• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 31 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16986
+
-

ارتباط بانک‌های مرکزی اروپا با ایران ادامه دارد


رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: ارتباط بانک‌های مرکزی اروپا با بانک مرکزی ایران ادامه دارد و روند مذاکرات با اتحادیه اروپا در آینده وضعیت روشن‌تری برای تصمیم‌گیری در اختیار مسئولان قرار خواهد داد. به گزارش ایرنا، ولی‌الله سیف، خروج یکجانبه آمریکا از برجام را کم‌هزینه‌ترین روش برای ایران خواند و گفت: مذاکره ایران و اروپا حول محور حضور ایران در برجام ادامه دارد و در این گفت‌وگو‌ها روابط بانکی دوجانبه نیز مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

سیف درباره برخی مسائل مطرح شده درباره برجام گفت: با توجه به فضای بین‌المللی نظام کنترلی ادامه خواهد داشت و باید شرایط را درک کرد چون مشخص نیست چه اتفاقی خواهد افتاد. البته مذاکراتی که در جریان است می‌تواند در این زمینه مشخص کند که چه اتفاقاتی در آینده خواهد افتاد.  رئیس‌کل بانک مرکزی تأکید کرد: تصور ترامپ این بود که به محض خروج آمریکا از برجام، ایران نیز خارج خواهد شد و در آن زمان می‌توانند رفتارهای مدنظر خود را انجام دهند. از نظر ما خطرات آمریکایی‌ها و مشکلاتی که می‌توانستند ایجاد کنند، با خروج به هزینه کمتری انجامید ولی به‌معنای آن نیست که همه‌‌چیز به خوبی جلو خواهد رفت.

او با اشاره به مذاکره اروپایی‌ها با ایران تأکید کرد: اروپایی‌ها در حال بررسی این موضوع هستند که چگونه می‌توانند خسارت‌های ناشی از خروج آمریکا از برجام را جبران کنند. مذاکرات هم‌اکنون حول این محور می‌گردد و از بانک مرکزی نیز تیم فنی در گفت‌وگوها حضور دارد.

به گفته سیف، اروپایی‌ها از نظر سیاسی به‌دنبال آن هستند که ایران را راضی کنند که در برجام بماند اما از بُعد فنی و تکنیکال برای اروپایی‌ها احساس می‌شود که کار سخت باشد؛ ‌البته باید مذاکرات به جلو برود تا مشخص شود. یکی از بحث‌های جدید که قبلا نبود این است که شبکه بانک‌های مرکزی اروپا با ایران همکاری کنند.

رئیس‌کل بانک مرکزی تأکید کرد: در مورد بانک‌های مرکزی مشکلات کمتری در برقراری ارتباط وجود دارد چون در مذاکرات با بانک‌ها، ممکن است برخی سهامداران آمریکایی و... نیز وجود داشته باشند که موانعی در این زمینه ایجاد کنند.

سیف با بیان اینکه دشمنان نظام درپی ایجاد التهاب در کشور هستند، گفت: گزارش‌هایی به معاون اول رئیس‌جمهور مبنی بر دخالت کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در التهابات ارزی پایان سال گذشته و اوایل سال‌جاری‌ ارائه شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید