• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 10 شهریور 1401
کد مطلب : 170278
+
-

نجات محیط‌زیست در سفرهای استانی

یک‌بیستم کل بودجه سفرهای استانی قرار است برای مسائل محیط‌زیست 21استان کشور هزینه شود

گزارش
نجات محیط‌زیست در سفرهای استانی


سیدمحمد فخار-روزنامه‌نگار

سفرهای استانی فرصتی متفاوت برای رسیدگی میدانی به شرایط زندگی مردم کشور است. هر سال بودجه‌های دولتی با کمک بازوهای استانی و شهری تعریف می‌شوند و پس از عبور از فیلتر مجلس و نمایندگان هر شهر و روستا تصویب می‌شوند اما رخدادهای محیط‌زیستی و چالش‌‌های آن چنان فراگیر و بی‌برنامه پیش می‌روند که نیاز است در سطح بالاترین مقامات قوه مجریه بر آن نظارت میدانی داشته باشند و بودجه‌های فوری و مؤثر برای آن اختصاص دهند. تجربه بودجه‌های اختصاص‌یافته از صندوق ملی توسعه، در موضوع ریزگردها که طی سال‌های اخیر بارها صورت گرفته، نشانی از این مدعاست.
 ۲۰مرداد ماه امسال پرونده دور نخست سفرهای استانی هیأت دولت در حالی به پایان رسید که در این سفرها، مصوبات محیط‌زیستی متعددی به تصویب دولت رسید تا برای پیشبرد زندگی بهتر در شهرها و روستاها هزینه شود. در دور نخست سفرهای استانی رئیس‌جمهوری، ۵۶مصوبه محیط‌زیستی با اعتباری بیش از 631.5میلیارد تومان در ۲۱استان کشور به تصویب رسید.

توجه استانی سازمان
اما توجه رئیس‌جمهور تنها بخش تمرکز دولت بر اقدامات محیط‌زیستی نیست. علیرضا نورمحمدی، مشاور رئیس و معاون هماهنگی امور استان‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست به همشهری گفت: طی یک سال اخیر علی سلاجقه، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست به‌عنوان نماینده ویژه رئیس‌جمهور به ۱۳استان کشور شامل استان‌های هرمزگان، گیلان، مازندران، خراسان رضوی، البرز، قزوین، آذربایجان غربی، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، خراسان شمالی، مرکزی، همدان و کرمان سفر کرد.
مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در امور اجرایی افزود: طی این ۱۳سفر استانی معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست پذیرای ۴۲۸مکاتبه مردمی با سایر وزارتخانه‌ها و ۴۶۶گزارش ثبت‌شده در سامانه سامد در حوزه محیط‌زیست بود.
تعداد مصوبات سفرهای استانی ریاست‌جمهوری در حوزه سازمان حفاظت محیط‌زیست ۵۶مورد با اعتباری بیش از ۶۳۱میلیارد تومان بود که در ۲۱استان کشور به تصویب رسید.


مکث
سهم خیره‌کننده محیط‌زیست

۱۲هزار میلیارد تومان برای دور نخست مصوبات سفرهای استانی اختصاص یافته است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، برای مصوبات دور نخست سفرهای استانی رئیس‌جمهوری ۱۲هزار میلیارد تومان منابع از طرف سازمان برنامه و بودجه تخصیص داده شده تا به استان‌ها ابلاغ شود. در عین حال، اعتباری که برای محیط‌زیست در استان‌های کشور درنظر گرفته شده، 631.5میلیارد تومان است که نشان می‌دهد یک‌بیستم کل بودجه این سفرها قرار است برای مسائل 21استان کشور هزینه شود. این سهم در شرایطی خیره‌کننده به‌نظر می‌رسد که معمولا سهم محیط‌زیست در بودجه‌های سالانه کشوری کمتر از یک‌درصد است و بودجه‌دهی دولت در سفرهای استانی به محیط‌زیست نسبت به بودجه سالانه 5برابر شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید