• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 21 شهریور 1401
کد مطلب : 171280
+
-

اندر احوالات بعد از عمل‌های جراحی

شما باید روزها و هفته‌های بعد از عمل، به بدنتان توجه بیشتری بکنید و نسبت به احساس‌هایی که دارید دقیق‌تر باشید تا درصورت لزوم، سریع‌ پزشکتان را در جریان بگذارید. در بیشتر موارد، پزشکتان می‌تواند به شما بگوید بعد از عمل، انتظار چه چیزهایی را باید داشته باشید اما گاهی عوارضی به‌وجود می‌آید؛ چیزهایی که بخش نرمالی از پروسه‌ التیام بعد از عمل نیستند. هرچند شایع‌ترین عوارض بعد از عمل، خطرناک و جدی نیستند اما بعضی از آنها، مثل لخته‌شدن خون می‌توانند خطرناک باشند و البته بهبودی را به تأخیر می‌اندازند.
درد: تقریبا همه‌ افراد بعد از عمل درد دارند. میزان این درد بستگی به نوع عمل انجام شده و وضعیت سلامت عمومی فرد پیش از عمل دارد. راه‌های متعددی برای کنترل این درد وجود دارد. بهتر است پیش از عمل در این مورد از پزشکتان سؤال کنید.
واکنش به داروی بیهوشی: وقتی بعد از عمل به‌هوش می‌آیید، احساس خوبی ندارید و احتمالا عوارضی مثل تهوع و استفراغ، اختلال حواس، لرز، خارش، گلودرد، تشنگی و بی‌قراری و بی‌خوابی را تجربه می‌کنید که معمولا کوتاه‌مدت‌ هستند. اما اگر این نشانه‌ها را دارید حتما با پزشک صحبت کنید: بیماری قلبی، آلزایمر، پارکینسون، بیماری ریوی، سابقه‌ سکته مغزی و مشکلات تنفسی.
مشکلات تنفسی: سعی کنید بعد از عمل هرچه زودتر از جایتان بلند شوید و حرکت کنید. همچنین سرفه کنید تا مایعات از ریه‌هایتان خارج شده و بتوانند دوباره خوب منبسط شوند.
عفونت‌ها: بیشتر عفونت‌های بعد از عمل، جزئی‌اند و فقط بر پوست اطراف ناحیه برش اثر می‌گذارند. البته عفونت، پروسه‌ التیام را به تأخیر می‌اندازد اما گاهی یک عفونت می‌تواند شدید شده و خطرناک شود. به توصیه تبیان، مراقب این نشانه‌ها باشید: قرمزی و تورم اطراف ناحیه برش، مایع یا چرک از زخم و تب.
هموراژ یا خونریزی: از دست‌دادن سریع خون از ناحیه عمل می‌تواند منجر به شوک شود. درمان این عارضه شامل موارد زیر می‌شود: تزریق وریدی دارو یا پلاسمای خون، انتقال خون و یک عمل جراحی دیگر برای کنترل خونریزی.
مشکل دفع: بعضی از انواع بیهوشی‌ها می‌توانند ادرارکردن را سخت کنند. یبوست هم بعد از عمل رایج است که بیهوشی می‌تواند دلیل آن باشد. زیاد آب بنوشید و درصورتی که پزشکتان اجازه می‌دهد از جایتان بلند شوید و حرکت کنید.
لخته‌شدن خون: ترومبوز ورید عمقی (DVT) هم می‌تواند از عوارض بعد از عمل باشد، خصوصا بعد از جراحی لگن یا پا. ترومبوز ورید عمقی به تشکیل یک لخته خون در رگی در عمق ران یا شکم گفته می‌شود که می‌تواند پا را متورم و قرمز و دردناک کند یا هیچ علامتی نداشته باشد. ترومبوز ورید عمقی می‌تواند خطرناک باشد زیرا اگر از جای خود حرکت کند و آزاد شود می‌تواند به سمت ریه‌ها رفته و جریان خون را مسدود کند که به آن آمبولی ریه می‌گویند و این علائم را دارد: تنگی نفس ناگهانی، سرفه و درد در قفسه سینه.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید