• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 11 مهر 1401
کد مطلب : 172679
+
-

درمان زیبایی دندان را به متخصصان واگذار کنید

لعیا حسینی، کارشناس پروتزهای دندانی

از ابتدای آکادمیک شدن رشته پروتز دندان در سال 1346تا به الان 4500نفر از دانشگاه‌ها در این رشته فارغ التحصیل شده‌اند. تا سال 88تنها امکان ادامه تحصیل دانشجویان در مقطع کاردانی وجود داشت و به‌دنبال پیگیری مکرر دانشجویان و فارغ التحصیلان سرانجام در سال 88امکان ادامه تحصیل علاقه‌مندان به این رشته در مقطع کارشناسی هم فراهم شد. در سال 90تعداد دانشگاه هایی که این رشته را تدریس می‌کردند به 9دانشگاه در کشور رسید از دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه تهران گرفته تا دانشگاه آزاد واحد تهران ، دانشگاه اصفهان، دانشگاه تبریز، دانشگاه گلستان، دانشگاه سبزوار، یزد و ارتش پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی این رشته را انجام می‌دادند و سالانه 500دانشجو در این مراکز پذیرش می‌شد اما امروز دانشجویان تنها در 4دانشگاه تهران، شهید بهشتی، اصفهان و سبزوار پذیرش می‌شوند و تعداد دانشجویان پذیرفته شده در این مراکز مجموعا به زیر 150نفر رسیده است.
به‌گفته کارشناسان و مربیان فعال در دانشگاه‌ها ظرفیت پذیرش دانشجو در این رشته به قدری محدود است که حتی دست مافیای فروش صندلی دانشگاه‌ها هم از آن کوتاه است و کسی نمی‌تواند با پول و پارتی به‌عنوان دانشجوی رشته پروتز بر کرسی این رشته تحصیلی تکیه بزند.
متأسفانه روند کاهش پذیرش در رشته پروتز دندان در کشور در حالی دنبال می‌شود که جمعیت کشور رو به پیری می‌روند و نیاز جامعه به دریافت خدمات دهان و دندان هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود. پیرشدن جمعیت از یک سو و زیربارنرفتن بیمه‌ها برای جبران هزینه‌های درمان از سوی دیگر باعث شده تا عرصه فعالیت برای دندانسازهای غیرمجاز هر روز گسترده شود. در واقع معدود شرکت‌های بیمه‌ای هم که حاضر به پرداخت خسارت‌های درمان در حوزه دندان هستند عمدتا دنبال مراکزی می‌روند که کمترین هزینه تمام‌شده را اعلام کنند بنابراین دندانسازهای غیرمجاز در اولویت لیست این افراد قرار می‌گیرند و سهمی از این بخش هم نصیب دندانسازهای حرفه‌ای و تخصصی نمی‌شود.
در کنار کاهش روز افزودن سهمیه دانشگاه‌ها در پذیرش دانشجویان علاقه‌مند به تحصیل در رشته پروتز سودجویان برگزار‌کننده دوره‌های آموزشی دندانسازی با بهره‌گیری از این شرایط نسبت به برگزاری دوره‌های آموزشی غیراستاندارد و کوتاه‌مدت و تبلغ این دوره‌ها در شبکه‌های مجازی اقدام می‌کنند. از آنجا که این رشته این روزها بازار خوبی دارد متأسفانه تعداد زیادی از جوانان برای شرکت در این دوره‌ها ثبت نام کرده و با شرکت در آن خود را برای تاسیس یک لابراتوار غیراستاندارد زیرزمینی آماده می‌کنند. لابراتواری زیرزمینی که نه مجوز می‌خواهد نه کسی بر آن نظارت دارد.
خیلی از دندانپزشکان و دندانسازان معتقدند که یکی از علل مهم و اصلی گسترده شدن دامنه فعالیت دندانسازهای زیرزمینی و غیرمجاز بی‌توجهی به اطلاع‌رسانی درخصوص عوارض درمان‌های نامناسب زیبایی دندان در عصری است که مردم به هر بهانه‌ای می‌خواهند از خدمات زیبایی دهان و دندان بهره‌مند شوند. درواقع این بی‌توجهی به عوارض درمان‌های نامناسب باعث شده تا افراد کم سواد در این عرصه جرأت فعالیت به‌خود دهند.
مردم باید برای انجام درمان‌های زیبایی دندان‌های خود از پزشکان متخصص و متخصصان رشته پروتز دندان کمک بگیرند همانطور که برای جراحی‌های زیبایی چشم، بینی و... نزد متخصصان رفته و تحت شرایط کاملا علمی و تخصصی اهداف خود را دنبال می‌کنند. ما باید با بهره‌گیری از شبکه‌های اجتماعی مجازی که مردم دسترسی آسانی به آنها دارند به گوشزد سرهم کنیم که علم درمان‌های زیبایی دندانپزشکی آنقدر گسترده است که تخصص‌های جداگانه دانشگاهی برای آن تعریف شده و هر روز شاهد روش‌های جدید هستیم که باید توسط متخصص دانشگاهی انجام شود. برای مثال در روش لامینیت سرامیکی یا همان ونیر سرامیکی ابتدا دندانپزشک تراش کمی روی دندان‌ها انجام داده، قالب‌گیری می‌کند و سپس قالب‌ها به لابراتوار فرستاده می‌شود. لامینیت‌های سرامیک در لابراتوار آماده شده و در جلسه بعد روی دندان‌ها چسبانده می‌شوند. تراش لامینیت با تراش روکش متفاوت بوده و بسیار کمتر است و فقط ۰.۳ تا ۰.۵ میلی متر از سطح روی دندان برداشته می‌شود.اگر درمان زیبایی به درستی انجام نشود مثلاً مینای دندان‌ها بیش از حد تراشیده شود و به عاج برسد، یا روش انجام کار با دقت و صرف زمان کافی نباشد، مشکلات زیادی در پی خواهد داشت که شاید بعضاً قابل جبران نباشند. متأسفانه خیلی از افرادی که به بهانه پرداخت هزینه کمتر از خدمات غیراستاندارد دندان‌سازی‌های زیرزمینی بهره می‌گیرند برای اصلاح وضعیت دندان‌های خود راهی مطب دندانپزشکی می‌شوند و این کار قطعا برای آنها هزینه‌های سنگین‌تری را در بر خواهد داشت ضمن اینکه ممکن است به‌خاطر شرایط آسیبی که به دندان‌ها وارد شده است امکان اصلاح هم وجود نداشته باشد. هر کسی که مایل است به فرم دلخواه و زیبایی برای دندان‌های خود برسد، باید به دندانپزشک متخصص مراجعه کند که با روش‌ها و تکنیک‌های ترمیم دندان کاملاً آشنا باشد و بتواند متناسب با نوع دندان و ویژگی‌های شخص بیمار، بهترین نتیجه ممکن را برای او رقم بزند. همچنین، این متخصص دندانپزشکی، باید در مهارت‌های زیبایی‌شناسی به درک بالایی دست پیدا کرده باشد. وجود چنین شخصی متضمن بهبود ظاهر و اصلاح طرح لبخند افراد خواهد بود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید