• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 16 شهریور 1401
کد مطلب : 170868
+
-

نکات پیشگیرانه در قراردادهای ملکی

معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه نکات پیشگیرانه در قراردادهای ملکی را اعلام کرد.
مطابق رأی وحدت رویه شماره 805مورخ1399/10/16، در قراردادهای ملکی افراد می‌توانند برای تضمین تعهدات علاوه بر تعیین خسارت روزانه، وجه التزام تا هر مبلغی تعیین کنند، منوط به اینکه مغایرتی با قوانین و مقررات جاری نداشته باشد.
در فرضی که هریک از طرفین از انجام تعهد خود امتناع کند و در تاریخ مورد توافق در دفترخانه اسناد رسمی حاضر نشود، طرف مقابل می‌تواند با حضور در دفترخانه در همان تاریخ و ارائه مستندات، از سردفتر، صدور گواهی عدم‌حضور را تقاضا کند.
چنان‌که شخصی ملکی را از دیگری در قالب بیع‌نامه در سند عادی معامله کند ولی بعد متوجه شود که فروشنده قبل یا بعد از معامله با شخص ثالثی معامله کرده است، 2حالت وجود دارد:
اگر معامله با خریدار سند عادی قبل از انجام معامله رسمی باشد، در این حالت خریدار می‌تواند با مراجعه به دادگستری و اثبات معامله به تاریخ مقدم، ابطال سند رسمی مؤخر را تقاضا کند.
 2 اگر فروشنده قبل از تنظیم بیع‌نامه، ملک را با سند رسمی فروخته باشد، در این حالت چون تاریخ سند رسمی، مقدم بر تاریخ بیع‌نامه است، دیگر نمی‌توان معامله رسمی را باطل کرد و خریدار صرفا می‌تواند به‌عنوان فروش مال غیر از فروشنده شکایت کند. در این صورت دادگاه با احراز وقوع جرم و سوءنیت فروشنده علاوه بر صدور حکم مجازات، او را به بازپرداخت بهای معامله به‌علاوه خسارت نیز محکوم می‌کند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید