• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 13 شهریور 1401
کد مطلب : 170468
+
-

اعتراف آمریکایی‌ها به برتری هوایی ایران

یک روزنامه آمریکایی به نقل از کارشناسان، نوشته: ایران به یک بازیگر جهانی در صادرات پهپاد تبدیل شده و در حال افزایش نفوذ خود در مناطق غرب آسیاست.
روزنامه نیویورک‌تایمز نوشته است: ایران در سال‌های گذشته «پیشرفت‌های مستمری» در زمینه طراحی و تولید پهپادهای نظامی داشته و انتقال این پهپادها را به کشورهایی در فراسوی خاورمیانه افزایش داده است.
نیویورک‌تایمز ادعا کرده ایران در تلاش برای افزایش نفوذ جهانی خود اکنون می‌کوشد پهپادهای نظامی پیشرفته خودش را در اختیار کشورهای دیگر ازجمله کشورهای تحت تحریم مانند ونزوئلا و سودان قرار دهد. نیویورک‌تایمز نوشته که این ادعا به گزارش‌های منتشرشده در رسانه‌های ایران، تصاویر ماهواره‌ای و اظهارات کارشناسان دفاعی در داخل و خارج ایران مستند است.
نیویورک‌تایمز نوشته است: «این موضوع به یک منبع مهم برای تأمین سرمایه و نفوذ سیاسی برای ایران تبدیل شده که در حال دست و پنجه نرم کردن با محدودیت‌های مالی وضع‌شده از سوی آمریکاست.» 
در واکنش به این موضوع، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: ایران، کمک پهپادی خود را به مردم عراق و هر کشور دیگری که نیاز داشته باشند انجام می‌دهد. جواد کریمی قدوسی، درباره توانمندی ایران در حوزه پهپادی گفت: صنعت پهپاد وهزینه‌های آن به قدری برای سیستم دفاعی ما توجیه‌پذیر است که ما راهبرد خودمان را روی هواپیماهای جنگی پرهزینه و بسیار پیچیده قرار نداده‌ایم.
نماینده مردم مشهد در مجلس افزود: این راهبردها از پایان دفاع‌مقدس اتخاذ شد و اکنون به نقطه فعلی رسیده‌ایم. لذا، هم تولید آن برای ما ارزان است و هم تنوع در پهپادها نه در عرصه دفاع و مسائل اطلاعاتی بلکه برای مسائل داخلی مانند کشاورزی و سمپاشی نیز جای خود را باز کرده است.
نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آمریکایی‌ها معترف هستند که برتری هوایی آنها در دنیا توسط ایران به چالش کشیده شده است، تصریح کرد: این اعتراف توسط یک ابرقدرت مدعی،  اعترافی حساب‌‌شده، سنگین و واقعی است. آنچه از قدرت پهپادی ایران نشان داده‌شده مواردی است که طبق اصول حفاظتی مجاز بوده و آنچه نشان داده‌ نشده فوق‌العاده مؤثر است.
 کریمی قدوسی بیان کرد: توان موشکی و پهپادی به‌صورت توامان یک وسیله بسیار گسترده، عمیق، دقیق، نقطه‌زن و کم‌هزینه را برای امنیت امت اسلام و کشورهای اسلامی به‌وجود می‌آورد. لذا، جمهوری اسلامی ایران سخاوتمندانه کمک پهپادی خود را به مردم عراق و هر نقطه و کشور دیگری که نیاز داشته باشند، طبق راهبرد اسلام در راستای تامین امنیت منطقه انجام می‌دهد. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: آنها هم متقابلا هزینه‌ها را پرداخت می‌کنند و کمک‌های ایران به هیچ کشوری بلاعوض نیست. / همشهری


 

این خبر را به اشتراک بگذارید