• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 22 شهریور 1401
کد مطلب : 171453
+
-

پاسخ کنعانی به ادعای طرف‌های غربی

ایران مطالبه جدیدی مطرح نکرده

یکی از مهم‌ترین ادعاهای تروئیکای اروپایی در بیانیه ضدایرانی اخیرشان، طرح موضوع‌های جدیدی ازسوی جمهوری‌اسلامی بود؛ ادعایی که به‌نظر می‌رسد بیش‌از هرچیز در راستای استمرار فضاسازی‌ها علیه ایران طرح شده ‌است، چراکه سخنگوی وزارت امورخارجه در نشست‌خبری دیروز خود تأکید کرد که در پاسخ‌های اخیر به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا موضوع جدیدی طرح نشده ‌است.
به‌گزارش همشهری، بیانیه ضدایرانی اخیر تروئیکای اروپایی، آن‌هم در حساس‌ترین مقطع مذاکرات که گمانه‌زنی‌ها حکایت از نزدیک بودن توافق داشت، سرنوشت گفت‌وگوها برای لغو تحریم‌ها را در هاله‌ای از ابهام نگه داشته‌ است. آلمان، انگلیس و فرانسه دراین بیانیه تلاش کردند همسو با آمریکا و در راستای راهبرد «مقصرنمایی ایران»، توپ مذاکرات را به زمین جمهوری‌اسلامی بیندازند و تهران را مسئول بن‌بست در مذاکرات معرفی کنند.
سخنگوی وزارت امورخارجه ایران در نشست‌خبری دیروز خود با رسانه‌ها، تأکید کرد جمهوری‌اسلامی در پاسخ جدید خود، مطالبات جدیدی طرح نکرده‌است؛ «ایران در پاسخ داده شده به هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپایی به‌هیچ‌عنوان موضوع‌های جدیدی که مانع شکل‌گیری توافق و مانع جمع‌بندی توافق‌ها شود را مطرح نکرده و مطالبات جدی در آنجا طرح نکرده ‌است».
ناصر کنعانی توسل طرف‌های مقابل به جنگ روانی باهدف امتیازگیری از جمهوری‌اسلامی را «بسیار طبیعی» دانست و تأکید کرد که ایران نه به زیاده‌خواهی تمکین می‌کند و نه از خطوط قرمز خود عبور خواهد کرد. 
او با بیان اینکه تهران همچنان در انتظار پاسخ رسمی طرف آمریکایی است، عنوان کرد که مقام‌های آمریکایی باید برای هموار شدن مسیر دستیابی به توافق، رفتار سازنده‌ای داشته باشند؛ «این آمریکاست که باید برای بازگشت به روند توافق اثبات کند که یک عضو قابل اعتماد است، این دولت آمریکاست که باید اثبات کند یک رژیم قانون‌گریز و بحران‌آفرین نیست؛ این آمریکاست که باید اثبات کند به هنجارهای بین‌المللی پایبند است و به نرم‌های بین‌المللی احترام می‌گذارد».

آژانس باید حرفه‌ای و مستقل عمل کند
سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین موضع اخیر تروئیکای اروپایی که طی بیانیه‌ای اعلام شد را نادرست و نسنجیده در یک زمان نادرست دانست که بیش‌از هرچیز از محاسبات طرف اروپایی ناشی شده‌است. کنعانی تأکید کرد ایران در روند مذاکرات جاری همه تلاش خود را به خرج داد که مبتکرانه و سازنده عمل کرده و مسیر را به سمت انجام توافق باز کند؛ «توافق یک مسیر دوطرفه است؛ انتظار این بود که طرف‌های مذاکره هم دراین مسیر سازنده عمل کنند».
وی با اشاره به موضوع‌های پادمانی مطرح در مذاکرات برجامی عنوان کرد: ایران به همان اندازه که حامی ثابت‌قدم خلع سلاح هسته‌ای است، به همان میزان نیز نسبت به عدم‌اشاعه متعهد و پایبند است و درعین‌حال بر اجرای غیرتبعیض‌آمیز و بی‌طرفانه نظام پادمان‌ها توسط آژانس تأکید می‌کند.
کنعانی به این موضوع هم اشاره کرد که آژانس باید به وظایف خود به‌صورت حرفه‌ای و فارغ از فشار طرف‌های ثالث به‌خصوص در ارتباط با اتهام‌های بی‌اساسی که ازسوی یک رژیم غیرپایبند و غیرعضو در نظام جامعه پادمان‌ها ارائه شده‌است، عمل کند.
وی ضمن اعلام آمادگی ایران برای ادامه همکاری سازنده با آژانس، تأکید کرد که تهران آماده ‌است در مسیر زدودن تصاویر ساختگی و غیرواقعی درباره فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیزش با آژانس همکاری کند؛«تا آنجا که اطلاع داریم، پیش‌نویس قطعنامه‌ای در شورای‌حکام و آژانس درباره ایران ارائه نشده‌است. هرگونه اقدام غیرسازنده ازسوی آژانس، نتیجه غیرسازنده به‌همراه خواهد داشت».

 

این خبر را به اشتراک بگذارید