• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
یکشنبه 27 شهریور 1401
کد مطلب : 171891
+
-

نزدیکی آنکارا و دمشق با کارت تشویق مسکو

روسای سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی ترکیه و سوریه جلسات متعددی را با هم در دمشق برگزار کرده‌اند. وبگاه العربی جدید با اعلام این خبر گفته است که برگزاری این جلسات در پی تلاش‌های روسیه برای تشویق برقراری روابط بین آنکارا و دمشق صورت گرفته است.
گفته شده در این دیدارها، هاکان فیدان، رئیس سازمان اطلاعات ملی ترکیه با علی مملوک، رئیس اطلاعات سوریه دیدار کرده است. برگزاری این دیدارها را یک منبع منطقه‌ای نزدیک به دمشق نیز در گفت‌وگو با رویترز تأیید کرده و گفته است که هاکان فیدان و علی مملوک، هفته گذشته در پایتخت سوریه با یکدیگر دیدار کردند.
العربی جدید همچنین به نقل از 2مقام ترکیه‌ای و دیگر منابع منطقه‌ای که به نام آنها اشاره‌ای نکرده، گفته است که این دیدار و تماس‌ها نشان‌دهنده تغییر سیاست روسیه در منطقه است؛ زیرا مسکو خود را برای درگیری طولانی‌تری در اوکراین آماده می‌کند و به‌دنبال آن است تا اطمینان خاطر بیشتری از اوضاع سوریه داشته باشد. از این‌رو روسیه، ترکیه را تشویق می‌کند که اختلافاتش با رهبران سوریه را حل و فصل کند.
طی بیش از 10سال گذشته که سوریه صحنه جنگ و نبرد بوده است، ترکیه همواره به‌عنوان یکی از مقاصد اصلی و پایگاه حمایتی بسیاری از گروه‌های معارض و مخالف دولت بشار اسد به شمار می‌رفته و اکنون مشخص نیست با تغییراتی که قرار است در روابط ترکیه و سوریه اتفاق بیفتد، تکلیف گروه‌های معارض سوری که همچنان در ترکیه فعالیت می‌کنند، چه خواهد شد.
البته برای دولت اردوغان نیز که تا کمتر از یک سال دیگر درگیر انتخابات سرنوشت‌ساز ریاست‌جمهوری است، شاید ایده آل‌ترین گزینه تعیین تکلیف آوارگان سوری باشد که جمعیت رو به رشدشان در شهرهای بزرگ به‌ویژه استانبول به نارضایتی‌های داخلی دامن زده است. اردوغان در شرایطی که با چالش‌های اقتصادی متعددی ازجمله نرخ تورم کم سابقه روبه‌رو است، نمی‌خواهد سرزنش ناشی از پذیرش آوارگان سوری را نیز بشنود و از همین رو ماه گذشته پیشنهاد بازگشت داوطلبانه یک میلیون پناهجو به مناطق شمال سوریه را مطرح کرد. ادامه تماس‌ دولت‌های ترکیه و سوریه همزمان با ملاقات‌های متعدد بین اردوغان و پوتین ازجمله در ازبکستان رخ می‌دهد و به‌نظر می‌رسد که روس‌ها به‌شدت دوستان خود در دمشق و همزمان آنکارا را تحت فشار قرار داده‌اند تا پرونده اختلافاتشان را ببندند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید