• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
پنج شنبه 17 شهریور 1401
کد مطلب : 171033
+
-

یک اخراجی، یک شگفتی

لیگ قهرمانان با اخراج توماس توخل از چلسی پرحادثه آغاز شد

یک اخراجی، یک شگفتی

در شب اول مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا مدافع عنوان قهرمانی در اسکاتلند مقابل سلتیک خیلی به زحمت افتاد و نیمه اول را کامل به این تیم داد اما تجربه رئالی‌ها باعث شد در نیمه دوم یک‌برد 3 بر صفر به‌دست آورند. بنزما هم در دقیقه30 مصدوم شد و بیرون رفت. در پاریس، یوونتوس مقابل 2‌گل امباپه شکست خورد و تک‌گل مک‌کنی دردی از تورینی‌ها دوا نکرد. چلسی هم در حضور صادق محرمی به دینامو زاگرب باخت. این نخستین شگفتی این فصل بود، نتیجه‌ای که به اخراج رسمی توماس توخل از چلسی منجر شد. آنتونی بری فعلا گزینه سرمربی موقت و جایگزین توخل است. از گراهام پاتر به‌عنوان گزینه دائمی جانشینی او یاد می‌شود. پاتر با برایتون روزهای خوبی را سپری می‌کند. زیدان و پوچتینو هم در لیست هستند چراکه هر دو فعلا تیمی ندارند. از طرفی، درپی شکست تحقیرآمیز خانگی لایپزیش از شاختار این باشگاه دومنیکو تدسکو را از سرمربیگری این تیم برکنار کرد. لایپزیش در 5‌هفته سپری شده از بوندس‌لیگا تنها یک‌پیروزی کسب کرده و در 4‌بازی دیگر 2‌شکست و 2‌تساوی داشته است. تدسکوی 33‌ساله فصل گذشته با لایپزیش قهرمان جام حذفی آلمان شد که این نخستین جام بزرگ در ویترین افتخارات باشگاه بود.


میلان در خانه سالزبورگ یک-یک مساوی کرد که طبق اعتراف پیولی نتیجه خوبی برای این تیم بود چون شاگردان این مربی در باد پیروزی دربی ال‌مادونینا بودند و خوب بازی نکردند. شانسی که روسونری آوردند این بود که چلسی به دینامو زاگرب با یک‌گل باخت. میسلاو اورشیچ در دقیقه13 تنها گل این بازی را برای نماینده کرواسی به ثمر رساند. صادق محرمی مدافع - هافبک ایرانی تیم دیناموزاگرب از ابتدا تا دقیقه76 این مسابقه در زمین بازی حضور داشت.
   پیر امریک اوبامیانگ مهاجم گابنی جدید چلسی نخستین بازی‌اش را برای این تیم انجام داد. او هم مثل شماره‌های قبلی چلسی گلی نزد و چندین بار در تله آفساید گیر افتاد.
   چلسی برای اولین‌بار در 3‌بازی خارج از خانه متوالی زیرنظر توماس توخل شکست خورده است؛ 2بر یک مقابل ساوتهمپتون، 3بر صفر مقابل لیدز و یک بر صفر مقابل دیناموزاگرب. آخرین بار در دسامبر2020 تحت هدایت فرانک لمپارد این اتفاق تکرار شده بود.
   این صدمین و آخرین بازی توماس توخل روی نیمکت مربیگری چلسی بود. در 50‌بازی اول با توخل، چلسی فقط 24‌گل دریافت کرد، درحالی‌که در 50‌بازی آخر 53‌گل دریافت کرده است.
   چلسی در این فصل 85‌شوت زده و فقط 8‌گل به ثمر رسانده است.
   اورشیچ نخستین گل این فصل لیگ قهرمانان را زد. زنندگان نخستین گل لیگ قهرمانان اروپا در 5فصل اخیر؛ 19-۲۰۱۸: لیونل مسی (بارسلونا)، 20-۲۰۱۹: سردار آزمون (زنیت)، 21-۲۰۲۰: آلوارو موراتا (یوونتوس)، 22-۲۰۲۱: کریس رونالدو (منچستریونایتد)، 23-۲۰۲۲: میسلاو اورشیچ (دیناموزاگرب).
   میلان در ۶‌بازی اخیر اروپایی خود در برابر تیم‌های اتریشی، در مجموع ۱۷‌گل زده است و تنها ۳‌گل دریافت کرده است.


وینیسیوس جونیور در دقیقه56، لوکا مودریچ در دقیقه60 و ادن آزار در دقیقه77 گل‌های رئال‌مادرید را مقابل سلتیک به ثمر رساندند. در بازی دیگر این گروه لایپزیش در خانه با نتیجه 4 بر یک مغلوب شاختار دونتسک اوکراین شد. ماریان اشود 2‌بار در دقایق 16 و 58، میخایلو مودریک در دقیقه76 و لاسینا ترائوره در دقیقه85 گل‌های شاختار را به‌ثمر رساندند و محمد سیماکان در دقیقه57 تنها گل میزبان آلمانی را زد.
   وینیسیوس برای اولین‌بار در 4‌مسابقه پیاپی موفق به گلزنی شد.
   کورتوا از 20شوتی که در رقابت‌های اروپایی به سمت دروازه‌اش شلیک شده، 19شوت را مهار کرده. او آخرین‌بار از محرز در بازی با سیتی گل خورده بود.
   لوکا مودریچ با 36سال سن به سومین گلزن مسن پرافتخارترین تیم اروپا در لیگ قهرمانان بعد از پوشکاش 38ساله و دی‌استفانوی 37ساله تبدیل شد.
   مودریچ به 100بازی با رئال در یوسی‌ال رسید. مودریچ با رئال‌مادرید در لیگ قهرمانان اروپا؛ 100‌بازی، 63‌برد، 17‌مساوی، 20‌باخت، 7‌گل و 5جام.
   لوکیتا تنها یک‌بازی دیگر تا رسیدن به رکورد تعداد بازی‌های کریستیانو رونالدو در لیگ قهرمانان فاصله دارد و 2‌بازی تا رکورد مارسلو. بیشترین بازی برای رئال در یوسی‌ال؛ کاسیاس (152)، رائول (132)، سرخیو راموس (129)، کریم بنزما (124)، روبرتو کارلوس (109)، مارسلو (102)، کریستیانو رونالدو (101) و لوکا مودریچ (100بازی).
   همزمان کارلتو هم به رکورد 100‌پیروزی در لیگ قهرمانان دست یافت که تقریبا یک‌سوم آنها در رئال بوده. 100‌برد آنچلوتی در لیگ قهرمانان؛ میلان (39)، رئال (29)، چلسی (10)، بایرن (7)، پاریس (6)، ناپولی (5)، پارما (2) و یوونتوس (2).
   کارلو آنچلوتی در اروپا به‌ رکورد فرگوسن در تعداد بازی‌های بدون گل خورده تیم‌هایش رسید. مربیان با بیشترین تعداد کلین‌شیت در چمپیونزلیگ؛ فرگوسن و آنچلوتی (77)، مورینیو (65)، ونگر (63)، گواردیولا (58)، سیمئونه‌ (43)، آلگری (42)، بنیتس (41) و فان‌خال (39بازی).
   برای اولین‌بار در این فصل حملات رئال‌مادرید در سمت راست (45درصد) بیشتر از سمت چپ (35درصد) است. خروج بنزما که بیشتر به سمت چپ تمایل دارد تا با وینی بازی کند دلیل این آمار بود.
   ادن آزار هفتمین گل خود را در 69‌بازی با رئال مادرید به ثمر رساند، او از 20ژانویه برابر الچه در کوپا با رئال‌مادرید گلی نزده بود و آخرین گل او در لیگ قهرمانان اروپا پنالتی مقابل اینتر بود.
   گل آزار دویستمین گل دوران حرفه‌ای‌اش بود. گل او پس از 34‌پاس در 96‌ثانیه به ثمر رسید، بدون اینکه حریف اصلا توپ را لمس کند و آن را در تمام زمین از محوطه حریف بچرخاند تا دفاع کند و سپس به زمین برگردد.
   گل وینیسیوس پس از 22‌پاس متوالی بدون قطع توپ به ثمر رسید. بهترین آمار از این لحاظ برای رئال‌مادرید در خارج از خانه لیگ قهرمانان اروپا از تاریخ 04-2003.
   رئال‌مادرید برای ششمین‌بار در تاریخ در 6‌بازی اول تمامی رقابت‌ها در ابتدای فصل پیروز شد، آخرین‌بار این اتفاق با هدایت زیدان در فصل 17-2016 رخ داده بود.


سه‌ویا که اول هفته در خانه‌اش 3 بر صفر به بارسا باخته بود، در همین زمین 4 بر صفر مقابل منچسترسیتی شکست خورد. هالند 2‌بار در دقایق 20 و 67، فیل فودن در دقیقه 58و روبن دیاس در دقیقه2+90 گلزنان سیتی در این بازی بودند. در بازی همزمان دورتموند در خانه 3 بر صفر از سد کپنهاگن دانمارک گذشت؛ با گل‌های مارکو رویس در دقیقه35، رافائل گوئررو در دقیقه42 و جود بلینگهام در دقیقه83.
   دی‌بروینه باز هم به‌عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب شد. او با 3‌جایزه دیگر به‌تنهایی رکورددار این عنوان بین هافبک‌ها خواهد شد. رکوردارانِ جایزه بهترین بازیکن زمین در لیگ قهرمانان بین هافبک‌ها؛ ژاوی (32)، کوین دی‌بروینه (30).
   حالا دی‌بروینه با 16پاس‌گل پس از مسی(18) و بالاتر از دمبله(14) بهترین پاسور اروپا در سال2022 محسوب می‌شود.
   گل‌های زده شده پس از 20بازی در لیگ قهرمانان اروپا؛ کریستیانو رونالدو (صفر گل)، لیونل مسی (8گل)، لواندوفسکی (11‌گل)، بنزما (12گل) و ارلینگ هالند (25گل).
   هالند در لیگ قهرمانان بیشتر از این بازیکنان گل زده است؛ سادیو مانه، فیگو، لمپارد، توتی، سون هیونگ مین، گرت بیل.
   هالند در هر بازی در لیگ برتر و لیگ قهرمانان اروپا برای منچسترسیتی گل زده یا پاس گل داده است؛ وستهم 2گل، بورنموث یک‌پاس‌گل، نیوکاسل یک‌گل، پالاس 3‌گل، ناتینگهام فارست 3‌گل، استون ویلا یک‌گل و سه‌ویا 2‌گل.
   هالند نخستین بازیکن منچسترسیتی است که در نخستین بازی خود در لیگ برتر و لیگ قهرمانان اروپا برای این باشگاه گل می‌زند.
   ارلینگ هالند پس از فرناندو مورینتس، خاویر ساویولا و زلاتان ابراهیموویچ، چهارمین بازیکن تاریخ لیگ قهرمانان اروپا است که در نخستین بازی خود برای 3‌تیم مختلف (سالزبورگ، دورتموند و منچسترسیتی) موفق به گلزنی می‌شود.
   بروسیا دورتموند به لطف الکساندر میر ۳۱‌ساله موفق شد به نهمین کلین‌شیت خود در ۱۳‌بازی اخیر خانگی خود در دور گروهی لیگ قهرمانان دست پیدا کند.
   دورتموند تنها در یک‌بازی از ۱۷‌بازی اخیر خود در لیگ قهرمانان موفق به گلزنی نشده است.
   کپنهاگن نخستین شکست تاریخ خود در هفته‌های اول دور گروهی این رقابت‌ها را تجربه کرد.
   دورتموند در ۱۳‌بازی اخیر خانگی خود در دور گروهی لیگ قهرمانان تنها یک‌بار شکست خورده است.


2‌گل از کیلیان امباپه در دقایق 5 و 22 پاریسی‌ها را پیش انداخت و گل وینستون مک‌کنی در دقیقه53 اختلاف را برای یوونتوس به حداقل رساند. در دیگر بازی این گروه بنفیکای پرتغال با نتیجه 2 بر صفر نماینده رژیم صهیونیستی را شکست داد. رافا سیلوا در دقیقه49 و الکس گریمالدو در دقیقه54 ‌گل‌های این بازی را به ثمر رساندند.
   مسی این فصل روی ۱۰‌گل تأثیر گذاشته که همگی خارج از خانه بوده.
   از اکتبر۲۰۱۴ مسی در چمپیونزلیگ تعویض نشده بود اما در بازی با یووه از دقیقه83 بیرون رفت.
   آمار مسی در دوران حرفه‌ای خود؛ 973‌مسابقه، 773‌گل، 337‌پاس‌گل و 1110‌تأثیر مستقیم روی گل. البته آلگری، سرمربی یوونتوس از مسی انتقاد کرد و گفت: «مسی؟ من او را ندیدم تا وقتی که تعویض شد.»
   لئاندرو پاردس، بازیکن سابق پی‌اس‌جی که قرضی به یوونتوس رفته، 102‌ لمس توپ مقابل پاری سن ژرمن داشت، بیشتر از هر بازیکن دیگری در نخستین بازی خود با یوونتوس در لیگ قهرمانان اروپا از زمانی که Opta شروع به جمع‌آوری این نوع داده‌ها کرد (از 04-2003).
   میرتی با 19‌سال و 34‌روز سن جوان‌ترین بازیکن تاریخ یوونتوس پس از استفانو پیولی با 18‌سال و 335‌روز سن مقابل ایلوز در سپتامبر1984 است که به‌صورت فیکس در لیگ قهرمانان اروپا به میدان می‌رود.
   مکس آلگری 10‌بار در مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا حاضر بوده که در تمامی 10‌دوره تیمش را به یک‌هشتم نهایی رسانده است. فقط پپ گواردیولا آماری بهتر از او در میان تمامی مربیان جهان ثبت کرده است.
   آلگری در بازی‌های خارج خانه در اروپا عملکردی عالی دارد. نتایج بازی‌های خارج از خانه یوونتوس در لیگ قهرمانان از ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۳؛ ۲۴مسابقه، یک‌برد، ۱۲تساوی، ۱۱باخت. نتایج بازی‌های خارج از خانه یوونتوسِ آلگری از ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ در لیگ قهرمانان؛ ۱۸‌بازی، ۱۰‌برد، ۶‌مساوی و ۲‌باخت.


رونالدو در لیگ درجه دوم 
اگر اتفاق خاصی رخ ندهد و تن‌هاخ به رونالدو اعتماد کند، کریستیانو رونالدو امشب در لیگی بازی خواهد کرد که با آن آشنا نیست. او به هر دری زد تا به تیمی در لیگ قهرمانان اروپا برود، اما نشد و حالا باید بازی در لیگ اروپا را هم تجربه کند. لیگ قهرمانان برای اولین‌بار از سال2003 (19سال) بدون بهترین گلزن خود، کریستیانو رونالدو آغاز شده. از درون باشگاه منابع آگاه خبر داده‌اند که سرمربی هلندی پس از تأثیرگذاری رونالدو هنگام ورودش به بازی مقابل آرسنال می‌خواهد در روزهای آینده به این بازیکن بیشتر بازی بدهد. رونالدو یک‌بار 9مسابقه پیاپی موفق به گلزنی نشده بود و حالا برای دومین‌بار به یک رکورد رسیده. او 7بازی است که گلی نمی‌زند و البته بیشتر به‌عنوان بازیکن ذخیره به میدان رفته. برد در بازی امشب می‌تواند هفتصدوچهلمین پیروزی عمر رونالدو باشد. مگوایر هم امشب در کنار لیندلوف بازی می‌کند و لیساندرو و واران برای لیگ برتر به استراحت می‌پردازند. من‌یونایتد با مگوایر میانگین 2‌گل خورده در هر بازی دارد و بدون او نیم‌گل.
آرسنال زودتر از منچستر بازی دارد و ساعت21:25 به مصاف زوریخ می‌رود. 10‌گل اخیر آرسنال که در این فصل به‌ثمر رسیده، همگی با پای چپ بوده‌اند و همین مسئله باعث شده تا رکوردی جدید در لیگ برتر به ثبت برسد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید