• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 24 شهریور 1401
کد مطلب : 171677
+
-

کشف علت سرطان ریه در غیرسیگاری‌ها

پزشکی
کشف علت سرطان ریه در غیرسیگاری‌ها

دانشمندان مدت‌هاست به این نتیجه رسیده‌اند که آلودگی هوا می‌تواند با افزایش خطر سرطان ریه مرتبط باشد به‌ویژه در افرادی که تاکنون هرگز سیگار نکشیده‌اند، اما علت این موضوع در حد یک راز باقی مانده بود. حالا یک تحقیق جدید به توضیح درباره مکانیسمی که منجر به این اتفاق می‌شود، توضیحی ارائه کرده است. به‌گزارش سی‌ان‌ان، این یافته‌ها که در سمپوزیوم جامعه اروپایی آنکولوژی پزشکی ارائه شد، نشان می‌دهد که آلودگی هوا می‌تواند باعث تحریک سرطان ریه در افرادی شود که سابقه استعمال دخانیات نداشته‌اند چرا که برخی از ذرات آلاینده هوا ممکن است باعث تغییر در سلول‌های مجاری تنفسی شود.
به‌طور خاص، قرار گرفتن بیشتر در معرض ذرات آلاینده به‌ویژه ذراتی که کوچک‌تر از 2.5میکرومتر هستند، می‌تواند باعث تغییر سریع در سلول‌های مجاری تنفسی و جهش در ژنی به‌نام EGFR شود. این ژن در بیش از نیمی از افراد غیرسیگاری مبتلا به سرطان ریه مشاهده شده است. علاوه بر این ژن، یک ژن دیگر به نام KRAS به سرطان ریه مرتبط است.
چالرز سانتون، دانشمند مؤسسه فرانسیس کریک و پزشک ارشد در مرکز تحقیقات سرطان انگلیس گفت: ما دریافتیم که جهش‌‌های محرک در ژن‌‌های EGFR و KRAS، که معمولاً در سرطان‌‌های ریه یافت می‌‌شوند، درواقع در بافت طبیعی ریه وجود دارند و نتیجه احتمالی پیری هستند.
او ادامه داد: در تحقیقات ما، این جهش‌‌ها به تنهایی در مدل‌های آزمایشگاهی احتمال ضعیفی برای ایجاد سرطان داشتند. با این حال، زمانی که سلول‌های ریه جهش‌ یافته در معرض آلاینده‌های هوا قرار گرفتند، شاهد سرطان‌‌های بیشتری بودیم و این سرطان‌‌ها سریع‌تر از زمانی که سلول‌‌های ریه جهش یافته در معرض آلاینده‌ها قرار نداشتند، رخ می‌‌دادند، که نشان می‌دهد آلودگی هوا باعث شروع سرطان ریه در سلول‌‌های تحریک شده، می‌شود. سوانتون گفت: گام بعدی کشف این است که چرا برخی از سلول‌‌های جهش یافته ریه، زمانی که در معرض آلاینده‌ها قرار می‌‌گیرند سرطانی می‌‌شوند درحالی‌که برخی دیگر سرطانی نمی‌شوند. 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید