• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 2 شهریور 1401
کد مطلب : 169528
+
-

مناسب‌سازی‌ در منطقه صنعتی

شهرسازی
مناسب‌سازی‌ در منطقه صنعتی

حسین کاشانی‌پور- شهردار منطقه 21

منطقه 21 از دیرباز به محدوده صنعتی تهران مشهور بوده است. با قوام و رونق گرفتن زندگی شهری در تهران قدیم، نیازهای شهر از طریق صنایع به‌ویژه صنایع نزدیک به شهر تهران تامین می‌شد.
 برخی از صنایع قدیمی به‌صورت سنتی در محور و محدوده بازار و مرکز شهر شکل گرفتند و برخی دیگر از صنایع به‌عنوان صنایع نو و کارخانه‌ها در اطراف شهرها ایجاد شدند. منطقه 21نیز به‌عنوان منطقه صنعت و سکونت از اوایل دهه 40به‌طور جدی شروع به شکل گرفتن کرد.
این منطقه در نخستین طرح جامع شهر تهران به‌عنوان پهنه اصلی استقرار کارخانجات صنعتی و فعالیت‌های وابسته به آن درنظر گرفته شده است؛ بنابراین جمعیت شناور روزانه منطقه 21که غالبا کارگران و کارمندان کارخانجات و صنایع هستند، این محدوده را به یکی از مناطق پرجمعیت شهر تهران تبدیل کرده و همین عامل مسئله مناسب‌سازی و دسترس‌پذیر بودن معابر آن را بیش از پیش پراهمیت ساخته است.
با توجه به این موضوع، معاونت فنی و عمرانی منطقه با تکیه بر دستورالعمل‌های مناسب‌سازی معابر، مراکز تفریحی و ساختمان‌های عمومی و اداری، شروع به عملیات عمرانی در این رابطه کرد. بر این اساس، مناسب‌سازی معابر اصلی و پرتردد منطقه ازجمله بلوار گلها، بلوار یاس، بلوار شاهد و خیابان شهید رجایی که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند در اولویت برنامه‌های شهرداری منطقه 21قرار گرفت. همچنین مناسب‌سازی بوستان‌های لاله، شهدای گمنام، الزهرا، بانوان و به‌گل نیز در دست اجرا قرار دارد. همینطور عملیات مناسب‌سازی ساختمان‌های سراهای محله تهرانسر شمالی، شرقی و غربی در دست اقدام است. در همین راستا، مناسب‌سازی ورودی و خروجی بوستان‌ها برای دسترسی آسان‌تر معلولان و افراد کم‌توان از خدمات تفریحی و ورزشی بوستان‌ها، مناسب‌سازی ساختمان‌های عمومی و مراکز اداری با تهیه و نصب نرده راه‌پله، راه‌اندازی زنگ خدمت، مناسب‌سازی سرویس‌های بهداشتی برای شهروندان توان‌یاب، اصلاح رمپ‌ها و... از مهم‌ترین اقدامات منطقه در سال‌های 1400و 1401 به شمار می‌رود.

این خبر را به اشتراک بگذارید