• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 6 شهریور 1401
کد مطلب : 169839
+
-

همه‌‌چیز درباره گذرنامه اربعین

بسیاری از شهروندان در ایام اربعین حسینی مشتاق سفر به عراق و زیارت عتبات عالیات هستند اما گذرنامه ندارند یا اینکه گذرنامه‌شان اعتبار ندارد. این افراد چطور می‌توانند گذرنامه دریافت کنند؟ 

برای تمدید گذرنامه چه مدارکی لازم است؟
مدارک مورد نیاز برای تمدید گذرنامه، شناسنامه، کارت ملی و خود گذرنامه منقضی یا دارای اعتبار زیر ۶ماه است. پس از مراجعه به مراکز صدور گذرنامه و ارائه مدارک هویتی، اطلاعات شما به‌روزرسانی شده و پس از درج مهر تمدید پلیس روی گذرنامه، همانجا گذرنامه به شما تحویل داده می‌شود. افرادی که تاریخ گذرنامه 10ساله آنها منقضی شده، به شرط سالم‌بودن مدارک گذرنامه، می‌توانند ضمن مراجعه به پلیس مهاجرت و گذرنامه در مراکز استان‌ها و نیز پلیس اطلاعات در فرماندهی انتظامی شهرستان‌ها ضمن تحویل گذرنامه منقضی‌شده، نسبت به درخواست تمدید آن اقدام کنند.

چقدر هزینه کنیم؟
از دیروز تمدید گذرنامه‌هایی که کمتر از 6ماه اعتبار دارند یا از ششم شهریور سال۹۱ صادر شده و نسبت به تعویض آن اقدامی انجام نشده و منقضی شده‌اند، آغاز شده است. این تمدید به‌صورت رایگان و صرفا برای سفر به کشور عراق و عتبات عالیات در ایام اربعین انجام می‌شود.

برای دریافت گذرنامه باید به کجا مراجعه کنیم؟
متقاضیان دریافت گذرنامه در شهر تهران می‌توانند به اداره گذرنامه و 130دفتر پلیس+10 مراجعه کنند. در استان تهران در 5مرکز ستارخان، پلیس گذرنامه فاتب در خیابان کوه نور، شهرری، شهرستان ورامین و شهرستان شهریار این خدمات انجام می‌شود. در شهرستان‌ها نیز تمدید گذرنامه فقط در ادارات گذرنامه و پلیس امنیت عمومی انجام می‌شود.

چطور برگ گذرموقت اربعین دریافت کنیم؟
این برگ گذر موقت یک‌بارمصرف است اما فرایند صدورش متفاوت است. شهروندانی که گذرنامه ندارند از دیروز (شنبه) با مراجعه به پلیس+10 می‌توانند یا درخواست صدور گذرنامه بدهند و هزینه آن را بپردازند و یا اینکه درخواست صدور «برگ گذر موقت» ‌کنند که تنها هزینه صدور آن هزینه پست است. فرایند صدور 24ساعت طول می‌کشد اما تا زمانی که از طریق پست به‌دست درخواست‌کننده برسد، بین 48 تا 72ساعت زمان می‌برد.

دانش‌آموزان و دانشجویان چه کنند؟
افرادی که ممنوع‌الخروج هستند می‌توانند برای رفع ممنوعیت خود به سازمان و اداره‌ای که از سوی آن ممنوع‌الخروج شده‌اند مراجعه کرده و درصورت رفع موانع، برای خروج از مرز و سفر به عراق اقدام کنند. اما طلاب، دانشجویان و دانش‌آموزانی که قصد سفر به کربلا دارند، می‌توانند با ارائه نامه از محل تحصیل خود با استفاده از گذرنامه و برگ گذر موقت از مرز خارج شوند.

اگر گذرنامه و برگه عبور موقت نداشته باشیم چه می‌شود؟
در مرزها به هیچ عنوان تمدید گذرنامه صورت نخواهد گرفت و مردم با گذرنامه فاقد اعتبار هرگز به مرزها مراجعه نکنند؛ چراکه از ورود آنها به خاک عراق جلوگیری خواهد شد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید