• دو شنبه 7 خرداد 1403
  • الإثْنَيْن 19 ذی القعده 1445
  • 2024 May 27
چهار شنبه 9 شهریور 1401
کد مطلب : 170226
+
-

تیک تاج!

تمام ماجراهای انتخاباتی که شبانه لغو شد اما در نهایت و پس از برگزاری، مهدی تاج را به‌عنوان رئیس جدید فدراسیون معرفی کرد

تیک تاج!

هشتم شهریورماه بالاخره از راه رسید و رئیس جدید فدراسیون فوتبال هم سرانجام معرفی شد. این روز اما در فوتبال ایران برای همیشه به دلایلی متفاوت از انتخاب رئیس فدراسیون به یاد آورده شد. روند منجر به برگزاری این انتخابات، به‌مراتب عجیب‌تر و پیچیده‌تر از خود آن بود. ساعاتی قبل از شروع انتخابات برای تعیین رئیس جدید، 2نامزد در تلویزیون حاضر شدند تا در یک مناظره به مرور برنامه‌های‌شان برای تصدی پست ریاست بپردازند. نامزدی که از بیشترین شانس برخوردار بود اما به این برنامه نیامد تا عملا رقابتی بین بازنده‌های احتمالی این انتخابات شکل بگیرد. اتفاق مهم‌تر اما در شروع بامداد سه‌شنبه رخ داد؛ جایی که فدراسیون فوتبال با یک بیانیه مفصل و دور از انتظار، مجمع عمومی را لغو کرد و از برگزاری آن در زمان دیگری خبر داد. دبیرکل فدراسیون فوتبال با دلایلی گسترده و متعدد، به‌صورت رسمی اعلام کرد که مجمع تشکیل نمی‌شود و انتخاباتی در کار نخواهد بود؛ موضوعی که به‌نظر می‌رسد به‌طور مستقیم، با تأیید صلاحیت یک کاندیدا از سوی کمیته بدوی در ارتباط بود. تا اینجا همه‌‌چیز لغو شده بود و بیشتر از همه، شرایط برای نماینده‌های ای.اف.اسی در ایران و البته کاپیتان تیم ملی عجیب به‌نظر می‌رسید. احسان حاج‌صفی از یونان راهی ایران شد و قید تمرین با باشگاهش را زد تا در این انتخابات شرکت کند و به گزینه دلخواهش رأی بدهد اما ساعاتی قبل از برگزاری مجمع، با خبر لغو آن روبه‌رو شد. با این حال، این آخرین خبر مهمی نبود که در این بامداد عجیب و پرماجرا، روی خروجی وب‌سایت فدراسیون فوتبال درج شد. ساعت 3:51صبح، فدراسیون فوتبال اعلام که مجمع در همان زمان مقرر قبلی برگزار می‌شود و روال انتخابات نیز دستخوش تغییر نخواهد شد. ظاهرا هیأت‌رئیسه با تشکیل یک جلسه اضطراری، تصمیمی مخالف دبیرکل گرفته بود. این تصمیم هم اما کاملا قطعی به‌نظر نمی‌رسید، چرا‌که تردیدهایی درخصوص به‌رسمیت‌رسیدن هیأت‌رئیسه و کافی‌بودن اعضای آن وجود داشت. به هر حال، تصمیم هیأت‌رئیسه در نهایت عملی شد و نامزدها صبح سه‌شنبه ‌خودشان را به یکی از خبرسازترین مجامع تاریخ فدراسیون فوتبال در ایران رساندند. خبری از لغو انتخابات نبود و سرانجام مجمع، رئیس جدید فوتبال ایران را هم طبق پیش‌بینی‌ها انتخاب کرد.
 اینکه در ساعت‌های پرالتهاب منجر به انتخابات دقیقا چه اتفاقی رخ داد و چه جنگ قدرتی در فوتبال ایران شکل گرفت، سؤالی است که افراد مسئول باید به شکل شفاف و دقیق به آن پاسخ بدهند. به‌نظر می‌رسید از یک‌سو تلاش‌هایی برای جلوگیری از برگزاری مجمع انجام می‌شود تا پرونده‌های باز قضایی یک نامزد مورد بررسی دقیق‌تر قرار بگیرد و از سوی دیگر نیز فشاری به هیأت‌رئیسه وارد شد تا جلوی توقف انتخابات را بگیرد. نتیجه این کشمکش بامدادی نیز، نوعی بدبینی و سلب اعتماد عمومی نسبت به فوتبال در ایران بود. به هر حال اعضای مجمع همانطور که انتظار می‌رفت، رأی قاطعی به مهدی تاج دادند. فاصله تاج با سایر نامزدها آنقدر زیاد بود که انتخابات فدراسیون فوتبال حتی به دور دوم هم کشیده نشد. رئیس سابق فدراسیون فوتبال که با اعتماد‌به‌نفسی قابل‌توجه و نوعی اطمینان از پیروزی به صحنه آمده بود، برنده این کارزار شد و نبی و قنبرزاده را نیز به‌عنوان نواب رئیس معرفی کرد. با ورود ساکت به‌عنوان نماینده باشگاه‌ها هم، ترکیب اصفهانی‌ها در فدراسیون فوتبال دوباره شکل گرفت. این پایانی برای کشمکش‌های روزهای گذشته و همچنین بلاتکلیفی ادامه‌دار فدراسیون فوتبال ایران بود. انتخاب‌شدن مهدی تاج البته به تصمیم‌های زنجیره‌ای دیگری نیز گره خورد. وحید شمسایی در همان سالن برگزاری مجمع، رسما از هدایت تیم ملی فوتسال کنار کشید و دلیل این تصمیم را نیز کم‌توجهی تاج نسبت به فوتسال با وجود ریاست کمیته فوتسال آسیا عنوان کرد. او تأکید داشت که به‌دلیل تفاوت دیدگاه‌ها، علاقه‌ای به همکاری با فدراسیون جدید ندارد. خبر دوم یک روز پرماجرا برای فوتبال ایران نیز استعفای کامرانی‌فر از دبیرکلی فدراسیون بود. داور سابق فوتبال ایران که این اواخر در پست‌های مدیریتی فعالیت می‌کرد، ساعت‌های ملتهبی را پشت‌سر گذاشت. او رسما تمایل فدراسیون برای به تعویق افتادن مجمع را اعلام کرد اما بعد از شکست‌خوردن این درخواست، ناچار به ترک فدراسیون فوتبال شد. به‌نظر می‌رسد که یکی از نخستین اقدامات مهدی تاج، معرفی دبیرکل جدید برای فدراسیون خواهد بود؛ گزینه‌ای که حدس‌زدن نامش نیز چندان دشوار به‌نظر نمی‌رسد.
 بدون‌تردید این انتخابات، تأثیر مشخصی نیز روی آینده تیم ملی خواهد گذاشت. دقایقی بعد از انتخاب‌شدن مهدی تاج به‌عنوان رئیس جدید فدراسیون فوتبال، یک نماینده مجلس از قول او 3گزینه احتمالی هدایت تیم ملی را معرفی کرده است. کارلوس کی‌روش از بیشترین بخت برای انتخاب به‌عنوان سرمربی جدید برخوردار است و ظاهرا گزینه‌های دیگر نیز برانکو و امیرقلعه‌نویی خواهند بود. تاج تا امروز در گفت‌وگوهای مختلف از تمایل‌اش برای استفاده از تجربه کی‌روش صحبت کرده و هیچگاه حمایت قاطعی از دراگان اسکوچیچ نشان نداده است. در نتیجه شانس اسکو برای باقی‌ماندن روی نیمکت تیم ملی اصلا زیاد به‌نظر نمی‌رسد. با وجود این نخستین اظهارنظرهای میرشاد ماجدی بعد از شکست در انتخابات، شکاف در هیأت‌رئیسه را آشکار می‌کند. ماجدی رسما اعلام کرده که مخالف جدایی اسکوچیچ است و پای قرارداد مربیان خارجی دیگر را امضا نمی‌کند. در فاصله‌ای بسیار کوتاه تا برگزاری جام جهانی، این مسئله به یک بحران بزرگ دیگر در فوتبال ایران تبدیل خواهد شد. تا همین حالا هم زمان زیادی از دست رفته و یک درگیری و اختلاف عمیق دیگر، می‌تواند تهدید تازه‌ای برای تیم ملی در آستانه این تورنمنت حساس باشد.

دوران تازه ریاست فدراسیون فوتبال، بدون‌شک مهم‌ترین دوره کاری مهدی تاج در فوتبال ایران خواهد بود. او باید از یک‌سو با پرداخت جریمه پرونده ویلموتس را ببندد و از سوی دیگر، به مشکلات مالی پرشمار فوتبال ایران پایان بدهد. بازگرداندن استقلال و پرسپولیس به لیگ قهرمانان و بهبود شرایط دیپلماتیک فوتبال ایران نیز بخش دیگری از وعده‌های بزرگ این مدیر به‌حساب می‌آیند. حضور قدرتمندانه تیم ملی در جام جهانی، انتظار همه جامعه فوتبال ایران از فدراسیون جدید است؛ فدراسیونی که از دل یک شرایط ملتهب، بیرون آمده و باید ثبات را به فوتبال ایران برگرداند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید