• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
یکشنبه 20 شهریور 1401
کد مطلب : 171209
+
-

تخلیه 2مرز از زائران اربعین

مرزهای باشماق و تمرچین از مرزهای 6گانه اربعینی کشور از زائران حاضر در پایانه‌ها تخلیه شدند

‌پیگیری
تخلیه 2مرز از زائران اربعین

سیده زهرا عباسی _ روزنامه‌نگار

روزشمار برای آیین سوگواری اربعین آغاز شده است. در شرایطی که سال‌های گذشته 4-3روز مانده به اربعین شاهد حضور میلیونی زائران در مرزهای خروجی کشور به سمت عراق بودیم، امسال از 2هفته قبل حضور زائران به حدی رسید که امکانات کشور عراق پاسخگو نبود؛ اتفاقی که در نهایت منجر به بسته شدن موقت مرزهای 6گانه، معطلی زائران در شهرها و پایانه‌های مرزی برای خروج و لغو شدن صدور گذرنامه، برگه موقت و حرکت اتوبوس‌ها به سمت مرز شد.
مرزهای 6گانه یعنی شلمچه و چذابه در خوزستان، خسروی در کرمانشاه، مهران در ایلام، باشماق در کردستان و تمرچین در آذربایجان غربی با گذشت 3روز از شروع این ماجراها، همچنان با ازدحام جمعیت در پایانه‌ها و شهرهای مرزی و ترافیک شدید در جاده‌های منتهی به مرز مواجه هستند. با این همه طبق اعلام مسئولان کشوری و استانی تا خروج کامل زائران حاضر در شهرهای مرزی و پایانه‌ها درباره حرکت زائران از شهرهای مبدا و پذیرش زائران جدید در مرزها تصمیم‌گیری نخواهد شد. سردار حسین اشتری، فرمانده کل انتظامی کشور با بیان اینکه برخی زائران بین ۴۸ تا ۷۲ساعت در انتظار خروج از مرزها هستند، بیشترین ازدحام را مربوط به مهران می‌داند و تأکید می‌کند مرزها ظرفیت پذیرش زائران جدید را ندارند.

بیشترین ازدحام جمعیت در مهران 
از اول تا پایان 18شهریور، بیش از یک‌میلیون و ۲۷۳هزار و ۳۸۸نفر از مرز بین‌المللی مهران تردد کردند و از 3روز قبل تا‌کنون براساس مصوبه ستاد ملی اربعین مراجعه به سمت این مرز ممنوع شده است. با توجه به ازدحام جمعیت در مهران و پایانه مرزی، هم‌اکنون از تردد خودروها در مسیرهای منتهی به مرز مهران جلوگیری می‌شود و این مرز فقط مهیای استقبال و عبور زائرانی است که در محورهای نزدیک به مرز هستند.

تردد روان در مرزهای خوزستان 
مرزهای شلمچه و چذابه در شهرستان خرمشهر استان خوزستان هم از ابتدای حرکت زائران اربعین تا‌کنون شاهد خروج۸۰۰هزار نفر از مرزهای چذابه و شلمچه و ورود ۲۵۰ هزار زائر به کشور بوده‌اند. طبق اخبار رسیده از این استان، محورهای منتهی به پایانه‌های مرزی چذابه و شلمچه پرحجم ولی روان است و هیچ‌گونه محدودیت و ممنوعیت تردد در محورهای منتهی به مرزهای خوزستان وجود ندارد.

گرمای هوا در قصرشیرین 
از ۲۳مرداد تا روز جمعه ۱۴۳هزار و ۸۱۵زائر اربعین از پایانه مرزی خسروی راهی عتبات عالیات شدند و 6193زائر اربعین از این مرز به ایران بازگشتند. این مرز روز گذشته هم شاهد حضور انبوهی از زائران بود که به‌دلیل جمعیت زیاد مسیر ۲۰کیلومتری قصرشیرین تا نقطه صفر مرزی را پیاده طی می‌کردند. در حالی خبرها حاکی از حضور بیش از 30هزار زائر در این پایانه مرزی است که هوای گرم قصرشیرین جمعیت زائران را کلافه کرده است.

مرز باشماق تخلیه شد
مرز باشماق امسال برای نخستین بار به جمع گذرگاه‌های اربعین پیوسته و تا ظهر جمعه 18شهریور پذیرای زائران بود، اما طبق تصمیم ستاد مرکزی اربعین این مرز هم موقتا تا تامین امکانات در کشور عراق بسته است. با وجود این به‌دلیل تردد پایین‌تر زائران از این مرز استان کردستان، خبرها حاکی از تخلیه و خروج 6557زائری است که در پایانه مرزی باشماق حضور داشتند؛ هرچند فعلا پذیرش زائران جدید از این مرز ممکن نیست. تاکنون ۱۸هزار و ۹۳۵زائر از مرز باشماق به سمت عتبات عالیات در عراق عبور کرده‌اند.

آرامش در تمرچین
مرز تمرچین نیز در کنار باشماق امسال برای نخستین بار پذیرای زائران اربعین است. درحالی‌که روزانه تا 2هزار زائر از این مرز راهی عتبات عالیات می‌شوند، از پنجشنبه شب 17شهریور تا ظهر جمعه 18شهریور بیش از 10هزار زائر از این مرز راهی عراق شدند. مرز تمرچین از 14شهریور به روی زائران باز شد و تا‌کنون در مجموع حدود 13هزار زائر از این مرز به سمت عراق رفته‌اند.  طبق آخرین خبرها، همه زائرانی که در مواکب بین مسیر و همچنین پایانه مرزی تمرچین برای عزیمت به عتبات عالیات اسکان یافته بودند بدون مشکل به مقصد کربلای معلی مرز را ترک کرده‌اند، اما این مرز هنوز پذیرای زائران جدید نیست.

***
از زمان شروع پیاده‌روی اربعین تا‌کنون بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰هزار نفر از زائران حسینی از مرزهای کشور خارج شده‌اند و بیش از ۵۰۰هزار نفر از زائران به کشور بازگشته‌اند.  گرمای هوا در مرز به‌ویژه در مهران، قصرشیرین و خرمشهر و ازدحام جمعیت چند روز اخیر مشکلاتی را برای زائران ایجاد کرد. رئیس سازمان اورژانس کشور از خدمات‌رسانی به ۳۱ هزار زائر از ۱۵ تا ۱۸ شهریور در همه مرزهای زمینی هشت‌گانه کشور (۲ مرز ورودی اتباع خارجی و ۶ مرز خروجی) خبر می‌دهد. به‌گفته جعفر میعادفر، از این تعداد ۶ هزار نفر به‌علت گرمازدگی خدمات درمانی دریافت کرده‌اند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید