• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
یکشنبه 6 شهریور 1401
کد مطلب : 169779
+
-

بحران در خانه سینما

اختلافات به اوج رسید

شهاب مهدوی _ روزنامه‌نگار

تنها چند ساعت بعد از انتشار مصاحبه محمدعلی نجفی با خبرگزاری مهر که در آن به‌احتمال استعفای او از ریاست هیأت‌مدیره خانه سینما اشاره شده بود، ایسنا متن استعفای او را روی خروجی خود گذاشت. به این ترتیب نجفی بر تردیدهایش غلبه و عطای کار صنفی را به لقایش سپرد. پیش از این منوچهر شاهسواری هم از مدیرعاملی خانه سینما استعفا داده بود؛ استعفایی که نجفی از پذیرش آن امتناع کرد، ولی در نهایت طولی نکشید که خودش هم راه او را رفت. در متن مصاحبه نجفی با مهر می‌توان ردپای محسوس اختلافات داخلی هیأت‌مدیره خانه سینما را مشاهده کرد. یکی از مسائلی که باعث دلخوری نجفی شده رسانه‌ای شدن خبر استعفای منوچهر شاهسواری است و لحن مصاحبه از اختلافات گسترده میان اعضای هیأت‌مدیره حکایت دارد. در متن استعفای نجفی به عدم‌تمایل برخی از اعضای هیأت‌مدیره برای برگزاری انتخابات اشاره شده که ریشه‌اش را باید در همین اختلافات جست‌وجو کرد. همچنین در متن استعفای نجفی به موضوع دخالت وزارت ارشاد در امور صنفی هم اشاره شده است: «با توجه به دوگانگی و تشتت مستمر در تصمیم‌گیری‌های هیأت‌مدیره و همچنین شائبه دخالت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که منجر به جمود، سکون و دفع انجام وظایف محوله صنفی هیأت‌مدیره و بالاخره استعفای مدیرعامل محترم خانه سینما گردیده است، اینجانب به‌عنوان رئیس و مسئول هیأت‌مدیره نیز، استعفای خود را از عضویت در این هیأت اعلام می‌کنم تا مشخص شود که نماینده کانون کارگردانان و منتخب مجمع عمومی محترم خانه سینما نمی‌تواند کارشکنی اقلیت جریان‌های متأثر از دخالت‌های خارج از صنف و مخالف موجودیت فراگیر خانه سینما را همراهی کند.
در شرایط خطیر کنونی و با خطراتی که بقای صنف را تهدید می‌کند و از آنجایی که برخی اعضای محترم هیأت‌مدیره تمایلی به برگزاری انتخابات ندارند، این تصمیم به جهت حفظ شأن رأی مجمع عمومی محترم اصناف سینمایی به این‌جانب است که انتظار تصمیمات عادلانه، من‌جمله برگزاری یک انتخابات جامع و عادلانه و با شرکت همه صاحبان حق در اصناف تشکیل‌دهنده خانه سینما را دارند و امید است با فراهم شدن زمینه انتخاباتی مستقل و عاری از تأثیرات خارج از صنف، هیأت‌مدیره‌ای کارآمد و صاحب اراده صنفی که در برگیرنده آرای همه اصناف ذی‌نفع باشد، بتواند اداره خانه سینما را برعهده گیرد.»

استعفای دیرهنگام
در متن استعفای نجفی بر مشکلاتی که از درون و بیرون به خانه سینما تحمیل شده، تأکید شده است؛ اختلافات داخلی که ظاهرا ریشه‌اش به درگیری‌های تشکل‌های موازی تهیه‌کنندگان بازمی‌گردد و موضوع دخالت وزارت ارشاد در انتخابات هیأت‌مدیره هم کار را به بررسی صلاحیت نامزدها کشانده است. درحالی‌که به‌نظر می‌رسید مدیریت خانه سینما به روال سال‌های اخیر سعی در تعامل حداکثری با وزارت ارشاد را دارد در نهایت داستان استعفاها پیش آمد که بخشی از آن را می‌توان به‌حساب فشار بدنه سینما گذاشت. یک سوی نارضایتی عمومی سینماگران از شرایط موجود، به عملکرد خانه سینما بازمی‌گردد؛ اینکه واکنش‌های جامعه اصناف سینمایی کشور به موضوعات روز سینما انفعالی بوده است. 

پای اتحادیه تهیه‌کنندگان در میان است؟ 
در این میان برخی از رسانه‌ها موضوع دخالت وزارت ارشاد در امور صنفی را چندان مهم ارزیابی نمی‌کنند و ریشه اختلافات را در داخل می‌دانند. فارس در تحلیلی چنین به ماجرا پرداخته است: «پشت پرده تمامی اتفاقات مثبت و منفی خانه سینما جلسه‌ای است که با شرکت اعضا و به‌عنوان پیش‌جلسه انتخابات هیأت‌مدیره برگزار شده است. برخی از پیش‌بینی‌ها حاکی از احتمال استعفای برخی دیگر از اعضای هیأت‌مدیره به‌منظور کاهش تعداد اعضا و عدم‌امکان برگزاری مجمع عمومی است که احتمالا به‌وسیله بهمن اردلان شروع خواهد شد. اما دلیل همه این مشکلات چیست؟ محمدعلی نجفی که خود تا چندی پیش استعفای مدیرعامل را هم پذیرفته‌نشده می‌دانست و تلاش بر اجرای هرچه سریع‌تر انتخابات هیأت‌مدیره داشت به چه دلیلی از دور اتفاقات خانه سینما کنار کشید؟ بررسی‌ها نشان می‌دهد اختلاف‌نظری میان خود اعضای هیأت‌مدیره خانه سینما بر آتش آینده مبهم این صنف سینمایی دمیده است. دعوا بر سر اتحادیه تهیه‌کنندگان است که به‌دلیل نداشتن شناسه، امکان حضور قانونی در مجمع عمومی خانه سینما را ندارند. اعتراض آقایان ابوالحسن داوودی و غلامرضا موسوی از اعضای این اتحادیه و درخواست برای حضور در مجمع شروع این دعواها بوده و ممکن است ادامه آن به نهم شهریور و موعد انتخابات هیأت‌مدیره خانه سینما هم برسد. اما درنهایت به‌نظر انتخابات نهم شهریورماه نقطه پایانی بر جنجال همیشگی دوره اخیر خانه سینما بوده و ورود اعضای جدید شروعی دوباره بر خانه سینما خواهد بود. نهادی که با شرح وظایف صنفی تشکیل‌شده و چندی است مأموریت اصلی خود را فراموش کرده است، بیمه سینماگران از خانه سینما به صندوق اعتباری هنر سپرده‌شده و دیگر شاهد فعالیت آن برای تسهیلگری در ساخت و اکران فیلم‌ها، مخصوص برای فیلم اولی‌ها نیستیم؛ حتی خیلی وقت است اطلاعیه‌ای برای برگزاری دوره‎ای آموزشی برای ارتقای سطح دانش سینماگران از طرف خانه منتشر نشده است و به‌جای تمامی این فعالیت‌های صنفی، بزرگ‌ترین نهاد صنفی سینماگران به انتشار بیانیه‌های مختلف بسنده کرده است.»

علامت سؤال مقابل برگزاری انتخابات هیأت‌مدیره خانه سینما
دوم مردادماه نخستین موعد برگزاری مجمع و همچنین انتخابات هیأت‌مدیره خانه سینما بود که این جلسه 2ساعت قبل از برگزاری با نامه‌ای از وزارت ارشاد ‌ و به تعویق افتاد. مطابق گفته محمدعلی نجفی، رئیس هیأت‌مدیره خانه سینما این نامه به لزوم تأیید صلاحیت شدن نامزدهای این هیأت‌مدیره توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره می‌کرد. 
درنهایت و بعد از اعلام عدم ‌برگزاری انتخابات خانه سینما محمدعلی نجفی در تاریخ ۲۶مردادماه سال‌جاری طی مصاحبه‌ای، تاریخ ۹شهریورماه را به‌عنوان تاریخ انتخابات هیأت‌مدیره خانه سینما اعلام کرد و تمامی نامزدها را تأیید شده دانست. 

این خبر را به اشتراک بگذارید