• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
یکشنبه 6 شهریور 1401
کد مطلب : 169786
+
-

سخنگوی شورای نگهبان:

طرح شفافیت هنوز تأیید نشده است

سخنگوی شورای نگهبان گفت: طرح شفافیت قوای ۳ گانه با اصلاحاتی که در مجلس انجام شد، اکثر ایرادات آن برطرف شد اما هنوز چند ایراد باقی مانده است.
به گزارش همشهری، هادی طحان‌نظیف در جمع خبرنگاران با اشاره به آخرین تصمیمات شورا درباره طرح شفافیت قوای 3گانه و دستگاه‌های اجرایی افزود: طرح شفافیت قوای سه‌گانه، دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها در جلسه اخیر شورای نگهبان بررسی و با اصلاحاتی که در مجلس انجام شد، بیشتر ایرادات این طرح برطرف شد اما، از نظر شورای نگهبان هنوز چند ایراد در مورد این طرح باقی‌مانده است.
وی با بیان اینکه ایرادات و ابهامات شورای نگهبان به طرح شفافیت قوای سه‌گانه 3مورد است، افزود: هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام هم ایراداتی به این طرح گرفته بود و اخیراً هم نامه‌ای به ما دادند و در این نامه آمده است که اکثر ایرادات آنان همچنان به قوت خودش باقی است. ما این ایرادات را به مجلس ارسال می‌کنیم تا اصلاح شود.‌طحان‌نظیف تصریح کرد: مصوبه مجلس درباره طرح مدیریت داده‌ها و اطلاعات ملی در جلسه شورای نگهبان بررسی شد که اکثر ایرادات و ابهامات ما برطرف شده است.
وی درباره ایرادات این شورا به طرح تفکیک وزارت صمت که یک‌بار در مجلس دهم مورد بررسی قرار گرفته بود، اظهار داشت: نسبت به وزارت بازرگانی، شورای نگهبان سال ۹۸ به اصل مصوبه ایراد وارد نکرد، اما نسبت به حدود صلاحیت وزارت بازرگانی و تداخل آن با وظایف وزارت جهادکشاورزی ایراداتی وارد کرده بودیم که آن ایرادات همچنان باقی است.
طحان نظیف تأکید کرد: اگر مجلس این ایرادات را رفع کند، شورای نگهبان ایرادی نسبت به این طرح ندارد. البته در ارتباط با بار مالی این طرح، دولت‌های دوازدهم و سیزدهم مشکلی با تأمین بار مالی نداشتند. اینکه طرح یا لایحه تفکیک وزارت صمت و تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس رسیدگی شود، موضوعی است که مجلس و دولت باید درباره آن تصمیم بگیرند.
سخنگوی شورای نگهبان درباره تکرار چندین باره ادغام و تفکیک وزارت صمت از ابتدای انقلاب تاکنون، گفت: از ابتدای انقلاب موارد متعددی وجود داشته که وزارتخانه‌هایی تفکیک یا ادغام شده‌اند که شورای نگهبان به ضوابط شرعی و قانونی ازجمله بار مالی طرح‌ها تمرکز دارد و اساساً در مسائل کارشناسی یا ضرورت ادغام یا تفکیک یک وزارتخانه ورود نمی‌کند.
طحان‌نظیف در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه از نظر شورا توافقی که در چارچوب برجام در حال نهایی شدن است باید در مجلس تصویب شود یا خیر، گفت: از نظر قانونی شورای نگهبان مصوبات مجلس را بررسی می‌کند البته تاکنون چیزی در این خصوص در مجلس تصویب نشده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید