• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
پنج شنبه 17 شهریور 1401
کد مطلب : 170993
+
-

رئیس‌جمهور خطاب به کابینه:

بر عملکرد اطرافیان خود نظارت کنید

دولت
بر عملکرد اطرافیان خود نظارت کنید

رئیس‌جمهور پس از اقدام وزارت اطلاعات و دفتر بازرسی ویژه رئیس‌جمهور در پیگیری و بازداشت بازرس ویژه وزیر راه‌وشهرسازی به اتهام مفاسد اقتصادی، در جلسه روز گذشته هیأت دولت، فسادستیزی و پاکدستی را از مهم‌ترین رویکردها و شاخصه‌های دولت سیزدهم دانست و با اشاره به اقدامات انجام شده در یک سال اخیر برای مقابله با فساد و حذف بسترهای فسادزا از ساختار نظام اداری، به همکاران دولت تأکید کرد برای صیانت از اعتبار دولت و جلوگیری از هجمه بهانه‌جویان، بر عملکرد اطرافیان و مجموعه تحت مدیریت خود نظارت دقیق داشته باشند.
اسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات دولت سیزدهم نیز روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیأت دولت برخورد صریح و شفاف دولت با قاسم مکارم‌شیرازی را روایت کرد، گفت: درباره قاسم مکارم‌شیرازی اقداماتی صورت گرفته و اکنون پرونده در دستگاه قضایی درحال پیگیری است و به‌گفته رئیس‌جمهور دولت مدعی مبارزه با فساد است و نسبت به آن کوتاهی نخواهد کرد.
وزیر اطلاعات در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه گفته می‌شود موارد مشابهی ‌مانند دستگیری یکی از اعضا و منتسبان به وزیر راه، انجام گرفته یا نه، گفت: چنین چیزی وجود نداشته و این موارد هم صحت ندارد؛ کسانی که برخی اخبار را در این‌باره منتشر کردند، واقعیت‌ها را بیان نداشتند و با آبروی افراد بازی می‌شود. خطیب در عین حال خبر بازداشت برادر همسر یکی از وزیران را تکذیب کرد و آن را دروغ خواند. رئیسی سوم شهریورماه سال گذشته در جریان جلسه بررسی رأی اعتماد مجلس به کابینه با بیان اینکه وزیری که وارد یک مجموعه شود، تنها نیست، گفته بود: «در کنار وزیر، تیمی که می‌خواهد وزارتخانه را اداره کند برای ما بسیار مهم است؛ یعنی بنده علاوه بر وزیر نسبت به تیم وزارتخانه هم حتما نظر خواهم داشت که وزرا، معاونانی کارآمد داشته باشند. اگر معاون، کارآمد نباشد و اگر استانداران و سفرا کارآمد نباشند، وزیران ما هر چند وزیر خوبی باشند، اتفاقی نمی‌افتد؛ لذا حتما نسبت به معاونان وزرا و مدیران کل و همینطور بخش‌های مختلف نظر خواهیم داشت و از مشورت دوستان هم بهره‌مند می‌شویم تا بتوانیم یک وزارتخانه حقیقتا قوی داشته باشیم.» رستم قاسمی، وزیر راه‌وشهرسازی نیز در دومین واکنش به بازداشت مشاور و بازرس  ویژه خود در یک برنامه تلویزیونی در پاسخ به سؤال مجری درباره بازداشت چند فرد در مجموعه وزارت راه و شهرسازی گفت: بنده از بازداشت یک نفر اطلاع دارم و بیشتر از یک نفر بازداشت نشده و نمی‌دانم علت دستگیری وی چه بوده است. بنده در دوره‌ای مسئولیت بزرگی در نیروی قدس سپاه داشتم و بیش از ١٠٠هزار میلیارد پروژه داشتیم. ممکن است با افرادی از نگاه سیاسی مشکلاتی داشته باشم که قابل حل است، اما در موضوعات اقتصادی اگر فردی چشم من هم باشد، او را بیرون می‌آورم و موضوعات اقتصادی توجیهی ندارند. او با اشاره به اقدامات انجام شده برای بستن گلوگاه‌های فساد در وزارت راه و شهرسازی گفت: تنها 2سازمان راهداری و شرکت راه‌آهن دسترسی به ارائه مجوز دارند که قرار بر این است به‌زودی این دو نهاد به درگاه ملی متصل شوند. وزارت راه و شهرسازی دستگاه طویل و عریضی است و بیش از ١٠٠هزار پروژه در دست اجرا دارد. شعار این دولت هم صداقت است و اصلی‌ترین وعده دولت سیزدهم صادق بودن است. 

مکث
اگر فرزند به خارج رفت، پدر هم برود!

دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت روز چهارشنبه در توییتی نوشت که رئیس‌جمهور در توصیه به مسئولی که فرزندش برای ادامه تحصیل در کشوری دیگر ویزا گرفته بود، گفت: اگر فرزند به خارج رفت، پدر هم برود. مهدی عرفاتی نوشت: اخیرا فرزند یک معاون وزیر برای ادامه تحصیل در یک کشور خارجی ویزا گرفته بود و قصد خروج داشت که به محض اطلاع رئیس‌جمهور، دستور صادر شد؛ «اگر فرزند رفت، پدر هم برود!» گذشت آن دوران که افتخار مقامات عالی دولت، اقامت فرزندانشان در خارج از کشور بود. 

تقدیم پیام مادورو به رئیسی 
رئیس‌جمهور ظهر روز گذشته در دیدار «رامون بلاسکز» فرستاده ویژه رئیس‌جمهور و وزیر حمل‌ونقل ونزوئلا، با بیان اینکه روابط تهران-کاراکاس به سرعت در حال گسترش و پیشرفت است، گفت: جمهوری اسلامی ایران دوست روزهای سخت ونزوئلا بوده است. سیدابراهیم رئیسی با اشاره به سیاست توسعه روابط تجاری و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای دوست، اهمیت افزایش سطح همکاری‌های ایران با کشورهای آمریکای لاتین به‌ویژه با توجه به ظرفیت‌های متنوع موجود را مورد تأکید قرار داد و گفت: آماده‌ایم روابط با ونزوئلا را در همه حوزه‌ها به‌ویژه در حوزه‌های تجاری، انرژی، فناوری، علمی و دفاعی گسترش دهیم. «رامون بلاسکز» فرستاده ویژه رئیس‌جمهور و وزیر حمل‌ونقل ونزوئلا نیز در این دیدار با اشاره به توانمندی‌های فنی و مهندسی ایران، خواستار گسترش تعاملات 2کشور در این زمینه شد. در این دیدار همچنین وزیر حمل‌ونقل ونزوئلا که ریاست کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی ایران- ونزوئلا را برعهده دارد، پیام نیکلاس مادورو را به رئیسی تقدیم کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید