• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 17 شهریور 1401
کد مطلب : 170991
+
-

سوت‌های ضد‌فساد

 خبر: وزارت اقتصاد متن کامل دستور‌العمل حمایت از سوت‌زنی در افشای فساد را منتشر کرده و از ایجاد یک سامانه ویژه در این وزارتخانه خبر داده که براساس آن، گزارشگران فساد می‌توانند اعم از هر شخص حقیقی یا حقوقی، کارکنان وزارت اقتصاد و دستگاه‌های تابعه و عموم مردم و تشکل‌های مردمی که باشند، اطلاعات مربوط به فساد را از طریق سامانه سوت زنی وزارت اقتصاد یا صندوق دریافت گزارش و اسناد به‌صورت فیزیکی ارائه دهند. البته حفظ محرمانگی اطلاعات هویتی گزارشگران و درنظر گرفتن حمایت و تشویق برای افشاگران فساد در این دستورالعمل پیش‌بینی شده است.
  نقد: وزارت اقتصاد مبنای این دستورالعمل را مواد 13 و 33 کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با فساد اعلام کرده، دولت ایران در سال1387 به این کنوانسیون ملحق شده است. بدیهی است که وزارت اقتصاد انتظار دارد با تشویق گزارشگران فساد به سوت‌زدن راه را بر رشوه‌بگیران و پورسانت‌بگیران سد کند اما به‌نظر می‌رسد این پایان راه دولت در ستیز با فساد نیست بلکه باید دیگر وزارتخانه‌ها هم به این فرایند بپیوندند و مسیر سوت‌زنی را امن و هموار سازند.
انتظار می‌رود این اقدام شایسته تحسین در سایر وزارتخانه‌ها و نهادهای وابسته به دولت جاری شود تا شاهد برچیده شدن بساط رانت و رشوه و پورسانت باشیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید