• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
شنبه 19 شهریور 1401
کد مطلب : 171093
+
-

واکنش ایران به اتهام‌زنی شورای‌ همکاری خلیج‌فارس

کنعانی: صدور چنین بیانیه‌هایی، نشان از فقدان فهم درست برخی کشورها نسبت به واقعیات غرب آسیاست

نشست صدوپنجاه‌وهشتم شورای همکاری خلیج‌فارس بار دیگر با اتهام‌پراکنی علیه جمهوری‌اسلامی همراه بود‎. این شورا ضمن تکرار ادعای امارات درباره جزایر سه‌گانه ایرانی «تنب بزرگ»، «تنب کوچک» و «ابوموسی» و همچنین ادعای مداخله ایران در امور یمن، خواستار شرکت در مذاکرات هسته‌ای و گنجاندن برنامه موشکی ایران در این مذاکرات شد.
به‌گزارش همشهری، وزیران امورخارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس در نشستی در عربستان و به ریاست فیصل بن‌فرحان آل‌سعود، وزیر امورخارجه عربستان سعودی بار دیگر به تکرار اتهام‌های گذشته علیه ایران پرداختند.
در این نشست، ادعای امارات درباره جزایر سه‌گانه ایرانی تکرار و از ایران خواسته شد برای حل این مسئله با ابوظبی وارد مذاکره مستقیم شود یا دوطرف به دیوان عالی بین‌الملل رجوع کنند؛ ادعایی که جمهوری‌اسلامی در سال‌های اخیر بارها به آن پاسخ داده و اعلام کرده که «تنب بزرگ»، «تنب کوچک» و «ابوموسی» جزایر ایرانی بوده و جزو لاینفک خاک ایران محسوب می‌شوند.
از سوی دیگر این شورا با مداخله در مذاکرات هسته‌ای ایران و اتهام‌زنی به کشورمان، رفتار ایران را «متزلزل‌کننده ثبات منطقه» و تهران را حامی آنچه «تروریسم و شبه‌نظامیان فرقه‌گرا» خواند، توصیف کرد. این شورا در ادامه همچنین خواستار شرکت در مذاکرات هسته‌ای و تمامی مذاکرات و نشست‌های منطقه‌ای و جهانی مرتبط شد و درعین حال بر لزوم گنجاندن برنامه موشکی ایران، امنیت دریانوردی و تأسیسات نفتی در مذاکرات هسته‌ای و... تأکید کرد.
شورای همکاری خلیج‌فارس همچنین ادعاهای همیشگی خود علیه ایران را تکرار و بدون اشاره به مداخله امارات و عربستان سعودی در امور یمن، ایران را به «دخالت در امور یمن» و «قاچاق کارشناسان نظامی و سلاح» به این کشور متهم کرد. همچنین در حاشیه این نشست، کمیته چهارجانبه عربی نیز درخصوص تحولات روابط با ایران رایزنی کردند. گفته می‌شود این کمیته که متشکل از 4کشور عربستان، امارات، بحرین و مصر است، درخصوص «تحولات بحران با ایران»، «روند روابط کشورهای عربی با ایران» و همچنین «راه‌های مقابله با نفوذ ایران در این کشورها» تبادل‌نظر کردند.
اتهام‌زنی‌ها علیه ایران در نشست شورای‌همکاری خلیج‌فارس و به‌ویژه در بیانیه پایانی آن، با واکنش جمهوری‌اسلامی مواجه شد و سخنگوی وزارت امورخارجه مفاد بیانیه نشست ۱۵۸ ، وزرای خارجه اتحادیه عرب و کمیته خودخوانده چهارجانبه را محکوم کرد و اقدام‌های ایران در جزایر سه‌گانه را در چارچوب اعمال حاکمیت بر تمامیت ارضی کشور دانست. ناصر کنعانی دراین باره گفت: «صدور چنین بیانیه‌هایی، نشان از فقدان فهم درست برخی کشورهای یادشده نسبت به سیر تحولات منطقه و تجاهل نسبت به واقعیات منطقه غرب آسیاست؛  به این کشورها توصیه می‌کنیم به‌جای تکرار اتهام‌های تکراری و بی‌ارزش، بر جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم ستمدیده فلسطین تمرکز کنند.» وی همچنین صدور این نوع بیانیه‌ها همزمان با حرکت برخی از این کشورها در تحرک‌بخشی به مناسبات خود با جمهوری اسلامی ایران را تناقض‌آمیز خواند و بار دیگر موضع همیشگی کشورمان در دعوت از همسایگان برای گفت‌وگو و حل سوءتفاهم‌ها از کانال‌های دیپلماتیک را مورد تأکید قرار داد. سخنگوی وزارت امورخارجه همچنین با اشاره به اشراف و توانمندی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در پاسداری از امنیت دریانوردی در منطقه خلیج‌فارس و هوشیاری نسبت به هرگونه شرارت و ناامنی دریایی، بر تامین امنیت منطقه ازسوی کشورهای منطقه به دور از مداخله بیگانگان تأکید کرد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید