• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 12 شهریور 1401
کد مطلب : 170401
+
-

چرا حضور هنر در شهر مهم است؟

چرا حضور هنر در شهر مهم است؟

مجید قادری_معاون فرهنگی سازمان زیباسازی شهر تهران

هنر عمومی در زیباسازی شهری هر جامعه‌ای از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در حقیقت هنر عمومی نه‌تنها به فضا‌های شهری معنا می‌بخشد، بلکه این قابلیت را برای ساکنان به‌وجود می‌آورد تا با پرداختن به مسائل ملی، مذهبی و فرهنگی از طریق هنر، منحصربه‌فرد بودن خود را به مردم سایر شهر‌ها نشان دهند. به همین دلیل هنر عمومی می‌تواند پل ارتباطی میان گذشته، حال و آینده یک شهر به‌حساب آید.
هنر عمومی می‌تواند به‌عنوان نماینده یک شهر یا منطقه عمل کرده و حتی آن را به یک برند جهانی تبدیل کند. دلایل مختلفی درخصوص اهمیت حضور هنر در شهر وجود دارد به همین دلیل پیش از اجرای هر نوع هنری در شهر باید این پرسش مطرح باشد که چرا حضور هنر در زیباسازی یک شهر مهم است؟
پیش از پاسخ به این پرسش نباید فراموش کرد هنر عمومی می‌تواند به‌طور مستقیم چگونگی نگرش مردم نسبت به یک مکان را تحت‌تأثیر قرار دهد و از طریق افزایش جذابیت منطقه، حس تعلق به آن فضا را در میان ساکنان افزایش دهد. 
همین 2نکته کافی است تا به اهمیت حضور هنر در زیباسازی شهر‌ پی ببریم. اتفاقی که بسط‌دهنده هویت فرهنگی است و درک از فضای شهری را در میان ساکنان یک منطقه افزایش می‌دهد. با حضور هنر در شهر، ساکنان یک شهر احساس بهتری به فضای شهری پیدا کرده، تصویر و هویت محلی ساکنان از فضایی که در آن سکونت دارند، بهبود می‌یابد. با بهتر شدن احساس شهروندان به شهر محل زندگیشان، حس تعلق نسبت به آن محل در میان شهروندان شکل و شمایل بهتری پیدا کرده و به‌دنبال آن حس مسئولیت اجتماعی در میان آنها ایجاد می‌شود.
به همین دلیل ساده باید پذیرفت حضور هنر در شهر علاوه بر زیبایی چشم‌نواز‌ فضای شهری، حس تعلق به شهر و در نهایت حس مسئولیت اجتماعی را تقویت می‌کند. در واقع، هنر عمومی از طریق انعکاس تاریخ و فرهنگ محلی، به ایجاد مکان‌هایی منحصربه‌فرد برای ساکنانش کمک می‌کند که همین امر، حس تعلق را میان شهروندان افزایش می‌دهد.
شهر، تنها شامل بنا‌ها نیست. یک شهر شامل فضای بین ساختمان‌ها، کوچه، میدان، فضای سبز، عناصر پرکننده و کاربری‌‌‌هاست. 
حضور و همراهی مردم است که موجودیت شهر را می‌سازد و به آن بها می‌دهد. مردم فعالیت‌های خود را در قالب 3پهنه زندگی، کار و تفریح در فضا‌های عمومی انجام می‌دهند. چهره شهر مانند موزه و نگارخانه‌ای است که هر روز به نمایش آثار متنوع مردم و منظر تاریخ و فرهنگ تمدن بشر می‌پردازد. موزه‌ای که می‌تواند به ایجاد حس تعلق خاطر در ساکنانش کمک کند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید