• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
پنج شنبه 31 شهریور 1401
کد مطلب : 172353
+
-

همشهری از مسیر دشوار تأمین آب پایدار گزارش می‌دهد

هشدار خشکسالی با پاییز کم‌باران

طبق برآوردهای رسمی به‌احتمال زیاد در نیمه نخست سال آبی جدید، یعنی در پاییز و زمستان امسال، بارش‌ها کمتر از پارسال خواهد بود

آب
هشدار خشکسالی با پاییز کم‌باران

از همین امروز به فکر کم‌کردن میزان مصرف آب باشید و در انتظار بارش زیاد در فصل پاییز1401 نباشید، زیرا دست‌کم نیمی از سدهای پایتخت خالی است. برآوردهای رسمی نشان از آن دارد که به‌احتمال زیاد در پاییز و زمستان امسال به‌عنوان نیمه نخست سال آبی جدید میزان بارش‌ها کمتر از مدت مشابه سال قبل است. وزارت نیرو می‌گوید در سال آبی 1401-1400 یعنی در فاصله زمانی ابتدای مهر سال1400 تا 11شهریور امسال به‌طور میانگین حجم بارش‌ها در کل کشور به حدود 202میلی‌متر رسیده که میانگین بارش‌های بلندمدت 246میلی‌متر بوده است. به این ترتیب متوسط بارش کشور در سال آبی 1401-1400، 18درصد نسبت به متوسط بلندمدت 53سال کاهش پیدا کرده است. این آمارها بیانگر این است که در سال آبی امسال از 31استان کشور، 23استان بارش کمتر از میانگین بلندمدت را تجربه کرده و فقط 8استان وضع بهتری داشته‌اند.
سعید نیکی‌سخن، استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر می‌گوید: «براساس برآوردها پاییز امسال کم‌بارش خواهد بود و حتی در برخی مناطق ممکن است تا 50درصد زیر نرمال بارش داشته باشیم که بیانگر سومین سال خشکسالی است که مردم و مسئولان باید برای این شرایط آمادگی داشته باشند و منابع آبی به بهترین شکل مورد استفاده قرار گیرد.»

هشدار آبفای تهران
شرکت آب و فاضلاب استان تهران هم در اطلاعیه‌ای با اشاره به هشدارهای سازمان هواشناسی مبنی بر کاهش چشمگیر بارش‌ها در پاییز امسال از شهروندان تهرانی خواست با رعایت شیوه‌های مدیریت مصرف، این شرکت را در تداوم تامین پایدار آب شرب یاری کنند. در این اطلاعیه آمده است: بنا بر گزارش‌های سازمان هواشناسی، میزان بارش‌ها در مهر و آبان امسال کاهش محسوسی نسبت به میانگین بلندمدت دارد و باتوجه به اینکه بخش اعظم نیاز آبی تهران از منابع سدها تامین می‌شود، این کمبود بارش می‌تواند تهران را با کمبود جدی آب مواجه کند، زیرا همین حالا هم حجم سدهای پنج‌گانه تامین‌کننده آب تهران به‌علت بروز خشکسالی‌های پیاپی با کسری بیش از 50درصدی نسبت به بلندمدت روبه‌روست.
این شرکت تأکید می‌کند: به‌رغم به‌کارگیری تمام امکانات و انجام اقدامات لازم، منبع جدید دیگری برای افزایش ظرفیت آبرسانی به تهران وجود ندارد، زیرا حجم سدهای تامین‌کننده آب تهران با کسری ۵۰درصدی روبه‌روست.

سدهای اصفهان در بحران
یکی از استان‌های بحرانی ایران از حیث وضعیت آبی، استان اصفهان است که به‌گفته مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان، در پایان سال آبی مجموع ذخیره آب سدهای بزرگ استان اصفهان به 210میلیون مترمکعب رسید. احسان‌الله امینی با اشاره به آخرین وضع ذخیره آبی 6سد بزرگ استان اصفهان، اعلام کرد: ذخیره سد مخزنی زاینده‌رود با ظرفیت نرمال یک‌میلیارد و 239میلیون مترمکعب امروز به 176میلیون مترمکعب رسید. وی با بیان اینکه ذخیره آبی سد زاینده‌رود نسبت به سال گذشته 23درصد کاهش داشته است، تأکید کرد: در مقایسه با بلندمدت (۵۰سال)، ذخیره آب این سد 76درصد کاهش یافته است.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه میزان پرشدگی سدهای استان 15درصد است، تأکید کرد: بررسی وضعیت سدهای استان نشان می‌دهد که میزان پرشدگی سدها نسبت به میانگین بلندمدت با کاهشی معادل 73درصد مواجه بوده و سالی آبی جدید از ابتدای مهرماه1401 در حالی آغاز خواهد شد که بارش‌های پاییزی با تأخیر پیش‌بینی شده است.

تدبیر آبی پاستور
به گزارش همشهری، دیروز دوازدهمین جلسه انتقال آب از خلیج‌فارس و دریای عمان به فلات مرکزی ایران به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور برگزار و اعلام شد تا پایان سال۱۴۰۳، آب مورد نیاز صنایع و معادن به استان اصفهان خواهد رسید. محمد مخبر با اشاره به اقدامات و برنامه‌ریزی‌های دولت برای رساندن آب دریا به فلات مرکزی ایران تأکید کرد: تا پایان دولت سیزدهم آب مورد نیاز صنایع و معادن بزرگ از طریق شیرین‌سازی و طرح‌های انتقال آب در کنار استفاده از ظرفیت پساب تأمین خواهد شد.
معاون اول رئیس‌جمهور همچنین دستور داد تا ظرف ۲ماه آینده امکان کنترل برخط خطوط انتقال آب دریا برای نظارت بر چگونگی پیشرفت کار فراهم شود. در این جلسه ضمن اعلام پیشرفت مطلوب خط تامین آب سیستان و بلوچستان، تأکید شد با کمک سرمایه‌گذاری شرکت‌های صنعتی و معدنی و همچنین روش‌های نوین تأمین مالی آب شرب شهری و بهداشتی شهرهای استان سیستان و بلوچستان ازجمله چابهار، نیک‌شهر، ایرانشهر، زاهدان و منطقه سیستان تا پایان دولت از طریق شیرین‌سازی‌ آب دریا و انتقال از کریدور شرقی به شهرهای مذکور تأمین می‌شود.
همچنین درخصوص کریدور شرقی خط انتقال آب دریای عمان مقرر شد تا پس از تأمین آب استان سیستان و بلوچستان و افزایش ظرفیت آب نمک‌زدایی‌شده به میزان ۴۰۰میلیون مترمکعب آب در سال اقدامات لازم برای رساندن آب شیرین به خراسان جنوبی و همچنین شهر مشهد هدف‌گذاری و نهایی شود. در ادامه این جلسه درخصوص خط انتقال آب خلیج‌فارس به اصفهان اعلام شد عملیات اجرایی این پروژه که در هفته دولت سال‌جاری آغاز شده، تا پایان سال۱۴۰۳ به نتیجه رسیده و با اجرای طرح‌های نمک‌زدایی، شیرین‌سازی‌ و خطوط انتقال آب، ۴۰۰میلیون مترمکعب آب مورد نیاز استان اصفهان از طریق خطوط انتقال آب دریا به فلات مرکزی تأمین می‌شود.

شرکت آب و فاضلاب استان تهران در اطلاعیه‌ای با اشاره به هشدارهای سازمان هواشناسی مبنی بر کاهش چشمگیر بارش‌ها در پاییز امسال از شهروندان تهرانی خواست با مدیریت مصرف، تداوم تأمین پایدار آب شرب را تضمین کنند
 

این خبر را به اشتراک بگذارید