• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
شنبه 12 شهریور 1401
کد مطلب : 170365
+
-

بدرقه مسافران بهشت از مصلی

اجتماع بزرگ اربعینی‌ها همراه با تشییع پیکر مطهر 4شهید گمنام و بدرقه نیروهای خدمات شهری شهرداری تهران برگزار شد

گزارش
بدرقه مسافران بهشت از مصلی

آیین بدرقه خادمان و زائران راهپیمایی بزرگ اربعین با حضور شهردار تهران و عشاق اباعبدالله‌الحسین(ع) عصر پنجشنبه در مصلای امام‌خمینی(ره) برگزار شد. این مراسم با حضور بسیاری از هموطنان که علاقه‌مند به سفر کربلا و حضور در مراسم اربعین حسینی هستند و همچنین عده‌ای که برای بدرقه خودشان را به مصلی رسانده بودند، پُرشور انجام شد.
به گزارش همشهری، در این آیین موکب‌های حسینی برپا شد و از مهمانان اباعبدالله‌الحسین(ع) پذیرایی می‌کردند. خادمان، زائران و موکب‌داران همه آمده بودند تا همزمان با شهادت 3ساله کربلا از حضرت رقیه(ع) اذن خدمت در پیاده‌روی نجف تا کربلا را دریافت کنند. به بیانی، مصلای تهران میزبان کسانی بود که یا مسافر کربلا و نجف بودند یا دلداده بهشت. در این مراسم مرتضی طاهری مداح خاندان عصمت و طهارت به مرثیه‌خوانی پرداخت و گروه سنج و دمام‌زنی به اجرا پرداختند. حضور پیکر 4شهید گمنام زینت‌بخش این مراسم بود که با شعار «لبیک یاحسین» روی شانه خدمتگزاران اربعینی تشییع شدند.
خانواده‌های حاضر نیز با پرچم‌های سرخ و سربندهای منقش به «سلام بر مهدی» آمادگی خود را برای حضور در پیاده‌روی اربعین با فریاد «حیدر‌حیدر» اعلام می‌کردند.

خدمت‌رسانی فارغ از ملیت
به گزارش همشهری، شهردار تهران در حاشیه مراسم بدرقه موکب‌داران و خادمین اربعین گفت: «تجربه‌ای از گذشته وجود داشت و امسال مدیریت شهری مبتنی بر تجربیات گذشته، ارائه خدمات را کامل کرد.» علیرضا زاکانی ادامه داد: «خدمات متنوعی در حوزه سلامت، ایمنی و امنیت، نظافت و... در مرزهای نجف و مابین مواکب مسیر نجف به کربلا و همچنین کاظمین و سامرا برای زائران پیش‌بینی شده است.» 
شهردار تهران، برگزاری این مراسم را سنت حسنه‌ای به‌عنوان بدرقه زائران دانست و ابراز امیدواری کرد تا این سنت حسنه در آینده هم ادامه‌دار باشد. زاکانی روز چهارشنبه هفته گذشته هم در چهارمین جلسه ستاد اربعین شهرداری تهران تأکید کرده بود که باید مانند مردم عراق، خدمت‌رسانی شهرداری فارغ از ملیت زائران انجام شود.
بدرقه موکب‌داران اربعین حسینی بعد از اقامه نماز مغرب و عشا با برگزاری مراسم چاووشی‌خانی انجام شد. طبق برنامه‌ریزی ستاد اربعین کشور، هزارنفر از خادمان شهرداری تهران از طریق مرز مهران راهی شهرهای کربلا و نجف می‌شوند و 1500نفر نیز در ۵نقطه مرزی مشغول به خدمات‌رسانی خواهند شد.
به‌گفته دبیر کمیته خدمات شهری ستاد اربعین شهرداری تهران، بیشترین تردد زائران از مرز مهران انجام می‌شود. کامران زنگیشه در این رابطه گفت: «در مرز مهران که به‌طور معمول بیشترین تردد زائران اربعین حسینی از آن انجام می‌شود، شهرداری‌های منطقه ۵ و ۱۱ تهران به همراه شهرداری اراک حضور دارند. آنها مسئولیت نظافت و پاکسازی منطقه و ارائه خدمات شهری به زائران را برعهده دارند.» موضوع خدمات‌رسانی به زائران توسط کمیته خدمات شهری ستاد اربعین شهرداری تهران و مجموعه‌ شهرداری‌های کلانشهرها در 2کشور ایران و عراق صورت می‌گیرد تا زائران مشکل چندانی در سفر به عراق نداشته باشند.
زنگیشه با بیان اینکه در مرز شلمچه، شهرداری منطقه یک تهران به همراه شهرداری شیراز فعالیت می‌کنند، گفت: «ما در منطقه مرز شلمچه موکبی به نام «شهیدهمدانی» را برای پذیرایی از زائران اربعین حسینی ایجاد کرده‌ایم.» این مقام مسئول در ستاد اربعین با بیان اینکه ۴۰۰نفر از همکاران ما در شهرداری شیراز و ۱۵۰نفر از همکاران ما در شهرداری تهران ارائه خدمات به زائران در مرز شلمچه را برعهده دارند، ادامه داد: «در مرز چذابه شهرداری تهران و اهواز با همکاری حدود ۳۵۰نفر از همکاران مسئولیت پاکسازی و نظافت آن منطقه را برعهده گرفته‌اند.» او با اشاره به اینکه آتش‌نشانی نیز تدابیر مورد نیاز را برای مه‌پاشی و آب‌پاشی در مناطق مرزی به‌خاطر گرمای هوا پیش‌بینی کرده است، گفت: «در مرز خسروی نیز شهرداری منطقه۲۲ تهران ارائه خدمات را بر عهده دارد.» زنگیشه با بیان اینکه ما در شهرهای نجف، کربلا، کوفه، سامرا و کاظمین ارائه خدمات به زائران را بر عهده گرفتیم و کمیته خدمات شهری با کمک نیروهای شهرداری‌ها و نیروهای مردمی در این شهرها به زائران خدمات ارائه می‌کنند، تأکید کرد: «در مجموع ۲۸۰۰نیرو در این شهرها به ارائه خدمات مشغول خواهند بود.» نیروهای خدمات شهری ایران از ۱۵شهریور در 5شهر عراق مستقر می‌شوند و 29شهریور نیز این کشور را ترک خواهند کرد.

مکث
1200دستگاه اتوبوس خدمت‌رسان در اربعین حسینی
به‌گفته مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی، بالغ بر ۱۲۰۰دستگاه اتوبوس، خدمت‌رسان زائران در اربعین‌حسینی خواهند بود. بهرام نکاحی درباره تمهیدات این شرکت برای سرویس‌دهی به زائران گفت: «شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در تمامی مراسم‌ها در کنار مردم حضور دارد و در ماه صفر نیز تلاش می‌کنیم بهترین خدمات را ارائه دهیم.» او ادامه داد: «در تهران مراسم جاماندگان اربعین را خواهیم داشت که همکاران من از ۴۸ساعت قبل آمادگی را ایجاد می‌کنند تا جابه‌جایی مردم به بهترین نحو انجام شود.» نکاحی اضافه کرد: «در عراق هم با توجه به محدودیت‌هایی که وجود دارد می‌توانیم در بخش کوچکی کمک کنیم و در بحث حمل‌ونقل روی برادران عراقی حساب کرده‌ایم.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید