شرکت بهرهبرداری مترو قرار گیرد تا بتوانیم قطارهایمان را تعمیرات و نگهداری کنیم، سرفاصله کاهش مییابد. اورهال قطارها آغاز شده اما بهصورت کند پیش میرود؛ چراکه به تامین قطعات نیاز داریم و برای تامین قطعات نیز نیازمند تامین مالی هستیم.»