• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
شنبه 12 شهریور 1401
کد مطلب : 170374
+
-

نهضت ملی مسکن و الحاقات جدید به شهرها

گپ
نهضت ملی مسکن و الحاقات جدید به شهرها

الحاقات جدید به شهرها موضوع تازه‌ای نیست، اما با طرح موضوع نهضت ملی مسکن، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، سازمان ملی زمین و مسکن را مکلف کردند  تا زمین‌های مستعد توسعه شهری را با اولویت شهر‌های در حال تهیه طرح جامع شهری شناسایی و مقدمات الحاق آنها به شهر‌ها را فراهم کنند.
با این رویکرد، سال گذشته 3511.2هکتار زمین و امسال تا‌کنون 7807.8هکتار به شهرهای بالای 50هزار نفر اضافه شده است. 
معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران بررسی و تصویب الحاقات جدید در شهرهای بالای 50هزار نفر را بر عهده دارد، به همشهری می‌گوید: فرایند تغییر کاربری و الحاق اراضی دولتی در شهرهای زیر 50هزار نفر براساس مکاتبه مقام عالی وزارت و به‌منظور تسهیل تامین زمین بر ‌عهده استانداران گذاشته شده است. فرزانه صادق مالواجرد، با بیان اینکه تامین زمین مورد نیاز نهضت ملی مسکن در 3قالب ساخت شهر جدید و شهرک، بازنگری طرح‌های جامع شهری و توسعه سکونتگاه‌های شهری موجود در قالب الحاق به محدوده انجام می‌شود، می‌افزاید: سال گذشته در 3 قالب ذکر شده 3511.2هکتار زمین تخصیص یافت و امسال نیز تا‌کنون 7807.8 هکتار زمین انجام شده است. این فرایند همچنان ادامه دارد. به‌گفته وی، سازوکار تامین زمین مرتبط با نهضت ملی مسکن در شهرهای بالای 50هزار نفر با مصوبه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان و شورای‌عالی و در شهرهای زیر 50هزار نفر طبق مصوبه شورای‌عالی مسکن فقط با مصوبه شورای برنامه‌ریزی استان انجام می‌شود. 
صادق مالواجرد توضیح می‌دهد که در فرایند تصویب الحاقات جدید توجه ویژه به ملاحظات فنی و کارشناسی در دستور کار است که عدم‌الحاق در عرصه‌ها و حریم منابع آبی، مسیل‌ها، اراضی زراعی و کشاورزی، توسعه نیافتن شهر در بستر و حریم گسل، پرهیز از توسعه به سمت مراکز صنعتی و رعایت عوامل زیست‌محیطی، ممنوعیت توسعه مسکونی و الحاق به محدوده‌های تاریخی و باستانی، رعایت شیب مناسب در اراضی الحاقی، توسعه نیافتن اراضی در پهنه فرونشست، توسعه نیافتن محدوده شهری به سمت مراکز حساس و خطر زای واقع در حریم شهرها و رعایت اصول پدافند غیرعامل، پایین بودن هزینه آماده‌سازی و تامین زیرساخت‌های خدماتی و تامین سرانه‌های خدماتی در مقیاس محله تا شهر بنابر مساحت اراضی ازجمله آن‌هاست. معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی تأکید می‌کند همه اقدامات انجام شده درباره الحاقات جدید به شهرها پس از بررسی کارشناسی در کمیته‌های فنی ذیل شورای‌عالی شهرسازی و معماری در صحن شورای‌عالی مطرح و درباره آنها تصمیم‌گیری می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید