• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 8 شهریور 1401
کد مطلب : 170105
+
-

اینجا چراغی روشن است

ساخت و تجهیز سالن برای شهرهایی که بالای ۵۰هزار نفر جمعیت دارند‌

شهاب مهدوی-روزنامه‌نگار

ناوگان سینمایی کشور تجهیز می‌شود. ساخت و تجهیز سالن برای شهرهایی که بالای ۵۰هزار نفر جمعیت دارند، با توجه به تعداد شهرهای بدون سینما، می‌تواند یکی از مهم‌ترین دستاورد‌های دولت سیزدهم در حوزه سینما باشد. چندی پیش وزیر ارشاد وعده داد تا پایان سال‌آینده تعداد سالن‌های کشور به ۱۰۰۰سالن خواهد رسید. محمدمهدی اسماعیلی با اشاره به‌وجود ۶۳۸سالن نمایش فیلم در کشور، گفت: از برنامه‌های کوتاه‌مدت این دوره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت، افزایش تعداد سالن‌های نمایش سینماهای کشور به هزار سالن تا سال۱۴۰۲ خواهد بود. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به رویکرد و اولویت دولت مبنی بر تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام به‌جای کلنگ‌زنی جدید در سراسر کشور، تأکید کرد: «این وزارتخانه مصمم است تا در راستای این رویکرد و سیاستگذاری دولت، مبنا را بر تکمیل و ساخت و تجهیز طرح‌های فرهنگی و هنری نیمه‌تمام گذاشته تا از این طریق بتوانیم ضمن پایان‌دادن به اینگونه طرح‌‌های مانده از قبل، بلافاصله روی طرح‌های جدید برنامه‌ریزی کنیم و اقدامات بایسته را در دستور کار  قرار دهیم.»

روشن‌کردن چراغ سینما در شهرهایی که بالای ۵۰هزار نفر جمعیت دارند
حالا اما مدیران سینمایی دولت سیزدهم با اطمینان خاطر از پیگیری موضوع تجهیز و گسترش ناوگان سینمایی کشور خبر می‌‌دهند. معاون فناوری نوین و مطالعات سینمایی با اشاره به تلاش برای مدرن‌کردن سینماها بیان کرد:‌ دولت تلاش می‌کند در شهرهایی که بالای ۵۰هزار نفر جمعیت دارند، چراغ سینما را روشن کند. قادر آشنا ضمن ارائه گزارشی درباره عملکرد این معاونت، با اشاره به مهم‌ترین برنامه‌هایی که قرار است در این دولت در بخش سینما انجام شود، گفت: «مدرن‌کردن سینماهای ایران تلاش بعدی ما‌ست که بحث‌های تشویقی هم در این میان مدنظر داریم؛ در این راستا تسهیلاتی به بخش خصوصی و دولتی اختصاص دادیم تا کمک کنیم که به این سمت برود. در حوزه سینمایی در رابطه با زیرساخت‌ها اقداماتی را انجام خواهیم داد و در حوزه آموزشگاه‌های آزاد هنری‌ که مجموعه‌های مهمی محسوب می‌شوند، استانداردسازی کامل در رابطه با مکان، مدرسان، سرفصل‌ها و رتبه‌بندی را درنظر داریم.»

افزایش ۱۰۶ سالن به ظرفیت سینماهای کشور
اما این همه داستان نیست. هاشم میرزاخانی، مدیرعامل مؤسسه سینما شهر نیز با اشاره به حمایت گسترده دولت سیزدهم از زیرساخت‌های سینما، عنوان کرد: با اجرای سیاست‌های حمایتی از ابتدای دولت سیزدهم ساخت سینما در تهران و شهرستان‌ها رونق گرفته است، به‌طوری که از تیر‌ماه سال۱۴۰۰ تاکنون تعداد ۱۰۶سالن جدید به بهره‌برداری رسیده ‌و هم‌اکنون نیز ۳۰۰سالن دیگر هم در مراحل مختلف ساخت قرار دارند که از این تعداد ۸۰سالن آماده افتتاح هستند یا در مراحل نهایی آماده‌سازی‌ قرار دارند. مدیرعامل مؤسسه سینما شهر همچنین به ساخت ۸سینمای جدید با ۳۸سالن که در مراحل پایانی کار هستند، اشاره کرد و گفت: از آنجا که استفاده از فضاهای موجود و بهینه‌کردن آنها از وظایف مؤسسه سینما شهر است، بازسازی و چند‌سالنه‌شدن آنها (تبدیل به پردیس سینمایی) در دستور کار قرار دارد. هم‌اکنون در کشور ۳۵۰سینما با ۶۸۲سالن وجود دارد و هم‌اکنون ۱۵پروژه با ۴۴سالن نمایش در حال بازسازی است که با توجه به سرعت مناسب بازسازی پیش‌بینی می‌شود که این سینماها تا پایان سال۱۴۰۱ به سالن‌های فعال کشور اضافه شوند. میرزاخانی با توضیح اینکه در یک سال گذشته قرارداد حمایتی ۱۴پروژه با ۴۲سالن تنظیم شده درباره اقدامات صورت‌‌گرفته در حوزه گسترش زیرساخت‌های سینما در سراسر کشور نیز گفت: تجهیز سالن‌های مجتمع‌های فرهنگی و تبدیل آنها به سینما نیز از دیگر فعالیت‌های مؤسسه سینما شهر است. هم‌اکنون ۸۹ مجتمع فرهنگی ارشاد در سراسر کشور تجهیز و راه‌اندازی شده ‌و در یک سال گذشته ۳سالن دیگر در شهرهای خاش و نیک‌شهر و زابل تجهیز شده است. مدیرعامل مؤسسه سینما شهر با اشاره به ارتقای تجهیزات فنی سینماهای تحت پوشش این مؤسسه در یک سال گذشته، افزود: هم‌اکنون ۱۴سالن به تجهیزات لیزری مجهز شده و ۳۰سالن دیگر هم در دست اقدام و انجام خدمات فنی است. وی با توضیح اینکه سیاست ساخت سینما در شهرهای فاقد سینما در دستور کار قرار گرفته و به‌طور جدی دنبال می‌شود، گفت: این سینماها توسط شهرداری‌ها با حمایت سازمان سینمایی تجهیز و آماده می‌شود. نقشه‌های معماری توسط مؤسسه کارشناسی می‌شود و درصورت تأیید، قرارداد حمایت به شهرداری مربوطه منعقد می‌شود.
به‌گفته وی، ‌ ۲۸پردیس با ۹۰سالن در دستور کار قرار دارد که ۷پروژه با ۲۳سالن دارای کارگاه فعال است و یک‌پروژه هم در نجف‌آباد به‌زودی افتتاح می‌شود. مدیرعامل مؤسسه سینما شهر در ادامه به اقدامات انجام‌شده در حوزه سینماها بعد از شیوع بیماری کرونا پرداخت و تصریح کرد: در نخستین سال فعالیت دولت سیزدهم و با توجه به وضعیت کشور و بیماری کرونا و لزوم از‌سرگیری فعالیت سینماها، مؤسسه سینما شهر درخصوص حمایت از سالن‌های سینما و فیلم‌های اکران‌شده مصوبات شورای کرونای سازمان را اجرا کرده است. خوشبختانه در یک سال گذشته با توجه به رونق دوباره سینماها و فروش مناسب آنها به‌خصوص در ۷ماه گذشته به‌نظر می‌رسد سازوکار اکران به مسیر طبیعی برگردد. مؤسسه سینما شهر همچنان از عملیات آماده‌سازی‌ فیلم‌ها در استودیوهای فنی حمایت می‌کند. ‌ این مؤسسه در بازه زمانی یک سال گذشته از ۳۹فیلم حمایت کرده است.‌

این خبر را به اشتراک بگذارید