• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
چهار شنبه 9 شهریور 1401
کد مطلب : 170147
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/lYjZj
+
-

فصل اصلاح بودجه

گزارش تحلیلی از عملکرد بودجه سال 1400شهرداری‌تهران که چراغ راه برنامه‌ریزی شهر برای سال آینده شده است

گزارش
فصل اصلاح بودجه

امیر شهرابی-مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران


بودجه سالانه در شهرداری‌ها عبارت است از برنامه جامع مالی که در آن تمام خدمات، فعالیت‌ها و اقداماتی که طی سال مالی قرار است انجام شود همراه با برآورد مبلغ و میزان مخارج و درآمدهای لازم برای تامین هزینه انجام آنها پیش‌بینی می‌شود و پس از تصویب شورای شهر قابل اجرا خواهد بود. شهرداری‌ها به‌عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی دارای بودجه مستقل از دولت بوده و به ارائه خدمات عمومی و متنوع شهری اعم از حمل‌ونقل، خدمات شهری، فضای سبز، شهرسازی، اجتماعی، فرهنگی و... اقدام می‌کنند. سال1400، سال تغییر مدیریت شهری پایتخت بوده است؛ سالی که با بودجه 48هزار و 883میلیارد تومانی شورای شهر پنجم آغاز شد و از میانه راه با ورود مدیریت جدید شهری ادامه یافت. بنا به اقتضائات و شرایط درآمدی شهرداری تهران و پیش‌بینی دور از انتظار برای تحقق بودجه‌1400، لایحه اصلاحیه به شورا ارائه شد و در نهایت بودجه به 37هزار و 700میلیارد تومان کاهش یافت.
علاوه بر آن، بخشی از تغییر و اصلاحیه‌ بودجه ناشی از سیاست‌ها و برنامه‌های مدیریت شهری جدید (شورای شهر ششم و شهردار) بوده است که طبیعتا با حضور تیم جدید مدیریت شهری، تغییر ریل و مسیر اداره کلانشهر ضرورت داشت. به لحاظ برنامه‌ها، سیاست‌ها و رویکردهای اداره شهر تغییرات ملموسی نسبت به دوره قبل و نیمه اول سال1400 اتفاق افتاد. بازگشت به روحیه خدمت‌رسانی، مدیریت جهادی، عدالت‌محوری و توجه به مناطق کم‌برخوردار، مدیریت آسیب‌های اجتماعی و توجه به اقشار آسیب‌پذیر، شفافیت مالی و تأکید بر پروژه‌های توسعه محله‌ای به‌عنوان سرفصل‌های اصلی شورای شهر ششم و شهردار تهران به‌طور جدی در دستور کار قرار گرفت. از دیگر ضرورت‌های اصلاحیه بودجه عدم‌برآورد دقیق مصارف و شرایط اقتصادی و لزوم تغییرات در بودجه سالانه در چارچوب ضوابط بوده است.
بنابراین اصلاحیه بودجه1400 برای واقعی کردن منابع و مصارف بودجه‌ای انجام شد. به‌طور کلی در دوره ششم مدیریت شهری کلانشهر تهران، تمرکز تخصیص منابع در قالب ردیف‌های اعتباری بودجه مصوب سال1400 بر مبنای شاخص‌هایی همچون عدالت‌محوری و توجه به مناطق کمتر برخوردار، خدمت‌رسانی به آحاد جامعه شهری به‌ویژه گروه‌های آسیب‌پذیر، هوشمندسازی، توسعه محله‌ای و... اصلاح شده است. در یک نمای کلی از کل بودجه 37هزار و 700میلیارد تومانی 1400حدود 98/8درصد از درآمدها و منابع و 88درصد هم مصارف بودجه محقق شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید