• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 22 شهریور 1401
کد مطلب : 171502
+
-

عبور مطمئن از پل‌های مقاوم

تعمیرات تخصصی و مقاوم‌سازی پایتخت به صورت شبانه‌روزی در حال انجام است

گزارش
عبور مطمئن از پل‌های مقاوم

 مقاوم‌سازی و بهسازی لرزه‌ای پل‌های سواره‌روی شهر تهران از اولویت‌های دوره ششم مدیریت شهری محسوب می‌شود. شهر تهران 753پل‌ سواره‌رو دارد که به‌گفته معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران نیمی از این پل‌ها به میانسالی رسیده‌اند. به همین دلیل، عباس شعبانی توجه ویژه‌ به پل‌های سواره‌رو را از اولویت‌های اصلی شهرداری تهران قلمداد کرد و گفت: «ازجمله اقدامات دوره فعلی مدیریت شهری درخصوص نگهداشت زیرساخت‌ها و ابنیه عمرانی، احصا و تعیین متولیان تعمیر، نگهداری، بهسازی سازه‌ای و لرزه‌ای پل‌های سواره‌رو است که پیش از این وجود نداشت. این امر اردیبهشت‌ماه سال‌جاری متعاقب تشکیل کارگروهی متشکل از مدیران و کارشناسان شرکت یادمان سازه، سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران و همچنین اداره کل هماهنگی فنی و عمرانی سازمان‌ها و مناطق شهرداری تهران در قالب یک ماتریس تفکیک وظایف به تمام مناطق ۲۲گانه شهرداری تهران ابلاغ شد.» 
از یک سال پیش که دوره ششم مدیریت شهری شروع شد، معاونت فنی و عمرانی اعلام کرد که طی 3سال آینده مقاوم‌سازی پل‌های سواره‌رو انجام خواهد شد؛ پل‌هایی که اغلب نیاز به نگهداشت و بهسازی دارند و با توجه به شرایط ترافیکی هم‌اکنون شرکت یادمان سازه تعمیرات تخصصی و مقاوم‌سازی و بهسازی لرزه‌ای در ساعات مختلف روز و شب انجام می‌شود. به‌گفته مدیرعامل شرکت یادمان سازه، مرمت و بازسازی اتصالات فلزی پل‌های تقاطع بزرگراه‌های شهید حکیم با شهید چمران و شهید همت با آزادگان ‌ انجام شد. 
امین شالبافان گفت: «طی دریافت گزارش‌هایی مبنی بر خرابی در اتصالات فلزی 2پل سواره‌رو واقع در پهنه جنوب‌غرب تهران، مشاهده شد که تعدادی از اتصالات فلزی تیرهای میانی عرشه پل تقاطع بزرگراه‌های شهید همت با آزادگان و تعدادی از ورق‌های فلزی اتصال اجزای سازه‌ای در پل تقاطع بزرگراه‌های شهید حکیم با شهید چمران دچار خرابی و نقص شده است.» او ادامه داد: «با توجه به خطرات احتمالی، در کمترین زمان ممکن دستور کار لازم از سوی مشاور طرح تهیه و تعداد 4عدد از اتصالات فلزی تیرهای میانی عرشه پل تقاطع بزرگراه‌های شهید همت با آزادگان با ورق‌های فولادی به ضخامت 10میلی‌متر و تعداد 12عدد از ورق‌های فلزی اتصال تیر اصلی پل تقاطع بزرگراه‌های شهید حکیم با شهید چمران با ورق‌های فولادی به ضخامت 20میلی‌متر جایگزین، مرمت و بازسازی شد.» 
تعمیرات تخصصی پل‌های شهر تهران در 4پهنه شمال شرقی با200دستگاه پل، شمال غربی با 217دستگاه پل، جنوب شرقی با 221دستگاه پل و جنوب غربی با 115دستگاه پل در حال انجام است. ترمیم و تعویض درز انبساط با 35درصد، ایزولاسیون و روکش اپوکسی با 20درصد، زهکش و سیستم جمع‌آوری آب‌های سطحی با 10درصد از آسیب‌های عمده این پل‌هاست که در دستور کار قرار گرفته است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید