• چهار شنبه 28 شهریور 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 18
دو شنبه 11 مهر 1401
کد مطلب : 172685
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/8q29L
+
-

زخم تروریسم بر تن زاهدان

گزارش
زخم تروریسم بر تن زاهدان

در جریان یک حمله تروریستی در زاهدان، تعدادی از تروریست‌ها به یک کلانتری حمله کردند و آن را به رگبار بستند؛ حادثه‌ای که به‌دنبال موج‌سواری و تحریک‌ احساسات عمومی در پی انتشار یک خبر مجعول اتفاق افتاد.به‌گزارش همشهری، براساس اعلام منابع آگاه، در این عملیات تروریستی تعدادی از کارکنان انتظامی کلانتری و عابران، مجروح و به بیمارستان‌های زاهدان منتقل شدند. اخبار حکایت از آن دارد که یک ماشین آتش‌نشانی، یک پایگاه اورژانس و یک بانک نیز ازسوی اشرار مسلح به آتش کشیده شده‌است.
گفته می‌شود افراد مسلح ضمن به رگبار بستن کلانتری، تعدادی کوکتل مولوتف به سمت کلانتری پرتاب کردند. پیش‌از این عملیات تروریستی هم تعدادی از نمازگزاران نمازجمعه اهل تسنن زاهدان به تحریک برخی چهره‌های سیستان‌وبلوچستان به خیابان آمده بودند.
یک شاهد عینی دراین باره به رسانه‌ها گفته‌است: «تعدادی از نمازگزاران بعد از اقامه نماز به سمت کلانتری۱۶ هجوم بردند و یکی از آنان با اتوبوس به دیوار کلانتری زده و قصد تخریب دیوار و ورود به کلانتری را داشتند که موفق نشدند و تنها بخشی از دیوار تخریب شده است.»
انجام چنین اقدام‌های تروریستی درحالی است که پیش‌از این فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان خبر منتشر شده درباره یکی از مسئولان انتظامی چابهار را تکذیب کرده بود. سردار احمد طاهری در واکنش به این خبر گفته بود که کانال‌ها و شبکه‌های وابسته به گروهک‌های منتسب به معاندان نظام اسلامی، به‌صورت هماهنگ و برنامه‌ریزی شده در شبکه‌های اجتماعی، خبری جعلی با مضمونی بسیار سخیف علیه یکی از مسئولان انتظامی شهرستان چابهار منتشر کردند؛ خبری توهین‌آمیز که موجب تنفر عموم مردم شده‌است.
وی همچنین تأکید کرده بود که پلیس با افرادی که این خبر جعلی را تهیه و منتشر کرده‌اند، قاطعانه برخورد می‌کند: «پلیس فتا و معاونت حقوقی فرماندهی انتظامی استان با جدیت تمام و با هماهنگی و پشتیبانی دستگاه قضایی، در اسرع‌وقت با عاملان اهانت به مقام انتظامی و نشردهندگان اکاذیب برخورد قاطع قانونی خواهند کرد.»

هدایت فتنه از خارج کشور
نماینده ولی‌فقیه در سیستان‌وبلوچستان و امام جمعه زاهدان نیز به این خبر واکنش نشان داده و گفته بود: «متأسفانه در استان خود شاهد پرونده‌ای مشابه ماجرای مهسا امینی هستیم که باید مورد رسیدگی قرار گیرد.»
آیت‌الله مصطفی محامی همچنین تأکید کرده بود که ایجاد فتنه و آشوب به بهانه‌های واهی محکوم است و مردم چابهار باید هوشیاری خودشان را حفظ کنند؛ چراکه آشوبگران این فتنه را از خارج از کشور هدایت می‌کنند.
امام جمعه اهل‌سنت چابهار نیز درباره اغتشاشات اخیر در این شهر عنوان کرد: «این افراد از مردم چابهار نبودند و از بیرون خط‌مشی گرفتند و به این فتنه دامن زدند. مردم چابهار امتحان خود را در دفاع از نظام و انقلاب پس داده‌اند و اکنون نیز پیروی از قانون، صبوری و هوشیاری را در دستورکار قرار می‌دهند.»

مردم به شایعات توجه نکنند
این اقدام‌های تروریستی در شرایطی است که شورای تامین سیستان و بلوچستان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «مردم عزیز و خداجو و فهیم شهرستان زاهدان به اطلاع شما می‌رسانیم؛ اقدام افرادی که قصد داشتند با تیراندازی، اوضاع شهر را ناامن کنند، با هوشیاری و واکنش نیروهای امنیتی و انتظامی کنترل شده‌است.» در این اطلاعیه از شهروندان درخواست شده‌است که ضمن حفظ آرامش خود، از نزدیک شدن به اماکن و محل‌های تجمعی خودداری کنند. شورای تامین سیستان و بلوچستان همچنین از مردم بصیر و آگاه سیستان و بلوچستان تقاضا کرده‌است به شایعه‌هایی که ازسوی معاندان منتشر می‌شود، توجه نکنند.ازسوی دیگر امام‌جمعه اهل سنت شهر زاهدان، از مردم استان سیستان و بلوچستان درخواست کرد به شایعه‌هایی که در سطح شهر در حال چرخش است، توجه نکنند.

برخورد قاطع با عوامل اغتشاش 
مولوی عبدالحمید که ساعتی بعد از اتفاق‌های رخ داده در زاهدان در شبکه استانی در پخش زنده با مردم سخن می‌گفت، افزود: شیعه و سنی در کنار هم سال‌هاست که در استان زندگی می‌کنند و وقایع رخ‌داده امروز، به‌دست عوامل نفوذی دشمن انجام شده‌است و در این رابطه مردم استان باید هوشیار و آگاه باشند تا به حوادث پیش‌آمده بیشتر دامن زده نشود.
وی همچنین از عوامل نیروهای امنیتی و انتظامی سیستان و بلوچستان درخواست کرد که با عوامل اغتشاش‌های دیروز با قاطعیت برخورد کنند. واکنش‌ها به تحرکات تروریستی در سیستان‌وبلوچستان به همین‌جا ختم نشد و امام جمعه اهل سنت مهرستان با بیان اینکه حفظ و تامین امنیت وطن برای ما مهم است، تأکید کرد: «نباید اجازه دهیم عده‌ای با ایجاد اختلاف، در جامعه دودستگی ایجاد کنند.»
مولوی عبدالخالق حسین‌زهی در گفت‌وگویی افزود: در شهرستان مهرستان اتحاد بین شیعه و سنی مثال‌زدنی است و در موقعیتی قرار داریم که نیاز کشور و جامعه به همین وحدت و انسجام است. برای حفظ دین، میهن و نظام باید تلاش کنیم و نسبت به خاک وطن وفادار باشیم و اجازه ندهیم دشمن برای تجزیه کشور ما تصمیم بگیرد. وی با بیان اینکه حفظ و تامین امنیت وطن برای ما مهم است، ادامه داد: ما در شهرستان مهرستان بیشتر از همیشه پای آرمان‌های نظام، سنت پیامبر(ص) و دین اسلام هستیم و از مسئولان نظام می‌خواهیم به کسانی که صحبت‌های اختلاف‌انگیز و تفرقه‌افکن دارند، تذکر داده شود تا نتوانند در وحدت و انسجام ما رخنه کنند. 

مکث
تلاش دشمنان برای گسترش ناامنی‌ها

تحریک احساسات مردم چابهار در روزهای اخیر در شرایطی بود که پیش‌از اقدام‌های تروریستی دیروز در زاهدان، مجمع نمایندگان سیستان‌وبلوچستان در بیانیه‌ای از اقدام‌های به‌موقع مجریان نظم و قانون در کشور حمایت و تأکید کردند باید با عواملی که قصد دارند در استان با ادعاهای واهی و خارج از مسیر قانونی، احساسات و عواطف پاک مردم و جوانان غیرتمند و غیور استان را در راستای منافع شخصی و اهداف گروهک‌های معاند، جریحه‌دار کنند، برخورد قضایی لازم صورت گیرد. دراین بیانیه ضمن محکومیت اغتشاش‌های اخیر در کشور، اشاره شده‌است: «درحالی‌که فضای جامعه ایران اسلامی آکنده از اندوه سالگرد رحلت نبی‌مکرم اسلام(ص) بود، دشمنان دین و نظام جمهوری‌اسلامی درپی فتنه‌انگیزی‌های متعدد به بهانه فوت تأسف‌برانگیز یکی از دختران این مرز و بوم، برای چندین روز برخی از شهرها و مناطق کشور را به آشوب کشیده و دراین میان خسارات متعدد و سنگینی به بیت‌المال و اموال‌عمومی و خصوصی مردم وارد کردند و موجب شهادت مظلومانه چند تن از نیروهای جان برکف انتظامی و مردم عادی شدند.» در ادامه این بیانیه آمده‌است:«اگرچه دشمنان و معاندان نظام و مردم، درصدد صید ماهی از آب گل‌آلود و گسترش ناامنی‌ها به سایر مناطق کشور، به‌ویژه استان‌های چند قومیتی بودند، اما با حضور میلیونی امت رسول‌الله در روزهای گذشته، این فتنه نیز در نطفه خنثی شد، لیکن این‌بار عده معدودی افراد معلوم‌الحال قصد دارند با تحریک و تهییج احساسات پاک جوانان غیور سیستان و بلوچستان، آنان را به ادامه مسیر اغتشاشات با ادعاهای واهی تشویق کنند.» 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید