• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
چهار شنبه 16 شهریور 1401
کد مطلب : 170853
+
-

نوسان دوباره بازار خودرو؛ بعد از یک موج کاهشی

با ضعیف شدن مولفه‌های محرک کاهش قیمت در یک هفته اخیر، قیمت در بازار راکد خودرو دوباره افزایشی شده است

خودرو
نوسان دوباره بازار خودرو؛ بعد از یک موج کاهشی

بازار خودرو در هفته‌های گذشته تحت‌تأثیر اخبار مذاکرات، تغییرات نرخ ارز و نهایی شدن و ابلاغ آیین‌نامه واردات خودرو، نوسانات زیادی داشته اما بررسی مجموع تغییرات قیمت در تابستان از کاهش شدید قیمت در انواع خودروهای تولید داخل و مونتاژی حکایت دارد. رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی تهران در گفت‌وگو با همشهری درتحلیل نوسان 2 هفته اخیر بازار خودرو گفت: 2 هفته پیش با ورود ارز به کانال 28هزار تومان بازار خودرو نیز شاهد کاهش چشمگیری در قیمت‌ها بود اما با صعود دوباره ارز به کانال 29 و 30هزار تومان قیمت‌ها در بازار خودرو نیز افزایشی شد، با این حال بازار خودرو در رکود کامل است و معاملات در نقطه صفر قرار دارد. سعید مؤتمنی افزود: تغییرات کاهشی و افزایشی قیمت، به هیچ عنوان آمار خرید و فروش را بیشتر نکرده و خریدار و فروشنده در انتظار تثبیت قیمت هستند. به‌گفته این فعال بازار خودرو نوسانات قیمت برای انواع خودروها در 3-2 هفته اخیر نموداری سینوسی داشته به‌عنوان مثال خودرو206 تیپ 2ماه‌ها 305میلیون تومان بود که با موج کاهش قیمت به 291میلیون تومان رسید و الان دوباره به 297میلیون تومان رسیده است، پژو پارس موتور جدید از 315میلیون تومان به 295میلیون رسید و دوباره الان 305میلیون تومان است و از مونتاژی‌ها هم هایما تا 960میلیون تومان پایین آمده بود که الان باز تا 973میلیون بالا رفته است.
موتمنی درباره تأثیر فاکتور مذاکرات و همچنین نهایی شدن طرح واردات خودرو بر قیمت‌ها گفت: در یک هفته اخیر از مذاکرات خبر مثبتی نرسید و این موضوع رکود حاکم بر بازار را سنگین‌تر کرد، از سوی دیگر با وجود نهایی شدن طرح واردات جزئیاتی در این زمینه مشخص نیست و هنوز نمی‌دانیم چه نوع خودروهایی و از چه برندهایی وارد بازار می‌شوند اما حتی مشخص شدن این جزئیات نیز تا زمانی که خودرو به‌طور انبوه وارد بازار نشده نمی‌تواند تأثیری بر بازار داشته باشد.
رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی تهران با تأکید بر اینکه بازار خودرو هم‌اکنون مشتری ندارد، اضافه کرد: قیمت‌های کنونی برای خریداران وسوسه‌کننده نیست و مشتری انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها را دارد، به‌طور مثال قیمت هایما پایین آمد اما حتی روی این قیمت هم مشتری نیست و خریدار منتظر قیمت 930 تا 940میلیون تومانی است، یا برای خودرو206، قیمت 298 تا 300میلیون مشتری ندارد اما 295میلیون می‌تواند مشتری داشته باشد، به همین دلیل مشتری و خریدار هر دو بلاتکلیف هستند و در یک هفته اخیر ماندن ارز در کانال 29 تا 30 هزار تومان باعث شده هیچ‌کس عجله‌ای برای معامله نداشته باشد و کسی ریسک سرمایه‌گذاری در بازار را نپذیرد. موتمنی کاهش قیمت را در خودروهایی بیشتر دانست که در خط تولید و در حال فاکتور شدن هستند و افزود: قیمت خودروهایی که تولید و عرضه آنها متوقف‌شده روی قیمت مشخصی می‌چرخد و کاهش زیادی نشان نمی‌دهد اما در خودروهایی که عرضه خوب دارند این کاهش بیشتر است. به‌طور مثال 206تیپ5 که از سال99 تولید نشده نوسان زیادی نداشته اما پژو پارس و 207 اتومات کاهش قیمت خوبی داشته‌اند. به‌گفته او، 207 اتومات از قیمت 580میلیون تومان در خرداد ماه به 560میلیون تومان در تیرماه رسید و 15مرداد به 450میلیون رسید و امروز 470میلیون تومان قیمت خورده است.

آخرین قیمت خودروهای پرفروش
نوسانات قیمت خودرو در یک ماه اخیر روزانه و لحظه‌ای بوده و خریداران تغییرات قیمت را روزانه رصد می‌کنند. به‌گفته رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو، تا روز گذشته پژو 206 تا 300میلیون تومان قیمت خورد، سمند ال‌ایکس چون تولید نمی‌شود نوسانی نداشته و حدود 315میلیون تومان مانده است. دنا حدود 400میلیون و دنا پلاس حدود 429میلیون تومان و پژو پارس معمولی 305میلیون تومان است، درحالی‌که این خودرو تا 315میلیون تومان رفت اما چون تولید افزایش یافت و فاکتور شد 10میلیون تومان کاهش قیمت داشت. در محصولات مونتاژی‌ها نیز ریزش شدید بوده، دیگنیتی از یک‌میلیاردو400میلیون تومان به یک‌میلیاردو230میلیون تومان کاهش قیمت داشت که یکی از دلایل آن عرضه در بورس و دلیل دیگر آزاد شدن خودروهای تحویلی که در رهن بود ارزیابی می‌شود؛ عاملی که فروش را زیاد کرد و قیمت را کاهش داد. 



 

این خبر را به اشتراک بگذارید