• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 12 شهریور 1401
کد مطلب : 170399
+
-

این شنبه؛ ساخت 5 هزارخانه در تهران

امروز با حضور شهردار تهران ساخت 5 هزار واحد مسکونی و پروژه بازآفرینی اطراف حرم عبد‌العظیم حسنی ع آغاز می‌شود

گزارش
این شنبه؛ ساخت 5 هزارخانه در تهران

محمد سرابی-روزنامه‌نگار

بازسازی نفرآباد شهر ری پس از سال‌ها تعلیق و بلاتکلیفی امروز شروع می‌شود. بیش از 10سال است که بسیاری از خانه‌ها و ساختمان‌های اطراف حرم عبد‌العظیم حسنی(ع) در شهر ری تخریب شده و زمین‌های خالی جای آن را گرفته است. 
در سومین شنبه «امید و افتخار» کلنگ‌زنی پروژه‌های عمرانی و مسکونی شهرداری تهران در منطقه20 انجام می‌شود و 4منطقه دیگر هم به‌صورت ویدئو‌کنفرانس پروژه‌های خود را شروع می‌کنند. به گزارش همشهری، مجموع پروژه‌های قرارگاه جهادی مسکن تهران که با همکاری شهرداری و بنیاد مسکن ساخته خواهد شد به 5هزار خانه می‌رسد؛ این بخشی از پروژه مسکن‌سازی 120هزار واحدی شهرداری تهران است.
به‌گفته معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران اکنون چنین پروژه‌ای در محدوده شهرری و حرم حضرت عبدالعظیم(ع) انجام نشده است. حمیدرضا صارمی در این‌باره می‌گوید:« آورده شهرداری در بحث مسکن زمین و پروانه است و ساخت نیز توسط بخش خصوصی انجام می‌شود. اما در نفرآباد علاوه بر زمین و مسکن، منابع مالی از طرف شهرداری تامین می‌شود. تلاش ما این است که پروژه‌های زیرساختی را تا 2 سال به پایان برسانیم اما برخی از پروژه‌ها ممکن است ۶ماهه هم به پایان برسد.»

یک طبقه تشویقی
سرپرست سازمان نوسازی شهرداری تهران با بیان اینکه رویکرد شهرداری تهران در نفرآباد رفع بی‌عدالتی فضای شهری است، می‌گوید: «شهردار تهران به مردم محله نفرآباد 2وعده داده بود، یکی از وعده‌ها مربوط به ساخت یک طبقه تشویقی است تا روند نوسازی در این محله تسریع شود و هفته گذشته این موضوع مصوب و ابلاغ شد. وعده دوم آغاز پروژه‌های محرک توسعه و خدمات پشتیبان سکونت (بازآفرینی) بود که منابع آن را از طریق اوراق مشارکت تأمین کردیم.»
سیدمهدی هدایت تصریح می‌کند: «برای تحقق شعار نزدیک شدن جنوب به شمال تهران، شهرداری تهران در محله نفرآباد سرمایه‌گذاری کرده است و پروژه‌های نفرآباد بین 2 تا 3سال تکمیل می‌شوند.»
او بیان می‌کند: «مشوق‌های نوسازی در بافت فرسوده را در کمیسیون ماده5 تصویب و به شورای‌عالی معماری و شهرسازی ارسال کردیم. شورای‌عالی معماری و شهرسازی در نخستین جلسه قرار است این مصوبات را در دستور کار خود قرار دهد؛ به محض ابلاغ از سوی شورای‌عالی، در سایر بافت‌های فرسوده تهران، شاهد جهش نوسازی خواهیم بود.»
هدایت می‌گوید: «طبق قانون، سالانه ۱۰درصد از بافت فرسوده باید نوسازی شود، نیمی از آن سهم دولت و نیمی سهم شهرداری است که متأسفانه در سال‌های گذشته نوسازی به درستی انجام نشده و عدد انجام شده خیلی کمتر از سهمی بوده که قانون تعیین کرده است.»
سرپرست سازمان نوسازی شهر تهران با بیان اینکه بسته تشویقی‌ای برای نوسازی بافت فرسوده درنظر گرفته‌ایم که نگاه واقع‌بینانه‌ای دارد، می‌افزاید: «این بسته بعد از طی مراحلی در کمیسیون ماده ۵ به تصویب رسید. بعد از آن به شورای‌عالی معماری شهرسازی رفته و در کارگروه این شورا به تصویب رسیده و قرار است که در نخستین دستور کار شورای معماری شهرسازی قرار گیرد. این بسته به محض تصویب لازم‌الاجراست.»
وی با تأکید بر این موضوع که در این بسته تشویقی یک طبقه تراکم اضافه در بافت فرسوده درنظر گرفته شده است، گفت: «همچنین دولت ‌ ۴۵۰میلیون تومان وام می‌دهد که ۳۰۰میلیون آن با سود ۹درصد و ۱۵۰میلیون آن با سود ۱۸درصد است. هم‌اکنون وزارت راه و شهرسازی در شورای پول و اعتبار تلاش می‌کند تا این سود را کمتر کند.»
محدودیت ساخت‌وساز برای مالکان، همزمان با اجرا نشدن پروژه‌های عمرانی کلان از سال‌ 85در نفرآباد در دستور کار قرار گرفته بود زیرا برنامه شهرداری این بود که کل محله را تملک و تخریب کند. تا سال91 حدود 200پلاک در آن محله خریده و تخریب شد. در سال91 برنامه خرید املاک متوقف می‌شود اما پلاک‌های تملک‌شده هم تعیین تکلیف شدند. 
در سال 98پروژه نفرآباد به سازمان نوسازی شهر تهران محول شد تا برنامه بازآفرینی برای آن طراحی شود. به‌دلیل مجاورت با حرم تاریخی شاه عبدالعظیم(ع) فقط امکان 3طبقه ساخت‌وساز وجود داشت در نتیجه این کار برای مالکان سودی ایجاد نمی‌کرد. این مشکل در شورای شهر هم مطرح شده بود. اما در دوره مدیریت شهری فعلی بعد از گفت‌و‌گو‌هایی که با میراث فرهنگی انجام شد امکان ساخت 4طبقه برای مالکان فراهم شد. با مجوز شورای شهر، وزارت کشور و بانک مرکزی، امکان انتشار 250میلیارد تومان اوراق مشارکت برای این محدوده وجود دارد. انعقاد قرارداد با بانک عامل در حال انجام است و در تابستان امسال این اوراق هم منتشر می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید