• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 11 مهر 1401
کد مطلب : 172735
+
-

این شنبه؛ خانه‌سازی در جنگ‌افزارسازی

امروز و در قالب شنبه‌های افتخار و امید، ساخت 10هزار واحد مسکونی در شهر تهران شروع می‌شود و تا یک‌ماه دیگر این تعداد به 34هزار واحد خواهد رسید

گزارش
این شنبه؛ خانه‌سازی در جنگ‌افزارسازی

در متراکم‌ترین نقاط شهر می‌توان اراضی بزرگی را پیدا کرد که قابل تبدیل ‌شدن به فضای سبز و تفریحی هستند اما به این شرط که سازمان مالک آن و شهرداری بتوانند در توافقی دوسویه کاربری این اراضی را تغییر دهند؛ پادگان‌ها و محوطه‌های نظامی از این گروه هستند. به گزارش همشهری، مجموعه بزرگ «جنگ افزارسازی» خیابان پیروزی با 17هکتار مساحت یکی از این اراضی اماکن است که با پیگیری‌های فراوان مدیریت شهری فعلی، پروژه دگرگونی آن، امروز شروع می‌شود. با این کار میزان پروژه‌های در دست اجرای قرارگاه مسکن شهرداری به 21هزار واحد مسکونی می‌رسد و تا یک‌ماه دیگر این رقم به 34هزار واحد نیز خواهد‌رسید.
سرپرست سازمان نوسازی شهر تهران درباره این پروژه می‌گوید: «امروز پروژه ساخت حدود 10هزار واحد مسکونی را شروع می‌کنیم که در مناطق مختلف تهران ساخته می‌شود. این بخشی از 180هزار واحدی است که ساخت آنها در اول سال هدف‌گذاری شده بود.»
سیدمهدی هدایت می‌افزاید: «تا امروز حدود 220هزار واحد تفاهمنامه با دستگاه‌های مختلف در قرارگاه مسکن امضا کردیم که ساخت آنها در مدت یک تا 3سال آغاز می‌شود و امیدواریم هرچه زودتر به بهره‌برداری برسد. قرارگاه مسکن شهرداری تهران طرح‌های گوناگونی را با همکاری ارگان‌‌های مسئول در دست اجرا دارد ولی سازمان نوسازی در کنار آن 2موضوع دیگر را هم دنبال می‌کند؛ یکی نوسازی بافت فرسوده است که با مشوق‌های بند15 و تراکم‌هایی که هفته پیش به مناطق اعلام شد رونق بیشتری خواهد گرفت؛ که در این مشوق‌ها به سازندگان اجازه ساخت یک طبقه اضافی داده می‌شود و اگر زمین بیشتر از 400مترمربع مساحت داشته باشد تا 2طبقه نیز افزایش پیدا می‌کند.»
هدایت با شرح اقدامات دیگر شهرداری برای رفع مشکل مسکن می‌گوید: «فروش متری مسکن که از طریق بورس کالا انجام خواهد شد هم بخشی از طرح‌های آینده شهرداری است که امور قانونی آن در حال انجام است. این کار هم برای خانه‌دار کردن اقشار کم‌درآمد جامعه مؤثر خواهد بود و هم باعث جذب سرمایه‌های خرد به بازار مسکن می‌شود.»

تامین سرانه‌ها
زمانی که بخشی از یک پادگان برای ایجاد فضای سبز به شهرداری داده می‌شود معمولا برای قسمت باقی‌مانده آن تقاضای مجوز ساخت‌وساز می‌شود. افزوده شده واحد‌های مسکونی در یک محدوده شهری ممکن است عوارضی داشته باشد. سرپرست سازمان نوسازی شهر تهران در این‌باره می‌گوید: «بنا به توافقی که شهرداری با وزارت دفاع کرده است بخشی از اراضی جنگ‌افزارسازی به شهرداری و بخشی به وزارت دفاع تعلق خواهد گرفت. شهرداری در قسمتی که مالک شده است فضای سبز، امکانات ورزشی، آموزشی و خدماتی ایجاد می‌کند. قسمتی از معابر هم تعریض و بازگشایی می‌شود.»
هدایت با اشاره به اینکه بخشی که در اختیار ارتش قرار می‌گیرد تبدیل به بافت مسکونی خواهد شد، می‌گوید: «وزارت دفاع هم در سهم خود مسکن می‌سازد اما برای اینکه نیاز‌های جمعیت مسکونی ساکن در آن، به امکانات و زیرساخت‌های محدوده خیابان پیروزی فشار وارد نکند توافق شده است که تمام خدمات شامل سرانه‌های هفت‌گانه مورد نیاز ساکنان در همان محدوده تامین شود.» 
مجموعه جنگ‌افزار‌سازی‌ از شرق به بزرگراه ۷۶متری امام‌علی(ع)، از جنوب به خیابان ۴۵متری پیروزی و از غرب و شمال به گذر‌های ۲۰متری می‌رسد. این مجموعه در گذشته به‌صورت تاسیسات ساخت مهمات مورد استفاده قرار می‌گرفت اما مدت‌هاست که کاربری آن متوقف شده و هم‌اکنون شامل تعدادی سوله، ساختمان و فضای سبز است. فضای سبز آن اگرچه نیاز به بازسازی دارد اما با شرایط فعلی نیز قابل استفاده خواهد بود.

مکث
3روش خانه‌سازی شهرداری

از 180هزار خانه 40هزار خانه از سوی شهرداری در زمین‌های متعلق به آن ساخته می‌شود اما شهرداری تهران مجری بخش عمرانی طرح‌های خانه‌سازی‌ نیست بلکه این پروژه‌ها به 3شکل انجام می‌شود:
اول: زمین و پروانه از سوی شهرداری ارائه می‌شود و بخش خصوصی به‌عنوان شریک، کار عمرانی را انجام و در نهایت خانه‌ها را تحویل می‌دهد. 40هزار واحد مسکونی در این گروه قرار می‌گیرد.
دوم: پروانه ساخت به‌عنوان سهم شهرداری ارائه می‌شود زیرا برخی از پروژه‌ها به‌دلیل نداشتن هزینه پروانه متوقف شده بود که با این روش کار ساخت آنها شروع می‌شود. در مقابل تعدادی از واحد‌ها به شهرداری واگذار می‌شود.
سوم: در این روش شهرداری در فرایند صدور پروانه و امور قانونی و اداری دیگر تسهیلگری می‌کند و زیرساخت‌های لازم را فراهم می‌کند و سهمی در واحد‌های مسکونی نهایی دارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید