• دو شنبه 11 تیر 1403
  • الإثْنَيْن 24 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jul 01
یکشنبه 27 شهریور 1401
کد مطلب : 171829
+
-

مسیر اختصاصی موتورسیکلت‌ها در شوش و مولوی

مهدی اسماعیل‌پور-روزنامه‌نگار

شهرداری تهران و پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ برای ساماندهی و ایمن‌ترکردن تردد و ترافیک پایتخت مدت‌هاست که با هم تعامل و همکاری دارند. اصلاح هندسی معابر بخشی از این همکاری است و در کنار آن طرح‌ها و برنامه‌های مشترک و مکمل دیگری هم اجرا می‌شود. ازجمله این برنامه‌ها شروع کارهای مطالعاتی و کارشناسی برای اجرای طرح پایلوت «خط ویژه موتورسیکلت‌ها» است؛ طرحی که سید مجتبی شفیعی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران اواخر خردادماه امسال به آن اشاره کرد. شفیعی در این رابطه گفته بود: «کلیات طرح ساماندهی موتورسیکلت‌های پایتخت در شورای ترافیک تهران با حضور دستگاه‌های مختلف همچون پلیس تصویب شد. یکی از مصوبات این طرح، ایجاد خطوط ویژه موتورسیکلت در برخی نقاط خاص است که در حال امکان‌سنجی معابر هستیم و باید در ابتدا این طرح به‌صورت آزمایشی در بخشی از شبکه حمل‌ونقل اجرایی شود که بر این اساس با هدف ایمن‌سازی‌، تفکیک حرکت موتورسیکلت از خودرو ایجاد می‌شود که این طرح در بسیاری از کشورهایی که تعداد موتورسیکلت‌ها در آنها بالاست، اجرا شده و موفق بوده و انضباط بهتری در شهر ایجاد شده است.» این طزحی است که انتظار می‌رود با اجرای آن، دست‌کم بخشی از بی‌نظمی و هرج و مرج موجود در تردد موتورسیکلت‌ها به‌ویژه در محدوده مرکزی شهر کاهش پیدا کند. در این رابطه سردار محمدحسین حمیدی، رئیس پلیس راهور تهران نمونه موفق تونل امیرکبیر را مثال می‌زند: «در کنار برخورد و آموزش لازم است تا بستر و زمینه‌های بروز تخلف هم برطرف و مرتفع شود. در بخشی از معابر شهر تهران که اجرای اصلاحات هندسی ضرورت داشت این کار انجام شده که تجربه‌های موفقی هم بوده است. ازجمله می‌توان به تونل امیرکبیر اشاره کرد که به‌دلیل حرکت خلاف جهت موتورسیکلت‌ها و مشکلات زیرساختی که وجود داشت، در طول سال شاهد وقوع چندین تصادف فوتی و جرحی در این معبر بودیم. بعد از مطالعه و کارشناسی‌های انجام شده با همکاری مدیریت جدید شهرداری تهران یک مسیر ویژه برای تردد موتورسیکلت‌ها در این معبر ایجاد شد. با اصلاح هندسی صورت گرفته و برطرف‌شدن مشکل زیرساختی، تصادفات فوتی و جرحی موتورسیکلت‌ها در تونل امیرکبیر تقریبا صفر شده است. مشابه این تجربه موفق را می‌توانیم در دیگر نقاط و معابر شهر انجام دهیم که این موضوع در دستور کار پلیس راهور و شهرداری تهران قرار گرفته است.» سردار حمیدی از اجرای طرح پایلوت «خط ویژه موتورسیکلت‌ها» در محدوده و معابر خیابان‌های شوش و مولوی در آینده‌ای نزدیک خبر می‌دهد: «حرکت موتورسیکلت‌ها در محدوده مرکزی شهر فاقد نظم و انضباط است. دوستان ما در شهرداری تهران درحال ظرفیت‌سنجی هستند تا پس از مطالعه به‌صورت پایلوت در محدوده خیابان‌های شوش و مولوی بخشی از مسیر حرکت اتوبوس‌ها و سواری‌ها را به موتورسیکلت‌ها اختصاص داده و این فضا با موانع فیزیکی محصور شود. درصورت موفقیت‌آمیز بودن این طرح آزمایشی، مشابه آن در سایر محور‌ها و نقاطی که تردد موتورسیکلت‌ها غالب است، اجرا می‌شود.»

این خبر را به اشتراک بگذارید