• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 28 تیر 1401
کد مطلب : 166222
+
-

رفع خطر انقراض از سر گاندوها

با ورود یک شرکت دانش‌بنیان به تکثیر و پرورش تمساح پوزه کوتاه ایرانی، خطر انقراض از سر اینگونه نادر رفع می‌شود. در سال‌های اخیر به‌دلیل خشکسالی و تغییر شرایط اقلیمی، بسیاری از گونه‌های بومی جانوری کشورمان، در معرض آسیب و انقراض قرار گرفته‌اند. گاندو، تمساح پوزه‌کوتاه ایرانی یکی از این‌گونه‌هاست؛ خزنده زیبا و نادری که زیستگاه اصلی آن رودخانه‌های سرباز، باهوکلات و هوتک‌های دشتیاری در استان سیستان و بلوچستان است.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، در استان سیستان و بلوچستان، با هدف جلوگیری از نابودی نسل تمساح پوزه‌کوتاه، یک شرکت دانش‌بنیان، به حوزه تکثیر و پرورش این جانور ورود کرده و با فراهم کردن شرایط نگهداری و تولید‌مثل علمی آن، جمعیت گاندو رو به افزایش گذاشته است. مزرعه پرورش تمساح در چابهار که نخستین زیستگاه مصنوعی در کشور ماست، یک بانک ژن و جمعیت پشتیبان مناسب برای فراوانی طبیعی گاندو در منطقه ایجاد کرده که سبب رفع نگرانی‌ها درباره انقراض این‌گونه شده است. تولید‌مثل گاندو در شرایط عادی در طبیعت 2درصد است اما در این مزرعه، تولید مثل گاندو به 100درصد رسیده‌است.
تیر97 بود که روزنامه همشهری در گزارشی از خطر انقراض گونه‌ای از تمساح‌ها خبر داده و اعلام کرده بود خشکسالی بی‌سابقه بلوچستان مهم‌‎ترین تهدید برای بیش از ۵۰۰ سر تمساح پوزه‌کوتاه تالابی(گاندو) است که این جانور را در خطر انقراض در یکی از زیستگاه‌های اصلی خود یعنی ایران قرار داده است. در محدوده سواحل مکران جانوران مختلفی زندگی می‌کنند که عمده‌ترین آنها در منطقه حفاظت‌شده، تمساح پوزه‌کوتاه تالابی یا به زبان محلی گاندو است. محدوده حفاظت‌شده گاندو بیش از ۴۶۵ هزار هکتار است و بنا به سرشماری‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست علاوه‌ بر ۵۰۰ سر تمساح گاندو در این محدوده گونه‌های مهم جانوری نظیر خرس سیاه، کاراکال، جبیر، سنجاب، لاک‌پشت سبز، سارگپه و عقاب زندگی می‌کردند. این محدوده از سال۱۳۴۹ به‌عنوان منطقه حفاظت‌ شده اعلام‌ شده بود. این منطقه در محدوده شهرستان‌های چابهار و سرباز شامل رودخانه‌های باهوکلات، سرباز، کاجو و برکه‌های پیر سهراب، آزادی، کلانی، درگس، گزمنزل، هوت کت و سد پیشین است. از سویی ساخت سدهای غیراصولی در این منطقه، انقراض گاندو را تسریع کرده بود. گاندو به‌خاطر تصمیمات غیرکارشناسی و یا قهر طبیعت در خطر انقراض قرار داشت. اما ورود این شرکت دانش‌بنیان توانست علاوه بر خارج کردن این‌گونه از فهرست در خطر انقراض، موجب عواید اقتصادی برای این شرکت شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید