• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
شنبه 29 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16607
+
-

انصراف به‌خاطر ترس از محرومیت

لیلی خرسند| تیم والیبال دانش‌آموزی ایران در جام‌جهانی شرکت نمی‌کند. جام‌جهانی 2018 از اواسط خرداد در جمهوری چک آغاز می‌شود اما ایران از حضور در این جام انصراف داده است. طبق خبری که در کانال‌های تلگرامی و سایت‌ها منتشر شده، دلیل انصراف، حضور تیم رژیم صهیونیستی در این مسابقات است اما فدراسیون دانش‌آموزی این خبر را رد می‌کند و مدعی است تیم فقط به خاطر مسایل فنی به این رقابت‌ها اعزام نمی‌شود. 
روز پنج‌شنبه بود که سایت طرفداری به نقل از هیات والیبال تهران این خبر را اعلام کرد و همزمان کانال‌های تلگرامی هم این خبر را منتشر کردند. تحلیل‌ها درباره این خبر متفاوت بود. بحث اصلی این بود که قرعه‌کشی مسابقات انجام شده و ایران و رژیم صهیونیستی در دو گروه جدا قرار گرفته‌اند اما ایران چون نگران است رژزیم صهیونیستی از گروهش صعود کند، ترجیح داده است تیم اعزام نکند. والیبال دانش‌آموزی ایران سابقه قهرمانی و نایب‌قهرمانی در این جام را دارد و حتی ستارگانی نظیر محمد موسوری و منصور زادون را به والیبال ایران معرفی کرده است. کارشناسانی که تایید می‌کنند کناره‌گیری ایران از مسابقات به‌خاطر حضور رژیم صهیونیستی بوده، این انصراف را منطقی نمی‌دانند. آنها می‌گویند والیبال رژیم صهیونیستی در حدی نیست که از گروهش صعود کند و ایران را تهدید کند ولی در مقابل آنها هم هستند کسانی که این نگرانی را به‌جا بدانند. در همه مسابقاتی که ورزشکارانی ایرانی با نمایندگان رژیم صهیونیستی هم گروه شده‌اند، ایرانی‌ها به بهانه‌های مصدومیت از رودررو شدن با آنها انصراف داده‌اند. در ورزش‌های انفرادی مصدوم شدن ورزشکار و گرفتن تائیدیه پزشکی دشوار نیست اما در ورزش‌های گروهی،‌ نمی‌شود مدعی شد همه بازیکنان تیم در یک زمان مصدوم شده‌اند. در بازی‌های پارالمپیک 2008 پکن تیم بسکتبال با ویلچر ایران به بهانه مسمومیت تیم از ادامه مسابقات انصراف داد اما کمیته بین‌المللی المپیک به‌دلیل این که انصراف ایران رودررو نشدن با رژیم صهیونیستی بود، بسکتبال با ویلچر را به مدت 5سال محروم کرد. 
غیبت ایران در این جام قطعی است اما فدراسیون ورزش‌های دانش‌آموزی دلیل این غیبت را رژیم صهیونیستی نمی‌داند. حسین بابویی، رئیس این فدراسیون به همشهری می‌گوید: «این خبر صحت ندارد.»  بابویی می‌گوید خبر را در تلگرام دیده: «من خبر را در شبکه‌های مجازی و تلگرام دیده‌ام. نمی‌دانم کسانی که این خبر را منتشر کرده‌اند، چه هدفی دارند ولی ما رصد می‌کنیم تا ببنیم خبر از کجا به این کانال‌ها رسیده است.»
هفته‌های پیش تیم‌های کشتی‌فرنگی و آزاد دانش‌آموزی ایران قهرمان جهان شدند. با توجه به همین اتفاق، بابویی اطمینان می‌دهد که دلیل اعزام نشدن تیم چیز دیگری است: «اگر قرار بود به خاطر رژیم صهیونیستی در مسابقات شرکت نکنیم، چرا به مسابقات کشتی رفتیم و قهرمان شدیم؟  برای حضور در مسابقات جهانی ملاحظات خاصی داریم. آمادگی جسمانی و فنی یکی از این ملاحظات است. ما در والیبال کمیته فنی داریم و تشخیص آنها این بود که تیم از نظر فنی آماده حضور در مسابقات جهانی نیست.» این مشکل فنی را بعضی از افراد در فدراسیون والیبال تایید می‌کنند. روزهای گذشته انجمن والیبال دانش‌آموزی از فدراسیون والیبال خواسته بود تا دو سه بازیکن مطرح تیم نوجوانان را در اختیار تیم دانش‌آموزی گذاشته شود اما جواب مثبت به این درخواست داده نشده بود. نظر فدراسیون والیبال این بود که تیم دانش‌آموزی می‌تواند از نفرات حذف شده تیم نوجوانان کمک بگیرد. موضوع دیگری که مطرح است، مشکلات مالی است. این که با گران شدن ارز، وزارت ورزش از اعزام‌های غیرضرروی جلوگیری کرده است،‌ بابویی هر دو این مورد را رد می‌کند: «فدراسیون والیبال ارتباط خوبی دارد و قرار بود به ما کمک کند. مشکل مالی هم نداشتیم. ما مجوز گرفته بودیم و با مجوز ارز دولتی هم به ما داده می‌شد.» این توضیح بابویی تا حدودی ادعای قبلی‌اش را درباره مشکلات فنی نقض می‌کند. بابویی دقیق نمی‌داند که قرعه‌کشی انجام شده است یا نه: «ما قبلا اعلام آمادگی کرده‌ایم، شاید قرعه‌کشی انجام شده باشد.» 
در مسابقاتی که ورزشکاران ایران به دلیل حضور صهیونیست‌ها انصراف می‌دهند، هیچ وقت این موضوع خبری نمی‌شود اما در مورد تیم دانش‌آموزی با توجه به اعلام خبر در سایت‌ها و غیبت ایران در مسابقات پیش‌بینی می‌شود فدراسیون دانش‌آموزی با دردسر روبه‌رو شود به خصوص این که کمیته بین‌المللی المپیک روی این موضوع ایران و رژیم صهیونیستی حساس شده است. ایران اگر به خاطر  بودن رژیم صهیونیستی و محرومیت و تعلیق احتمالی هم  از حضور در این جام انصراف نداده باشد، بعید نیست که با انتشار این خبر با محرومیت روبه‌رو شود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید